Goda webben, dåliga webben
I år är temat för Polisens dag Goda webben, dåliga webben. Farorna med webben hörs ibland också på nödlinjen.
− Hätäkeskus, Nödcentralen.
− Hej, nu behöver jag hjälp snabbt!
− Vad har hänt?
− Jag öppnade just en länk som kom till min telefon och som bad om mina bankkoder. Jag gav mina bankkoder, och nu undrar jag om mina pengar försvinner?
Till nödlinjen kommer ofta samtal om olika typer av lurendrejerier och bedrägerier. Allt oftare sker de på webben, och det är i allmänhet osäkert vem gärningsmannen är. I sådana fall instruerar nödcentraloperatören anmälaren att omedelbart kontakta banken och därefter vid behov polisen för att en polisanmälan ska kunna registreras.
Temat för den traditionella polisdagen i år är Goda webben, dåliga webben. Genom temat lyfter man fram polisens roll som möjliggörare av tillförlitlig identifiering och varnar för farorna på webben. Polisens dag firas lördagen 10.8.2024, då polisinrättningarna ordnar evenemang i hela Finland. Evenemangsorter och tider finns samlade på polisens webbplats.
I dag finns det ett brett spektrum av bedrägeribrott och bedrägerierna har flyttat till webben. Webbkopplingen har också gjort det möjligt att brotten inte längre är knutna till en viss plats, de kan hända var som helst, till exempel hemma vid ett videospel.
− Nätbrottslighet syns i polisens vardag till exempel som penning- och kärleksbedrägerier, identitetsstöld, dataintrång, grooming och annan sexualbrottslighet samt som narkotikahandel, säger kriminalöverkommissarie Sakari Tuominen från Polisinrättningen i Inre Finland.
När det gäller olika typer av lurendrejerier och bedrägerier är det viktigt att identifiera de fall där situationen kräver en nödanmälan och att en polispatrull larmas. Sådana är till exempel situationer där gärningsmannen kan gripas, såsom iakttagelser som gäller falska poliser. Nödcentraloperatören kan också förmedla uppdraget till en polispatrull ifall helhetsbedömningen ger anledning till det, exempelvis om brottsoffrets förmåga att själv gå vidare med en anmälan är nedsatt.
Om du misstänker att du har överfört pengar till en bedragares konto eller gett dina bankkoder, kontakta genast din bank och berätta om det. Om ditt bank- eller kreditkort har hamnat i fel händer, spärra korten.
− När man loggar in någon annanstans än i bankens tjänster är ett mobilcertifikat det säkraste sättet att logga in. Om du råkar vara på en falsk sajt i stället för en riktig sajt, är det troligt att bedragaren följer din skärm. När du loggar in på en sådan falsk sajt ser bedragaren de bankkoder du anger och kan kopiera dem.
Genom att använda ett mobilcertifikat behöver du inte ange dina bankkoder på webbplatsen och bedragaren får inte tillgång till dina bankkoder. Var kritisk mot webbplatser som inte erbjuder ett mobilcertifikat som inloggningsalternativ, tillägger Tuominen.
Om något låter för bra för att vara sant, så är det sällan sant
Det bästa sättet att skydda sig själv är oftast att använda sunt förnuft. Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant, så är det sällan sant. Du kan skydda dig mot brott som begås på webben till exempel genom följande metoder:
- Ge aldrig någon dina nätbankskoder. En riktig myndighet frågar aldrig efter dina koder, eftersom myndigheten kommer åt dina uppgifter utan aktiva handlingar av dig. Att någon ber om nätbankskoder till exempel per telefon eller sms är ett tecken på bedrägeri.
- Logga inte in på en nätbank till exempel via en länk i ett sms, eftersom länken kan föra dig till en falsk webbplats som ser äkta ut. Använd alltid mobilappen om möjligt. Kom alltid ihåg att kontrollera det du godkänner.
- Kontrollera webbadressen som du loggar in på. En sökmotor kan också föreslå falska sajter, så se alltid till att sidans adressrad är korrekt och inte innehåller några iögonfallande tecken. Det rekommenderas att man går till en webbplats genom att ange hela webbadressen direkt i webbläsaren.
- Avvikande stavning är ett tecken på en misstänkt e-postadress. Om e-postadressen innehåller extra tecken eller om @-tecknet följs av en avvikande stavning eller en adress som inte är lämplig för avsändaren, är det troligt att avsändaren försöker lura dig.
- Enbart telefonnumret avslöjar inte ett bedrägeriförsök, men nog innehållet i samtalet. Om man under ett samtal begär personlig information, såsom bankkoder, och uppmanar till åtgärder, är det sannolikt fråga om bedrägeri.
- De finländska myndighetsnumren börjar ofta med nummer 0295. Finlands landskod är +358. Om du får ett samtal med någon annan sifferkod som börjar med +, kommer samtalet från ett utländskt nummer. Det lönar sig inte att ringa tillbaka till utlandet om du inte väntar på ett samtal från utlandet.
- Om någon påstår att ärendet är brådskande och kräver snabba åtgärder under förevändning att det är fråga om en nödsituation är detta ett tecken på bedrägeri. Gå alltid in på en webbplats själv genom att skriva in den fullständiga korrekta webbadressen eller via mobilappen. Då kan en utomstående inte styra dig vilken webbplats du ska besöka.
- Du kan också få ett konstigt meddelande från din vän via sociala medier och vännen uppger att han eller hon har vunnit i en lottning och vill dela vinsten med dig: Det är då fråga om en bluff där bedragaren har fått tag i din väns konto i sociala medier eller skapat en falsk profil under samma namn. Under förevändning av att ni har ett förtroligt förhållande försöker bedragaren fiska efter dina bankuppgifter genom att berätta om till exempel en vinst i en lottning eller om ett nytt enkelt sätt att investera pengar. Var kritisk till sådana sms-meddelanden och kontrollera personens identitet. Besök inte webbplatser som skickats av din vän om webbplatsen eller meddelandet väcker misstankar.
- Äkta säkerhetspersonal i en bank kan stoppa misstänkt aktivitet utan att du behöver vidta åtgärder. Om du ombeds att handla snabbt och ladda ner något, är det sannolikt en bluff. Bedragaren försöker installera ett fjärrstyrningsprogram eller spionprogram i din dator. Då kan bedragaren få kontroll över hela din dator, begå brott med din dator eller se vilka siffror eller bokstäver du matar in i olika fält. Med andra ord får brottslingen reda på dina bankkoder nästa gång du loggar in.
Du kan läsa mer om bedrägeribrott på polisens webbplats.
Se även
Det går att prata tryggt om självdestruktivitet
Barn får lära sig att identifiera nödsituationer
Akutvårdens icke-brådskande uppdrag hanteras genom multiprofessionellt samarbete
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.