Dataskydd - Applikationen 112 Suomi

28.8.2025

1. Registrets namn

Dataskydd - Applikationen 112 Suomi

2. Personuppgiftsansvarig

Nödcentralsverket

Satakunnankatu 3–5
PB 112
28131 Björneborg

e-postadress: [email protected], telefon 0295 480 112 (växel)

3. Kontaktperson angående frågor som gäller registret

Applikationsexpert Sami Suomalainen
PB 112
28131 Björneborg

e-postadress: [email protected], telefon 0295 480 112 (växel)

4. Dataskyddsombud

Dataskyddsombud
P28131 Björneborg

e-postadress: [email protected], telefon 0295 480 112 (växel)

5. Syftet med och den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter

Personuppgifter som behandlas i appen 112 Suomi är telefonnummer och positionsuppgifter. Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter är leden i artikel 6.1 i EU:s allmänna dataskyddsförordning, det vill säga den registrerades samtycke.

När man ringer nödnumret 112 via appen 112 Suomi förmedlas uppringarens telefonnummer och exakta positionsuppgifter automatiskt till nödcentralen, vilket påskyndar behandlingen av nödsamtalet. Telefonnumret och positionsuppgifterna överförs också utomlands i länder som är anslutna till PEMEA, när du ringer nödnumret 112 via appen. Mer information om PEMEA och de anslutna länderna.

Regionala varnings- och myndighetsmeddelanden kan skickas till appen på basis av telefonens positionsuppgifter. Förutom varnings- och myndighetsmeddelanden publiceras Fintraffics regionala meddelanden om störningar i vägtrafiken i appen på basis av telefonens positionsuppgifter.

När användaren delar ett meddelande i appen får mottagaren en länk till en webbplats som förvaltas av Nödcentralsverket. Genom att öppna meddelandet på webbplatsen förmedlas inga uppgifter om användaren till Nödcentralsverket. Webbplatsen samlar inga uppgifter om besökarna eller öppnandet av meddelanden.

Det är möjligt att övergå från serviceutbudet i appen till webbplatser som förvaltas av tredje parter via länkarna i appen. Upprätthållaren av dessa webbplatser ansvarar alltid för dataskyddskraven. Appen förmedlar inte uppgifter till tredje parter.

Webbtjänsten Omaolo.fi administreras av SoteDigi Oy. När man övergår till att fylla i symtombedömningen via appen förmedlas inga uppgifter om användaren till SoteDigi Oy.

Listan över de närmaste hjärtstartarna fås via registret defi.fi, som upprätthålls av Hjärtförbundet . De närmaste hjärtstartarna visas för användaren utifrån hens positionsuppgifter. Inga uppgifter förmedlas om användaren till tredje parter vid användningen av tjänsten.

Webbtjänsten matkustusilmoitus.fi upprätthålls av utrikesministeriet. När man övergår till att fylla i reseanmälan via appen förmedlas inga uppgifter om användaren till utrikesministeriet.

I serviceutbudet finns en länk till webbtjänsten suomi.fi till en guide om beredskap för störnings- och krissituationer. Guiden upprätthålls av inrikesministeriet. Från appen förmedlas inga uppgifter om användaren till inrikesministeriet.

I serviceutbudet finns instruktioner för hur blodcirkulationsstörningar i hjärnan kan identifieras. I instruktionerna finns en länk till Hjärnförbundets webbplats, om man vill få mer information om blodcirkulationsstörningar i hjärnan. Inga uppgifter om användaren förmedlas till Hjärnförbundet när hen övergår från appen till webbplatsen

6. Förvaringstiden för personuppgifterna i personregistret

Uppgifterna förvaras i 24 timmar, varefter de raderas automatiskt.

7. Informationsinnehållet i registret

Appenlagrar följande personuppgifter om dess användare:

  • telefonnummer
  • positionsuppgifter

8. Regelmässiga informationskällor

Användaren registrerar sitt mobiltelefonnummer i appen när hen har laddat ned den i sin telefon. I övrigt samlas uppgifterna ur de data som telefonen skickar. Efter att man har tryckt på ”Ring 112” sparas positionsuppgifterna alltid i en timme på tjänsteproducentens molnserver. Dessa uppgifter är endast tillgängliga för Nödcentralsverket och positionsuppgifter hämtas till nödcentralens datasystem endast under nödsamtalet.

Positionsuppgifterna lagras i en timme på tjänsteproducentens molnserver när man ringer sjöräddningens larmnummer via appen. Dessa uppgifter är endast tillgängliga för sjöräddningens ledningscentraler som upprätthålls av Gränsbevakningsväsendet. I enlighet med 3 § i sjöräddningslagen (1145/2001) är Gränsbevakningsväsendet den ledande sjöräddningsmyndigheten som bland annat leder och genomför spanings- och räddningsverksamhet till sjöss.

