I nödnumret var meddelanden om alkoholkonsumtion framträdande på valborg

På valborg mottog nödnumret 112 flest meddelanden om fallolyckor, vandalism och förargelseväckande beteende. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Med tanke på nödnumret 112 var firandet av valborg i år lika livlig som år 2021. Under tiden 30 april kl.18 till 1 maj kl. 24 mottog nödnumret 12 685 nödmeddelanden (12 719 år 2021).
Av de mottagna nödmeddelandena vidarebefordrades 6237 larmuppdrag till myndigheterna (6 668 år 2021). Uppdragen fördelades mellan de olika verksamheterna enligt följande: akutvården 53%, polisen 38%, räddningstjänsten 4% och socialjouren 5%.
De tre vanligaste larmuppdragen som registrerades i nödcentralernas datasystem var: fallolyckor, andra sjukdomsfall, vandalism/brott mot ordningslagen och annat störande beteende.
Tutustu myös
Katsaus vuoteen 2024
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.