NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar
nödcentralstjänster

Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet

Paula Forsten
PubliceringsdatumFör 2 År sedan - 1976 visningar

Taito Vainio

Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund. Vår vision är att producera högklassig, tillförlitlig och jämlik nödcentralsservice. En av våra värderingar är rättvisa. Med detta menar vi att vi behandlar våra kunder och varandra så, att vi respekterar olikheter och mångfald, agerar lika i liknande situationer och ser till att jämlikhetsprincipen implementeras i all vår verksamhet. 

Nödcentralsverkets jämställdhets- och likabehandlingsplan för åren 2022 och 2023 blev färdig på våren. Planen fastställer sammanlagt 18 mål och ledningsgruppen avser att regelbundet följa upp hur den framskrider. Målen är indelade i att utveckla personalen och tjänsterna. 

Enligt en utvärdering som gjordes av dem som ringt nödnumret var vår behandling av dem är på en hög basnivå. Enligt en enkät som genomfördes av Taloustutkimus i september 2021 upplevde 95 procent av dem som ringde nödcentralen att de hade fått jämlik och jämställd service av nödcentralsoperatören. Vi strävar också efter en hög nivå när det gäller alla de andra målen i jämställdhets- och likabehandlingsplanen. Här vill jag bara ta upp två konkreta saker om vår plan.

Nolltolerans mot trakasserier och osakligt bemötande

Ett ämne som också varit föremål för mycket debatt i säkerhetsbranscherna är trakasserier och osakligt bemötande. Av denna orsak har vi valt att införa nolltolerans mot trakasserier och osakligt bemötande som ett av våra konkreta mål. Nödcentralsverket har förbundit sig till att säkerställa att vi även uppnår detta mål. 

Trakasserier och osakligt bemötande sker vanligtvis i hemlighet från andra. Därför är det särskilt viktigt att ta bort alla hinder som förhindrar ingripande i beteenden av detta slag. Verksamhetskulturen ska stödja verksamheter där alla vågar påpeka missförhållanden och organisationen ska omedelbart inleda en utredning när trakasserier eller osakligt bemötande lyfts fram. Det innebär inte bara att det är tydligt för alla hur de ska agera när de ställs inför den här typen av beteende, utan också att hela personalen för sin egen del ingriper i missförhållanden då sådana upptäcks. Det räcker inte med att cheferna övervakar, utan alla måste bära sitt ansvar och rapportera till sin chef om trakasserier eller olämpligt beteende som de lägger märker till, eller om trakasseraren är en chef, rapportera till chefens chef. 

Övergång till ett könsneutralt språk 

Genom könsbestämda tjänstebenämningar och uttryck kan man diskret bidra till att vidmakthålla strukturell ojämlikhet. Nödcentralsverkets tjänstebenämningar är i regel könsneutrala. Vi har nödcentralsoperatörer, ledande nödcentraloperatörer, skiftmästare, sakkunniga, specialsakkunniga, branschsakkunniga, enhetschefer, chefer för nödcentraler, biträdande chefer för nödcentraler och direktörer för avdelningar. Trots detta använder vi begreppen förman, tjänsteman, brandman osv., särskilt i tal. Vi har därför fattat beslutet att vi i Nödcentralsverkets anvisningar ska börja använda könsneutrala termer, dvs. vi föredrar att prata om chefer istället för förmän. 

Denna förändring genomförs så, att när man uppdaterar anvisningarna så omarbetar man även den språkliga utformningen hos dem. Våra anvisningar är vanligtvis giltiga i högst tre år, så språket i våra anvisningar uppdateras senast inom denna tidtabell. Utöver detta kan alla genast börja använda könsneutrala uttryck i sitt tal. Saken känns som en liten detalj, men den spelar ändå en roll för hur organisationen upprätthåller etablerade uppfattningar. 
Framåt med konkreta mål

Jämställdhets- och likabehandlingsarbetet är ett långsiktigt och kontinuerligt arbete. Det viktiga är att vidta konkreta åtgärder. De kan verka små, men att genomföra dem kan vi bidra med många positiva effekter. Det är viktigt att människorna i organisationen förbinder sig att göra dessa små förändringar i sitt eget agerande. På så sätt går vi mot en mer jämställd och likvärdig framtid.   

Taito Vainio, Nödcentralsverkets direktör

henkilöstö (p2761) ryhmät (yso p1127) julkaisut (p5112) teokset (yso p2344) yhdenvertaisuus (p2537) perusoikeudet (yso p231)

Fler blogginlägg

thumbnail

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toimintamme keskiössä

Paula Forsten
29 sep
thumbnail

Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää

Katri Kalliomäki
24 nov
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden