Alkoholinkäyttöön liittyvät ilmoitukset korostuivat vappuna hätänumerossa

Hätänumeroon 112 tehtiin vappuna eniten ilmoituksia kaatumisista, ilkivallasta ja häiriökäyttäytymisestä. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Vapun vietto oli tänä vuonna hätänumeron 112 näkökulmasta yhtä kiireinen kuin vuonna 2021. Hätänumeroon tehtiin 30.4. klo 18 – 1.5. klo 24 välisenä aikana 12 685 hätäilmoitusta (12 719 vuonna 2021).
Vastaanotetuista hätäilmoituksista välitettiin viranomaisille 6237 hälytystehtävää (6 668 vuonna 2021). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 53%, poliisi 38%, pelastus 4% ja sosiaalipäivystys 5%.
Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat: kaatuminen, muu sairastuminen, ilkivalta/järjestyslakirikkomus ja muu häiriökäyttäytyminen.
Tutustu myös
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.