Meddelanden

11.02.2025

Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen

År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.

Pressmeddelande nödcentralstjänster 112-dagen
11.02.2025
07.02.2025

Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.

Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.

Pressmeddelande varningsmeddeland 112-dagen
07.02.2025
05.02.2025

Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret

112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.

Pressmeddelande 112-dagen
05.02.2025
04.02.2025

Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi

Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.

Pressmeddelande nödcentralstjänster
04.02.2025
02.01.2025

Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.

Pressmeddelande nödcentralstjänster
02.01.2025
27.12.2024

Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.

Pressmeddelande nödcentralstjänster
27.12.2024
18.12.2024

Nödfallen stannar inte upp under julen

Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.

Pressmeddelande nödcentralstjänster
18.12.2024
04.12.2024

Finländarna litar på Nödcentralsverket

I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.

Pressmeddelande nödcentralstjänster kommunikation
04.12.2024
23.09.2024

Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral

Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.

Pressmeddelande
23.09.2024
03.09.2024

Nya egenskaper till 112 Suomi -appen

112 Suomi -appen får en programuppdatering den 3 september. I uppdateringen får mobilappen en ny widget-egenskap. Funktionerna kring hur varningsmeddelanden visas har också förbättrats.

Pressmeddelande
03.09.2024