Hyppää sisältöön
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hätäkeskuslaitoksen logo – siirry etusivulle
  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Hätäilmoitus viittomakielellä
    • 112 Suomi -sovellus
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Materiaalit ja ohjeet

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Hätäkeskuspäivystäjäksi
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Virasto
    • Johtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Anna palautetta
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Hätäkeskuslaitos
  • fi
  • Uutishuone
  • Blogit
  • Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää

Blogit

  • Uutiset
  • Tiedotteet
  • 112-Hätäkeskus -podcast
  • Blogit
  • MEDIALLE
  • Tilauspalvelu
  • Sosiaalinen media

Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää

Julkaisupäivä 24.11.2022 10.47 Blogit

Suomessa vietetään parhaillaan valtakunnallista Mielenterveysviikkoa. Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää, ja tuntuukin että puhelut ovat vuosien saatossa vain lisääntyneet.

Usein ihmiset soittavat itse hätälinjaan, kun kokevat etteivät enää pärjää ilman ulkopuolisten apua. Välillä näissä puheluissa riittää vain se, että päivystäjä kuuntelee hetken ja ohjaa soittamaan esimerkiksi kriisipuhelinnumeroon. Joskus soittaja kykenee itse hakeutumaan avun piiriin. Joillekin tarkoituksenmukaisin apu on kuitenkin lähettää paikalle ambulanssi. Synkin ja surullisin mielenterveyteen liittyvistä puheluista on se, kun ihminen näkee ainoana vaihtoehtona päättää elämänsä ja toteuttaa tekonsa puhelun aikana, tai sitten omainen löytää läheisensä menehtyneenä. Nämä ovat haastavia ja kuormittavia puheluita myös meille päivystäjille.

Olen työvuosieni aikana vastaanottanut satoja puheluita itsetuhoisuutta koskien, ja haastavimpiin niistä kuuluvatkin pitkät "puhutuspuhelut", joissa pyrkimys on saada soittajan mieli muutettua tai jututtaa siihen asti, kunnes apu ehtii perille. 

Mielenterveyden keskusliiton nettisivuilla oli kirjoitettu hyvin; "Elämme sellaista maailmanaikaa, joka saa kyseenalaistamaan toivon ja hyvän. Tunne siitä, ettei pimeyden keskellä ole lainkaan valoa, on hiipinyt varmasti monen mieleen. Mutta silloin, kun kaikkialla on pimeää, on hyvä muistaa, että me ihmiset voimme toimia valonlähteinä toisillemme. Mielenterveyden ongelmat koskettavat suurinta osaa meistä jollain tavalla elämämme aikana, joten moni tietää, miten raskaalta elämä voi vaikeimpina hetkinä tuntua. Kuitenkin moni meistä tietää myös sen, että vaikeatkin hetket ovat rajallisia. Ja siitä voimme toisiamme muistuttaa."

Kysy läheisiltäsi mitä heille kuuluu, myös siltä joka on joka tilanteessa reipas ja vaikuttaa aina pärjäävän omillaan. Pyydä apua kun sitä tarvitset. Me olemme täällä sinua varten.

Essi
Ylipäivystäjä

Hätäkeskuspalvelut
asiantuntijat blogit mielenterveys
Hätäkeskuslaitos
  • 112-päivä
  • Henkilötietojen käsittely ja tietopyynnöt
  • Hallintokantelu
  • Ulkoministeriön konsulipalvelut
  • Tietoa sivustosta ja evästeet
  • Saavutettavuusselosteet
  • Medialle

Hätäkeskuslaitos on sisäministeriön alainen valtakunnallinen, verkottuneen toimintamallin mukainen virasto. Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

Seuraa meitä somessa

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • You Tube
  • Linked In

Hätäkeskuslaitos sosiaalisessa mediassa

© Hätäkeskuslaitos 2020

  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Hätäilmoitus viittomakielellä
    • 112 Suomi -sovellus
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Materiaalit ja ohjeet
  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Hätäkeskuspäivystäjäksi
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Virasto
    • Johtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Anna palautetta
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot