Dataskydd - Applikationen 112 Suomi

3.9.2024

1. Registrets namn

Dataskydd - Applikationen 112 Suomi

2. Personuppgiftsansvarig

Nödcentralsverket

Satakunnankatu 3–5
PB 112
28131 Björneborg

e-postadress: [email protected], telefon 0295 480 112 (växel)

3. Kontaktperson angående frågor som gäller registret

Applikationsexpert Sami Suomalainen
PB 112
28131 Björneborg

e-postadress: [email protected], telefon 0295 480 112 (växel)

4. Dataskyddsombud

Dataskyddsombud
P28131 Björneborg

e-postadress: [email protected], telefon 0295 480 112 (växel)

5. Syfte med och rättslig grund för behandling av personuppgifter

Mobilapplikationen 112 Suomi (nedan applikationen) kan laddas ner gratis från appbutiker till Android-, Huawei, iPhone-, Windows- och Jolla-telefoner, varav de två sista inte längre uppdaterar applikationen. När man ringer nödnumret 112 via applikationen förmedlas uppringarens telefonnummer och exakta positionsinformation automatiskt till nödcentralen, vilket påskyndar behandlingen av nödsamtalet. Telefonnumret och platsinformationen överförs också utomlands i länder som är anslutna till PEMEA, när du ringer nödnumret 112 via applikationen. Läs mer om PEMEA och de anslutna länderna

I applikationen publiceras myndigheternas varnings- och myndighetsmeddelanden som Nödcentralsverket förmedlar. Regionala varnings- och myndighetsmeddelanden kan skickas baserat på telefonens positionsinformation. Förutom varnings- och myndighetsmeddelanden publiceras Fintraffics störningsmeddelanden om den regionala vägtrafiken i applikationen baserat på telefonens positionsinformation. Användaren kan välja om hen vill aktivera meddelanden om trafikstörningar. 

I applikationens tjänsteutbud ingår journummer för icke brådskande hjälpbehov samt möjlighet att ringa numren ifråga direkt. I applikationen finns följande journummer sammanställda: Sjöräddningen, Jourhjälpen, Polisens rådgivningstjänst, Brottsofferjouren, Vägtrafikantlinjen, Giftinformationscentralen, Medborgarrådgivningen, Kristelefonen, MLL:s barn- och ungdomstelefon, Nollinjen, Utrikesministeriets journummer, Nödcentralsverkets internationella nummer samt Tipstelefonen för försvunna barn.

Fliken Tjänster innehåller också en länk till SoteDigi Oy:s frågeformulär för bedömning av symtom på webbtjänsten Omaolo.fi. Ingen information om användaren förmedlas från 112 Suomi-appen till SoteDigi Oy när man använder länken för att fylla i symtombedömningen.

I applikationen finns även en lista över de närmaste hjärtstartarna baserat på telefonens positionsinformation. Användningen av tjänsten förmedlar inte information om användaren till tredje part. Platsuppgifter för närmaste hjärtstartare hämtas till applikationen från registret defi.fi som administreras av Hjärtförbundet, Röda korset och Återupplivningsrådet.

I tjänsteutbudet finns det en länk till utrikesministeriets webbtjänst för reseanmälan, matkustusilmoitus.fi, där användaren kan lämna in en reseanmälan till utrikesministeriet. Från applikationen förmedlas ingen information om användaren till utrikesministeriet.

Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter är artikel 6.1 a i EU:s allmänna dataskyddsförordning, det vill säga den registrerades samtycke.

6. Förvaringstiden för personuppgifterna i personregistret

Uppgifterna lagras i 24 timmar, varefter de raderas automatiskt.

7. Informationsinnehåll i registret

Applikationen lagrar följande personuppgifter om applikationens användare:

  • telefonnummer
  • positionsinformation

8. Regelmässiga källor

Användaren registrerar sitt mobiltelefonnummer i applikationen när hen har laddat ned applikationen i sin telefon. I övrigt samlas uppgifter om de data som telefonen skickar. Efter att man har tryckt på Ring 112 lagras positionsinformation alltid i en timme på tjänsteproducentens molnserver. Dessa uppgifter är endast tillgängliga för Nödcentralsverket och positioninformationen hämtas till nödcentralens datasystem endast under nödsamtalet.

Positionsinformationen lagras i en timme på tjänsteproducentens molnserver när man ringer sjöräddningens larmnummer via applikationen. Denna information är endast tillgänglig för sjöräddningens ledningscentraler som upprätthålls av Gränsbevakningsväsendet. I enlighet med 3 § i sjöräddningslagen (1145/2001) är Gränsbevakningsväsendet den ledande sjöräddningsmyndigheten som bland annat leder och genomför sök- och räddningsinsatser inom havsområdet.