Positionsuppgifterna lagras även i en timme på tjänsteproducentens molnserver när man ringer Vägtrafikantlinjen via appen. Dessa uppgifter är endast tillgängliga för Vägtrafikantlinjens operatör. När man ringer Vägtrafikantlinjen förmedlas samtalet till en vägtrafikcentral. Vägtrafikcentralerna leds av Fintraffic Väg Ab som ansvarar för hanteringen av vägtrafiken på vägarna i Finland. Fintraffic Väg Ab ingår i Fintraffic-koncernen med specialuppdrag, som ägs helt av staten och drivs under ägarstyrning av kommunikationsministeriet.

Varnings- och andra myndighetsmeddelanden skickas till alla telefoner som har appen installerad och har gett samtycke till kontinuerlig användning av positionsuppgifter via telefonens inställningar. På så sätt kontrollerar telefonen i bakgrunden om ett varnings- eller myndighetsmeddelande har tillkännagivits i telefonens område, och skickar sedan ett meddelande till telefonen om det finns ett gällande meddelande för området.

Anonymiserad statistik samlas in om varnings- och myndighetsmeddelandenas genomlopp. EU:s dataskyddsförordning gäller inte behandling av uppgifter som används för anonyma statistiska ändamål. För insamling av uppgifter skapas en individuell GUID-kod i samband med varje installation. GUID-koden använder enhetens uppgifter men sparar dem inte någonstans.

För att bevara anonymiteten används identifikationsuppgiften som används för att skicka statistik inte för något annat i appen än för att skicka statistik. Tack vare detta kommer inga data som kan länka koden till en viss användare någonsin att hamna i molntjänsten.

För statistikföring samlas följande uppgifter anonymiserat in i samband med meddelandena:

  • Typ av händelse som statistikförs. Till exempel alert-activated, meddelandet visat för användaren. 
  • Närmare information om händelsen efter typ.
  • Individuell kod för installation av appen. En slumpmässig individuell kod som skapats i samband med installationen av appen för att kunna sammankoppla statistik från samma enhet.
  • Tidsstämpel när statistikuppgifterna har skapats i enheten
  • Enhetens avstånd från området varifrån meddelandet skickats vid händelsetidpunkten (noll om inom området)
  • Enhetens operativsystem (till exempel Android eller iOS) och version
  • Enhetens tillverkare och modell
  • Applikationsidentifikation, tills vidare alltid densamma (112 Suomi)
  • Applikationsversion

Utöver åtkomst till positionsuppgifterna ber applikationen användaren om rätt att använda användarens motions- och träningsdata. Denna rättighet används för att minska batteriförbrukningen. Om användaren inte tillåter åtkomsten kan detta leda till högre batteriförbrukning i telefonen. Biblioteket som applikationen använder känner igen när användaren inte rör på sig/rör på sig och uppdaterar positionsuppgifterna enligt detta. Om rättigheter inte har beviljats uppdateras positionsuppgifterna även om användaren skulle stå stilla. Applikationen fungerar dock som vanligt även om dessa rättigheter inte har beviljats. 

9. Överföring, överlåtelse och mottagare av uppgifter

Uppgifter om nödsamtal som rings via appen överlåts till nödcentralerna. Nödcentralerna överlåts uppringarens exakta position och telefonnummer. Nödcentralernas verksamhet regleras i lagen om nödcentralsverksamhet (692/2010). För nödsamtal som kommer till nödcentralen förvaras uppgifterna i nödcentralsdatasystemet i enlighet med lagen om nödcentralsverksamhet.

När man ringer sjöräddningens larmnummer via appen överlåts positionsuppgifterna till Gränsbevakningsväsendet, som bifogar dem för räddningsverksamhetens del till sjöräddningsregistret. Information om överlåtelsen av positionsuppgifter i anslutning till sjöräddningen till Gränsbevakningsväsendet på applikationsskärmen vid telefonnumret i fråga.

Vid samtal till Vägtrafikantlinjen via appen överlåts positionsuppgifterna till vägtrafikcentralen. Information om överlåtelsen av positionsuppgifter till Vägtrafikantlinjen på applikationsskärmen vid telefonnumret i fråga.

Personuppgiftsbiträdet är Digia Finland Oy som behandlar personuppgifter i stället för den personuppgiftsansvariges räkning. Nödcentralsverket har skapat appen 112 Suomi i samarbete med Digia. Digia Finland Oy är ett finländskt IT-företag som levererar informationssystem bland annat till olika säkerhetsmyndigheter. Om en myndighet enligt lag har rätt att få uppgifter som den behöver, är det möjligt att i enskilda fall överlåta dem på begäran från myndigheten.

