Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Nödmeddelande på finskt teckenspråk
    • Varning vid fara
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Jobbet i Nödcentralsverket
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Verkets
    • Hälsningar från direktör
    • Organisation och publikations
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons
    • Besök

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Kiitos Sinulle!

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Kiitos Sinulle!

Publiceringsdatum 4.7.2022 11.12 Blogg

Hädän kokeminen on inhimillistä. Koskaan voi tietää, miten itse suhtautuu tai osaa toimia hädän hetkellä. Me täällä hätäkeskuksessa pyrimme toiminnallamme siihen, että soittaja rauhoittuu pystyy toimimaan ohjeidemme avulla esimerkiksi elvytystilanteessa tai liikenneonnettomuuspaikalla siten, kun se siinä tilanteessa on turvallista hänelle itselleen. Meille tärkeintä on saada soittajalta oikeanlainen kuva tilanteesta, jotta pystymme hälyttämään paikalle oikeanlaista apua.

Silloin tällöin hätänumeroon soittaa henkilö, joka on kuin malliesimerkki hyvästä hätäilmoituksen tekijästä sekä -toimijasta. Tällöin soittaja vastaa täsmällisesti päivystäjän tekemiin kysymyksiin ja toimii hienosti annettujen ohjeiden mukaan. Hän ei kyseenalaista päivystäjän antamia ohjeita, intä vastaan tai lopeta hätäpuhelua kesken lyömällä linjan kiinni.

Hyvin menneen hätäpuhelun lopussa emme aina muista kiittää hätäilmoituksen soittajaa, joten tässä teille kaikille yhteisesti: 

Kiitos hyvästä toiminnasta ja yhteistyöstä! Ilman sinun reipasta ja tsemppaavaa otettasi sekä saatujen ohjeiden noudattamista, tilanne olisi voinut johtaa huonompaan lopputulokseen.

Hätäkeskuspäivystäjät

Nödcentralstjänster
bloggar kundservice larmmeddelanden
Nödcentralsverket
  • 112-dagen
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Dataskydd
  • Information om webbtjänsten och kakor
  • Förvaltningsklagan
  • Om webbtillgänglighet
  • Media

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Linkedin

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Nödmeddelande på finskt teckenspråk
    • Varning vid fara
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
  • Jobba hos oss
    • Jobbet i Nödcentralsverket
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Verkets
    • Hälsningar från direktör
    • Organisation och publikations
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons
    • Besök