Nödcentraloperatörens instruktioner kan rädda ditt liv
Fredagen den trettonde är den nationella olycksdagen. På nödnumret 112 är man van vid att det händer olyckor varje dag. När det inträffar en olycka som leder till en akut nödsituation, ger nödcentraloperatören instruktioner som har stor betydelse innan hjälpen når platsen.
Nödnumret 112 får in dryga 7 600 nödsamtal varje dag (år 2020). Bl.a. fall omkull, sår, elchocker, brännskador, byggnadsbränder och trafikolyckor är normala inslag i vardagen på nödcentralen. Nödcentralen får exempelvis in i genomsitt 270 samtal om skador till följd av halk- och snubbelolyckor varje dag.
Arbetet kräver förmåga att möta en människa som är i kris.
Vid behov ger operatören instruktioner och handledning om första hjälpen, första släckning och andra åtgärder till den som ringer. Operatören ger också stöd till de enheter som larmats till uppdraget. Enligt Juha Suominen, sakkunnig på Nödcentralsverket, kan några sekunder ibland utgöra skillnaden mellan liv och död. I sådana situationer är instruktionerna från nödcentraloperatören bokstavligen livsviktiga.
- Nödcentraloperatören ska lugna ner situationen, förmedla första hjälpen-instruktioner tydligt och klart samt uppmana den som ringer att hjälpa offren. Operatören ska klara av allt detta utan att själv se situationen. I en trafikolycka kan offret till exempel sitta fastklämd i bilen med kroppen böjd i en ställning som spärrar luftvägarna. I det här fallet måste nödcentraloperatören uppmuntra den som ringer och få hen att varsamt flytta offrets eventuellt blodiga och såriga huvud i ett läge där offret kan andas igen.
Suominen berättar att den som ringer ofta beskriver situationen som ytterst akut, men med en noggrann, lugn och professionell riskbedömning kan nödcentraloperatören ibland konstatera att ingen myndighetshjälp behöver skickas till platsen. Då får den som ringer instruktioner om vilka instanser hen kan kontakta eller hur man gör för att lösa situationen. Förfarandet sparar i synnerhet akutvårdens begränsade resurser.
- Om nödcentraloperatören kan hjälpa den som ringer stoppa en blödning på egen hand, behöver ingen ambulans skickas till platsen. Det betyder att något annat olycksoffer kanske är ett telefonsamtal närmare ett räddat liv.
Nödcentraloperatören hanterar många delområden
När en person ringer in ett nödsamtal, måste hen vara nödcentraloperatörens ögon och öron på olycksplatsen, så att operatören kan forma en helhetsbild av situationen. Nödcentraloperatören måste hantera många delområden och samtidigt stödja den som ringer i en svår stund. Arbetet handlar om att kämpa mot klockan och pressen är tidvis hård, när det efter en snabb bedömning av situationen gäller att skicka rätt hjälp och möta nödställda människor.
Nödcentraloperatörens uppgift är att ta reda på vad som hänt och var det hänt, bedöma uppdragets riskklass och vid behov alarmera den hjälpande myndigheten till platsen. Dessutom ska nödcentraloperatören ge instruktioner till den som ringer. Operatören ska bedöma patientens hälsomässiga risk utifrån information om händelsen och patientens tillstånd, identifiera sociala nödsituationer och bedöma behovet av hjälp från räddnings- och polismyndigheterna.
Kompetent nödcentralspersonal är nyckeln till effektiv 112-verksamhet, betonar Juha Suominen. Nödcentraloperatörer genomgår en yrkesutbildning på 1,5 år. Det finns cirka 500 nödcentraloperatörer i Finland.
Under år 2020 registrerades bl.a. följande olycksfall i nödcentralens datasystem. En del av de här olyckorna skulle ha kunnat undvikas med omsorg och förutseende.
- Trafikolycka 23 930
- Byggnadsbrand 12 610
- Räddning av person i vattnet 720
- Sår 8 660
- Snubbel- och halkolycka 97 370
- Elektrisk stöt 440
- Brännskada 1 070
- Förfrysning 1 690
Nya egenskaper till 112 Suomi -appen
112 Suomi -appen får en programuppdatering den 3 september. I uppdateringen får mobilappen en ny widget-egenskap. Funktionerna kring hur varningsmeddelanden visas har också förbättrats.
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
Under januari–juni 2024 förmedlade Nödcentralsverket ungefär hälften av nödmeddelandena till hjälpande myndigheter. Statistiken för det första halvåret visar att antalet uppdrag som förmedlats till den prehospitala akutsjukvården minskade med tio procent jämfört med motsvarande period i fjol.
Ändring i den allmänna momssatsen – Påverkar larmanordningarnas fakturering från 1.9.
Den allmänna momssatsen höjs från 24 procent till 25,5 procent den 1 september. Kommersiellt prissatta larmanordningar som ansluts till Nödcentralsverket efter 1.9 kommer att faktureras enligt den nya skattesatsen.
Goda webben, dåliga webben
I år är temat för Polisens dag Goda webben, dåliga webben. Farorna med webben hörs ibland också på nödlinjen.
Barn får lära sig att identifiera nödsituationer
Ett barn är i sin ärlighet en utmärkt person att göra en nödanmälan, även om man önskar att barnet aldrig hamnar i en nödsituation. Det är dock viktigt att barnet lär sig korrekt användning av nödnumret, precis som det är för vuxna.