Kort avbrott i 112-nödtextmedelande hos Telias abonnemang inkommande

På grund av ändringsarbeten kommer det att vara en timme avbrott i 112-nödtextmeddanden den 2 februari fr.o.m. kl. 00:00. Avbrottet gäller Telias abonnemang.
På grund av avbrottet styrs inte 112-nödtextmeddalnden till nödcentralen. De personer, vilka inte i brådskande situationer kan ringa ett normalt nödsamtal kan under avbrottet göra en nödanmälan med att skicka ett textmeddelande till 050 518 7433. Numret är ett tillfälligt nummer och det är enbart till för brådskande nödsituationer.
Samtal till 112 fungerar normalt från alla operatörers abonnemang.
Ring inte nödnumret när du får meddelandet till 112 Suomi-appen
Nödcentralverket meddelar om avbrott genom att sända myndighetsmeddelanden till 112 Suomi -appen .
Med 112 Suomi-appens myndighetsmeddelanden avses olika meddelanden angående exceptionella situationer, larmuppdrag, övningar eller förhållanden samt anvisningar till människor för att till exempel minska ryktesspridning och kontakter till nödnumret eller anvisningar om hur man ska agera rätt.
Gällande myndighetsmeddelanden syns i 112 Suomi -appens Meddelanden -sidan. Meddelanden man fått via 112 Suomi -appen kräver inga samtal till nödnumret.
Se även
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.