Evenemang under virtuella 112-dagen
Den 11 februari firas igen 112-dagen. Då uppmärksammas egen och närståendes säkerhet samt alla aktörer inom säkerhetsbranschen – de som ger hjälp i nödens stund. År 2021 firas kampanjen virtuellt med temat "Säkerhet är allas vår rätt".
Framför tack till säkerhetsaktörer på sociala medier #thankyouchain
Många av oss har fått hjälp i nödens stund, och under veckan då 112-dagen infaller kan ett tack riktas till olika säkerhetsaktörer. Hashtaggen #thankyouchain används för att framföra tack. Detta är en EU-omfattande kampanj för att uppmärksamma säkerhetsaktörer under veckan då 112-dagen infaller.
Ta del av nödcentralsoperatören Patricks arbetsdag
Under 112-dagen kan du ta del av nödcentralsoperatören Patricks arbetsdag på Nödcentralsverkets sociala mediekanaler: Instagram och Facebook. Välkommen till Patricks arbetsdag vid Åbo nödcentral!
Fråga oss-timme på Facebook 11.2 kl. 14–15
Du kan ställa frågor om nödnumret 112 och nödcentralernas verksamhet. Våra experter ger svar på Facebook 11.2 kl. 14–15.
Lägg till ramen för 112-dagen i din profilbild på Facebook
Du kan i din profilbild på Facebook lägga till ramen för 112-dagen för att på detta sätt visa att du deltar i 112-dagen. Säkerhet är allas vår rättighet.
Delta och dela med dig av säkerhetsinformation
I kampanjen kan vem som helst – en privatperson, en organisation, en skola, en arbetsplats, en hobbygrupp eller en förening– dela med sig av värdefull säkerhetsinformation 112-dagen till ära. Dessutom kan var och en av oss förbättra vår egen och våra närståendes säkerhet genom att uppmärksamma små vardagliga gärningar och val. Dela med dig av dina säkerhetskunskaper på sociala medier med hjälp av hashtaggen #112paiva #112dagen #112day. På adressen 112-paiva.fi finns bilder från 112-dagen som du kan ladda ner och använda.
#112paiva #112dagen #112day #thankyouchain
Se även
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.