I nödnumret var meddelanden om alkoholkonsumtion framträdande på valborg

På valborg mottog nödnumret 112 flest meddelanden om fallolyckor, vandalism och förargelseväckande beteende. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Med tanke på nödnumret 112 var firandet av valborg i år lika livlig som år 2021. Under tiden 30 april kl.18 till 1 maj kl. 24 mottog nödnumret 12 685 nödmeddelanden (12 719 år 2021).
Av de mottagna nödmeddelandena vidarebefordrades 6237 larmuppdrag till myndigheterna (6 668 år 2021). Uppdragen fördelades mellan de olika verksamheterna enligt följande: akutvården 53%, polisen 38%, räddningstjänsten 4% och socialjouren 5%.
De tre vanligaste larmuppdragen som registrerades i nödcentralernas datasystem var: fallolyckor, andra sjukdomsfall, vandalism/brott mot ordningslagen och annat störande beteende.
Se även
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Appen 112 Suomi 10 år
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.