Evenemang under virtuella 112-dagen
Den 11 februari firas igen 112-dagen. Då uppmärksammas egen och närståendes säkerhet samt alla aktörer inom säkerhetsbranschen – de som ger hjälp i nödens stund. År 2021 firas kampanjen virtuellt med temat "Säkerhet är allas vår rätt".
Framför tack till säkerhetsaktörer på sociala medier #thankyouchain
Många av oss har fått hjälp i nödens stund, och under veckan då 112-dagen infaller kan ett tack riktas till olika säkerhetsaktörer. Hashtaggen #thankyouchain används för att framföra tack. Detta är en EU-omfattande kampanj för att uppmärksamma säkerhetsaktörer under veckan då 112-dagen infaller.
Ta del av nödcentralsoperatören Patricks arbetsdag
Under 112-dagen kan du ta del av nödcentralsoperatören Patricks arbetsdag på Nödcentralsverkets sociala mediekanaler: Instagram och Facebook. Välkommen till Patricks arbetsdag vid Åbo nödcentral!
Fråga oss-timme på Facebook 11.2 kl. 14–15
Du kan ställa frågor om nödnumret 112 och nödcentralernas verksamhet. Våra experter ger svar på Facebook 11.2 kl. 14–15.
Lägg till ramen för 112-dagen i din profilbild på Facebook
Du kan i din profilbild på Facebook lägga till ramen för 112-dagen för att på detta sätt visa att du deltar i 112-dagen. Säkerhet är allas vår rättighet.
Delta och dela med dig av säkerhetsinformation
I kampanjen kan vem som helst – en privatperson, en organisation, en skola, en arbetsplats, en hobbygrupp eller en förening– dela med sig av värdefull säkerhetsinformation 112-dagen till ära. Dessutom kan var och en av oss förbättra vår egen och våra närståendes säkerhet genom att uppmärksamma små vardagliga gärningar och val. Dela med dig av dina säkerhetskunskaper på sociala medier med hjälp av hashtaggen #112paiva #112dagen #112day. På adressen 112-paiva.fi finns bilder från 112-dagen som du kan ladda ner och använda.
#112paiva #112dagen #112day #thankyouchain
Se även
Det går att prata tryggt om självdestruktivitet
Goda webben, dåliga webben
Barn får lära sig att identifiera nödsituationer
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.