Appen 112 Suomi använder endast positionsuppgifter om användarens telefon, telefonnumret som matats in i appen samt anonymiserad statistik om meddelanden. Trots detta kan telefonens eget operativsystem förvara uppgifter om användningen av appen och/eller uppgifter som appen producerar i enlighet med dess egna användningsfall och villkor. Nödcentralsverket kan inte påverka förvaringen och/eller användningen av dessa uppgifter.

Inga uppgifter om användaren förmedlas till tredje parterna när hen övergår från appen till en tredje parts webbplats. Upprätthållaren av webbplatsen ansvarar alltid för dataskyddskraven för webbplatsen.

10. Överföring av uppgifter utanför EU eller EES

Uppgifterna överförs inte utanför EU eller EES.

11. Tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder

Uppgifter som samlats om applikationens användare lagras i ett system som skyddats med operativsystemets säkerhetsprogram och -åtgärder på uppdrag av personuppgiftsbiträdet. Tillträde till systemet kräver användarspecifika inloggningsuppgifter. Systemet har skyddats med brandväggar och andra tekniska metoder på uppdrag av personuppgiftsbiträdet. Endast vissa på förhand definierade anställda under den personuppgiftsansvariga och personuppgiftsbiträdet, som har fått lämplig utbildning och handledning i informationssäker behandling av uppgifterna, har tillgång till uppgifterna som lagrats i systemet. Uppgifterna lagras i låsta och bevakade utrymmen.

Personuppgifter som samlas in i samband med användningen av applikationen lagras i Digia Finland Oy:s 112-molntjänst i 24 timmar, varefter informationen förstörs automatiskt. Molntjänsten finns i Finland.

12. Förekomsten av eventuellt automatiserat beslutsfattande

Vid Nödcentralsverket fattas inga beslut som grundar sig på automatiserat beslutsfattande. Nödcentralsverket gör ingen profilering utifrån de personuppgifter som det behandlar.

13. Rätt till insyn

Den registrerade har rätt att granska sina uppgifter i registret. Begäran om insyn ska vara skriftlig och skickas per e-post till [email protected] eller per post till adressen Nödcentralsverket, PB 112, 28131 Björneborg. Den registrerade ska i sin begäran om insyn lämna tillräckliga identifieringsuppgifter för att ha rätt att utöva sin rätt till insyn. När du begär information, observera att platsinformationen som tillhandahålls av applikationen och användarens telefonnummer endast finns kvar i molnet i 24 timmar efter att du har använt knappen Ring, varefter informationen automatiskt förstörs. 

14. Den registrerades rättigheter

Den registrerade har rätt att få information om behandlingen av personuppgifter, rätt att få tillgång till uppgifterna, rätt att korrigera uppgifterna, rätt att radera uppgifterna (rätten att bli bortglömd) samt rätt att begränsa behandlingen av uppgifterna. 

Den personuppgiftsansvarige ska underrätta varje mottagare till vilken personuppgifter har lämnats ut om rättelser, raderingar eller begränsningar i behandlingen av personuppgifter, såvida detta inte visar sig omöjligt eller kräver oskäligt besvär. Den personuppgiftsansvarige ska informera den registrerade om dessa mottagare, om den registrerade begär det.

Den registrerade får granska sina uppgifter i enlighet med punkt 13. 

15. Återkallande av den registrerades samtycke

Den registrerade kan återkalla sitt samtycke genom att radera 112 Suomi-applikationen från sin telefon eller genom att förhindra positionering i telefonens inställningar.

16. Andra rättigheter relaterade till behandlingen av personuppgifter

-

17. Den registrerades besvärsrätt hos tillsynsmyndigheten

Om den registrerade vill anmäla ett problem som rör behandlingen av personuppgifter, ska hen i första hand kontakta den personuppgiftsansvariga eller dataskyddsombudet. Den registrerade har rätt att på grund av den personuppgiftsansvariges beslut anföra besvär till tillsynsmyndigheten, som i Finland är dataombudsmannen. Dessutom kan vem som helst meddela dataombudsmannen sin misstanke om att personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsbestämmelserna.

Dataombudsmannens webbplats: Dataombudsmannens byrå | Dataombudsmannens byrå (tietosuoja.fi).
Besöksadress: Bangårdsvägen 9, vån. 6, 00520 Helsingfors.
Postadress: PB 800, 00521 HELSINGFORS.
E-post: [email protected]
Telefonväxel: 02956 66700

 

18. Övrig information

 

Dataskyddsbeskrivningen finns tillgänglig elektroniskt på Nödcentralsverkets webbplats 112.fi och kan beställas från registratorskontoret.

Kontaktinformation:

Nödcentralsverket
Satakunnankatu 3–5
B 112
28131 Björneborg

[email protected]
tfn 0295 480 112 (växel).