Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Uppdragshanteringen för akutsjukvårdsuppdrag förnyades
Instruktionen för uppdragshantering för den prehospitala akutsjukvården förnyades i slutet av november 2023. Syftet med den nya instruktionen för uppdragshantering är att vägleda den hjälpbehövande till den rätta hjälpen redan i det första skedet.
Antalet nödmeddelanden gick över tremiljonersstrecket
År 2023 tog Nödcentralsverket emot i genomsnitt 8 300 nödmeddelanden varje dag. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Nödmeddelanden besvarades på i genomsnitt fyra sekunder.
Erkännande till polisinrättningen i Helsingfors på 112-dagen
Nödcentralsverket belönade det förebyggande arbetet vid polisinrättningen i Helsingfors för deras insatser för nödnumret 112. Dessutom tilldelades konstapel Michela Söderström ett hedersomnämnande för aktiv kommunikation om nödnumret 112.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 112-dagen
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2024 kl. 11.20.
Evenemang under virtuella 112-dagen
Den 11 februari firas igen 112-dagen. Då uppmärksammas egen och närståendes säkerhet samt alla aktörer inom säkerhetsbranschen – de som ger hjälp i nödens stund. År 2021 firas kampanjen virtuellt med temat "Säkerhet är allas vår rätt".
Framför tack till säkerhetsaktörer på sociala medier #thankyouchain
Många av oss har fått hjälp i nödens stund, och under veckan då 112-dagen infaller kan ett tack riktas till olika säkerhetsaktörer. Hashtaggen #thankyouchain används för att framföra tack. Detta är en EU-omfattande kampanj för att uppmärksamma säkerhetsaktörer under veckan då 112-dagen infaller.
Ta del av nödcentralsoperatören Patricks arbetsdag
Under 112-dagen kan du ta del av nödcentralsoperatören Patricks arbetsdag på Nödcentralsverkets sociala mediekanaler: Instagram och Facebook. Välkommen till Patricks arbetsdag vid Åbo nödcentral!
Fråga oss-timme på Facebook 11.2 kl. 14–15
Du kan ställa frågor om nödnumret 112 och nödcentralernas verksamhet. Våra experter ger svar på Facebook 11.2 kl. 14–15.
Lägg till ramen för 112-dagen i din profilbild på Facebook
Du kan i din profilbild på Facebook lägga till ramen för 112-dagen för att på detta sätt visa att du deltar i 112-dagen. Säkerhet är allas vår rättighet.
Delta och dela med dig av säkerhetsinformation
I kampanjen kan vem som helst – en privatperson, en organisation, en skola, en arbetsplats, en hobbygrupp eller en förening– dela med sig av värdefull säkerhetsinformation 112-dagen till ära. Dessutom kan var och en av oss förbättra vår egen och våra närståendes säkerhet genom att uppmärksamma små vardagliga gärningar och val. Dela med dig av dina säkerhetskunskaper på sociala medier med hjälp av hashtaggen #112paiva #112dagen #112day. På adressen 112-paiva.fi finns bilder från 112-dagen som du kan ladda ner och använda.
#112paiva #112dagen #112day #thankyouchain