Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Nödmeddelande på finskt teckenspråk
    • Varning vid fara
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Jobbet i Nödcentralsverket
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverket
    • Hälsningar från direktör
    • Organisation och publikations
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons
    • Besök
    • Behandlar av nödmeddelande

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst
Bloggar

Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää

Publiceringsdatum 24.11.2022 10.47 Blogg

Suomessa vietetään parhaillaan valtakunnallista Mielenterveysviikkoa. Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää, ja tuntuukin että puhelut ovat vuosien saatossa vain lisääntyneet.

Usein ihmiset soittavat itse hätälinjaan, kun kokevat etteivät enää pärjää ilman ulkopuolisten apua. Välillä näissä puheluissa riittää vain se, että päivystäjä kuuntelee hetken ja ohjaa soittamaan esimerkiksi kriisipuhelinnumeroon. Joskus soittaja kykenee itse hakeutumaan avun piiriin. Joillekin tarkoituksenmukaisin apu on kuitenkin lähettää paikalle ambulanssi. Synkin ja surullisin mielenterveyteen liittyvistä puheluista on se, kun ihminen näkee ainoana vaihtoehtona päättää elämänsä ja toteuttaa tekonsa puhelun aikana, tai sitten omainen löytää läheisensä menehtyneenä. Nämä ovat haastavia ja kuormittavia puheluita myös meille päivystäjille.

Olen työvuosieni aikana vastaanottanut satoja puheluita itsetuhoisuutta koskien, ja haastavimpiin niistä kuuluvatkin pitkät "puhutuspuhelut", joissa pyrkimys on saada soittajan mieli muutettua tai jututtaa siihen asti, kunnes apu ehtii perille. 

Mielenterveyden keskusliiton nettisivuilla oli kirjoitettu hyvin; "Elämme sellaista maailmanaikaa, joka saa kyseenalaistamaan toivon ja hyvän. Tunne siitä, ettei pimeyden keskellä ole lainkaan valoa, on hiipinyt varmasti monen mieleen. Mutta silloin, kun kaikkialla on pimeää, on hyvä muistaa, että me ihmiset voimme toimia valonlähteinä toisillemme. Mielenterveyden ongelmat koskettavat suurinta osaa meistä jollain tavalla elämämme aikana, joten moni tietää, miten raskaalta elämä voi vaikeimpina hetkinä tuntua. Kuitenkin moni meistä tietää myös sen, että vaikeatkin hetket ovat rajallisia. Ja siitä voimme toisiamme muistuttaa."

Kysy läheisiltäsi mitä heille kuuluu, myös siltä joka on joka tilanteessa reipas ja vaikuttaa aina pärjäävän omillaan. Pyydä apua kun sitä tarvitset. Me olemme täällä sinua varten.

Essi
Ylipäivystäjä

Nödcentralstjänster
bloggar experter mental hälsa
Nödcentralsverket
  • 112-dagen
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Dataskydd
  • Information om webbtjänsten
  • Förvaltningsklagan
  • Om webbtillgänglighet
  • Media

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Nödmeddelande på finskt teckenspråk
    • Varning vid fara
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Jobbet i Nödcentralsverket
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverket
    • Hälsningar från direktör
    • Organisation och publikations
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons
    • Besök
    • Behandlar av nödmeddelande