Kort avbrott i 112-nödtextmedelande hos Telias abonnemang inkommande

Utgivningsdatum 1.2.2021 14.07
Pressmeddelande
Henkilöllä kädessään puhelin, johon näppäilty 112. Taustalla liikennettä.

På grund av ändringsarbeten kommer det att vara en timme avbrott i 112-nödtextmeddanden den 2 februari fr.o.m. kl. 00:00. Avbrottet gäller Telias abonnemang.

På grund av avbrottet styrs inte 112-nödtextmeddalnden till nödcentralen. De personer, vilka inte i brådskande situationer kan ringa ett normalt nödsamtal kan under avbrottet göra en nödanmälan med att skicka ett textmeddelande till 050 518 7433. Numret är ett tillfälligt nummer och det är enbart till för brådskande nödsituationer.

Samtal till 112 fungerar normalt från alla operatörers abonnemang.

Ring inte nödnumret när du får meddelandet till 112 Suomi-appen

Nödcentralverket meddelar om avbrott genom att sända myndighetsmeddelanden till 112 Suomi -appen .

Med 112 Suomi-appens myndighetsmeddelanden avses olika meddelanden angående exceptionella situationer, larmuppdrag, övningar eller förhållanden samt anvisningar till människor för att till exempel minska ryktesspridning och kontakter till nödnumret eller anvisningar om hur man ska agera rätt.

Gällande myndighetsmeddelanden syns i 112 Suomi -appens Meddelanden -sidan.  Meddelanden man fått via 112 Suomi -appen kräver inga samtal till nödnumret.