Alkoholinkäyttöön liittyvät ilmoitukset korostuivat vappuna hätänumerossa

Hätänumeroon 112 tehtiin vappuna eniten ilmoituksia kaatumisista, ilkivallasta ja häiriökäyttäytymisestä. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Vapun vietto oli tänä vuonna hätänumeron 112 näkökulmasta yhtä kiireinen kuin vuonna 2021. Hätänumeroon tehtiin 30.4. klo 18 – 1.5. klo 24 välisenä aikana 12 685 hätäilmoitusta (12 719 vuonna 2021).
Vastaanotetuista hätäilmoituksista välitettiin viranomaisille 6237 hälytystehtävää (6 668 vuonna 2021). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 53%, poliisi 38%, pelastus 4% ja sosiaalipäivystys 5%.
Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat: kaatuminen, muu sairastuminen, ilkivalta/järjestyslakirikkomus ja muu häiriökäyttäytyminen.
Se även
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.