Positionsinformationen lagras även i en timme på tjänsteproducentens molnserver när man ringer Vägtrafikantlinjen via applikationen. Dessa uppgifter kan endast användas av Vägtrafikantlinjens operatör. När man ringer Vägtrafikantlinjen förmedlas samtalet till vägtrafikcentralen. Vägtrafikcentralerna leds av Fintraffic Väg Ab som ansvarar för hanteringen av vägtrafiken på finländska vägar. Fintraffic Väg Ab ingår i Fintraffic-koncernen med specialuppdrag, som ägs helt av staten och drivs under ägarstyrning av kommunikationsministeriet.

Varningsmeddelanden och andra myndighetsmeddelanden skickas till alla telefoner som har applikationen installerad och samtycke till kontinuerlig användning av positionsinformation har aktiverats i telefonens inställningar. På så sätt kontrollerar telefonen i bakgrunden om det har förekommit en fara eller ett tillkännagivande från myndigheter i telefonens område och skickar ett meddelande till telefonen om det finns ett gällande meddelande för området.

Anonymiserad statistik samlas in om varnings- och myndighetsmeddelandenas genomlopp. EU:s dataskyddsförordning gäller inte behandling av uppgifter som används för anonyma statistiska ändamål. För insamlandet av information skapas en unik GUID-kod i samband med varje installation. GUID-koden använder enhetens information men lagrar den inte någonstans. 

För att bevara anonymiteten används inte identifikationsuppgiften som används för att skicka statistik för något annat i applikationen än att skicka statistik. Tack vare detta kommer inga data som kan länkas till en viss användare någonsin att hamna i molnet. 

För statistiska ändamål insamlas följande uppgifter anonymiserat i samband med meddelandena:

  • Typ av händelse som statistikförs. Till exempel alert-activated, meddelandet visat för användaren. 
  • Närmare information om händelsen efter typ.
  • Unik identifierare för applikationsinstallationen. Den slumpmässiga unika identifierare som skapats i samband med applikationsinstallationen för att kunna sammankoppla statistik från samma enhet.
  • Tidsstämpel när statistiken genererades på enheten
  • Enhetens avstånd från meddelandeområdet vid tidpunkten för händelsen (noll om inom området)
  • Enhetens operativsystem (till exempel Android eller iOS) och version
  • Enhetens tillverkare och modell
  • Applikationsidentifierare, tills vidare alltid densamma (112 Suomi)
  • Applikationsversion

Utöver åtkomst till positionsdata ber applikationen användaren om rätt att använda användarens motions- och träningsdata. Denna rättighet används för att minska batteriets förbrukning. Om användaren inte tillåter åtkomst kan detta leda till högre batteriförbrukning i telefonen. Biblioteket som applikationen använder känner igen när användaren inte rör på sig/rör på sig och uppdaterar geodata enligt detta. I avsaknad av rättigheter uppdateras geodata även om användaren inte flyttar på sig. Applikationen fungerar dock som vanligt även om dessa rättigheter inte har beviljats. 

9. Överföring, överlåtelse och mottagare av uppgifter

Uppgifter om nödsamtal som rings via applikationen överlåts till nödcentralerna. Nödcentralerna får information om uppringarens exakta position och telefonnummer. 

Nödcentralernas verksamhet regleras i lagen om nödcentralsverksamhet (692/2010). För nödsamtal som kommer till nödcentralen lagras uppgifterna i nödcentralsdatasystemet i enlighet med lagen om nödcentralsverksamhet.

När man ringer till sjöräddningens larmnummer från applikationen överlåts positionsinformationen till Gränsbevakningsväsendet, som bifogar informationen om räddningsinsatserna till sjöräddningsregistret. Information om överlåtelsen av positionsinformation till Gränsbevakningsväsendet vid sjöräddningen visas på applikationens skärm vid telefonnumret i fråga.

Vid samtal till Vägtrafikantlinjen via applikationen överlåts positionsinformationen till Vägtrafikcentralen. Information om överlåtelse av positionsinformation till vägtrafikantlinjen visas i applikationens skärm i samband med ifrågavarande telefonnummer.

Personuppgiftsbiträde är Digia Finland Oy som behandlar personuppgifter för den personuppgiftsansvariges räkning. Nödcentralsverket har tagit fram 112 Suomi-applikationen i samarbete med Digia. Digia Finland Oy är ett finländskt IT-företag som levererar informationssystem bland annat till olika säkerhetsmyndigheter. Om en myndighet enligt lag har rätt att få uppgifter som den behöver, är det möjligt att i enskilda fall överlåta dem på begäran från myndigheten.

