I nödnumret var meddelanden om alkoholkonsumtion framträdande på valborg

På valborg mottog nödnumret 112 flest meddelanden om fallolyckor, vandalism och förargelseväckande beteende. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Med tanke på nödnumret 112 var firandet av valborg i år lika livlig som år 2021. Under tiden 30 april kl.18 till 1 maj kl. 24 mottog nödnumret 12 685 nödmeddelanden (12 719 år 2021).
Av de mottagna nödmeddelandena vidarebefordrades 6237 larmuppdrag till myndigheterna (6 668 år 2021). Uppdragen fördelades mellan de olika verksamheterna enligt följande: akutvården 53%, polisen 38%, räddningstjänsten 4% och socialjouren 5%.
De tre vanligaste larmuppdragen som registrerades i nödcentralernas datasystem var: fallolyckor, andra sjukdomsfall, vandalism/brott mot ordningslagen och annat störande beteende.
Se även
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Översikt över 2024
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.