Användaren bör observera att även om 112 Suomi-appen endast använder användarens positionsinformation, det telefonnummer som användaren angett i applikationen och anonymiserad statistik om meddelandena kan telefonens eget operativsystem eventuellt lagra något om användningen av applikationen och/eller någon information som den producerat i enlighet med sina användningsfall och villkor. Nödcentralsverket kan inte påverka dessa dataregistreringar och/eller denna användning.

10. Överföring av uppgifter utanför EU eller EES

Uppgifterna överförs inte utanför EU eller EES.

11. Tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder

Uppgifter som samlats om applikationens användare lagras i ett system som skyddats med operativsystemets säkerhetsprogram och -åtgärder på uppdrag av personuppgiftsbiträdet. Tillträde till systemet kräver användarspecifika inloggningsuppgifter. Systemet har skyddats med brandväggar och andra tekniska metoder på uppdrag av personuppgiftsbiträdet. Endast vissa på förhand definierade anställda under den personuppgiftsansvariga och personuppgiftsbiträdet, som har fått lämplig utbildning och handledning i informationssäker behandling av uppgifterna, har tillgång till uppgifterna som lagrats i systemet. Uppgifterna lagras i låsta och bevakade utrymmen.

Personuppgifter som samlas in i samband med användningen av applikationen lagras i Digia Finland Oy:s 112-molntjänst i 24 timmar, varefter informationen förstörs automatiskt. Molntjänsten finns i Finland.

12. Förekomsten av eventuellt automatiserat beslutsfattande

Vid Nödcentralsverket fattas inga beslut som grundar sig på automatiserat beslutsfattande. Nödcentralsverket gör ingen profilering utifrån de personuppgifter som det behandlar.

13. Rätt till insyn

Den registrerade har rätt att granska sina uppgifter i registret. Begäran om insyn ska vara skriftlig och skickas per e-post till [email protected] eller per post till adressen Nödcentralsverket, PB 112, 28131 Björneborg. Den registrerade ska i sin begäran om insyn lämna tillräckliga identifieringsuppgifter för att ha rätt att utöva sin rätt till insyn. När du begär information, observera att platsinformationen som tillhandahålls av applikationen och användarens telefonnummer endast finns kvar i molnet i 24 timmar efter att du har använt knappen Ring, varefter informationen automatiskt förstörs. 

14. Den registrerades rättigheter

Den registrerade har rätt att få information om behandlingen av personuppgifter, rätt att få tillgång till uppgifterna, rätt att korrigera uppgifterna, rätt att radera uppgifterna (rätten att bli bortglömd) samt rätt att begränsa behandlingen av uppgifterna. 

Den personuppgiftsansvarige ska underrätta varje mottagare till vilken personuppgifter har lämnats ut om rättelser, raderingar eller begränsningar i behandlingen av personuppgifter, såvida detta inte visar sig omöjligt eller kräver oskäligt besvär. Den personuppgiftsansvarige ska informera den registrerade om dessa mottagare, om den registrerade begär det.

Den registrerade får granska sina uppgifter i enlighet med punkt 13. 

15. Återkallande av den registrerades samtycke

Den registrerade kan återkalla sitt samtycke genom att radera 112 Suomi-applikationen från sin telefon eller genom att förhindra positionering i telefonens inställningar.

16. Andra rättigheter relaterade till behandlingen av personuppgifter

-

17. Den registrerades besvärsrätt hos tillsynsmyndigheten

Om den registrerade vill anmäla ett problem som rör behandlingen av personuppgifter, ska hen i första hand kontakta den personuppgiftsansvariga eller dataskyddsombudet. Den registrerade har rätt att på grund av den personuppgiftsansvariges beslut anföra besvär till tillsynsmyndigheten, som i Finland är dataombudsmannen. Dessutom kan vem som helst meddela dataombudsmannen sin misstanke om att personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsbestämmelserna.

Dataombudsmannens webbplats: Dataombudsmannens byrå | Dataombudsmannens byrå (tietosuoja.fi).
Besöksadress: Bangårdsvägen 9, vån. 6, 00520 Helsingfors.
Postadress: PB 800, 00521 HELSINGFORS.
E-post: [email protected]
Telefonväxel: 02956 66700

 

18. Övrig information

Dataskyddsbeskrivningen finns tillgänglig elektroniskt på Nödcentralsverkets webbplats 112.fi och kan beställas från registratorskontoret.

Kontaktinformation:

Nödcentralsverket
Satakunnankatu 3–5
B 112
28131 Björneborg

[email protected]
tfn 0295 480 112 (växel).