Meddelanden

17.06.2025

Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt

Man kan jämföra antalet nödmeddelanden med vädret: ju vackrare och varmare väder, desto mer händer och sker det. Problem, liksom olycksfall av olika slag och olyckor till sjöss, som vanligtvis orsakas på grund av alkohol framhävs under midsommaren i en större grad i nödmeddelandena.

Pressmeddelande nödcentralstjänster
17.06.2025
06.06.2025

Tvåspråkig nödcentraloperatörkurs slutfördes på Räddningsinstitutet

Examensfesten för den tvåspråkiga nödcentraloperatörkursen 44 firades på Räddningsinstitutet fredagen den 6 juni 2025. Slutförandet av kursen stärker Nödcentralsverkets svenskspråkiga servicenivå.

Pressmeddelande utbildning
06.06.2025
05.06.2025

Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 6.6.

Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 6.6.2025 kl. 12.00. Vid testningen uppdateras varningsmeddelanden i tv och på text-tv:s sida 112.

Pressmeddelande varningsmeddeland
05.06.2025
02.06.2025

Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret

Läsårets slut och sommarlovets början firades på olika håll i Finland på skolavslutningsveckoslutet. På nödlinjen var skolavslutningsveckoslutet mer brådskande än normala sommarveckoslut, och mängden uppdrag som gällde unga var större än normalt.

Pressmeddelande nödcentralstjänster
02.06.2025
29.04.2025

Nödnumrets tillgänglighet förbättras

Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.

Pressmeddelande nödcentralstjänster
29.04.2025
11.03.2025

Rekordstort antal tolkade nödsamtal

Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.

Pressmeddelande nödcentralstjänster
11.03.2025
11.02.2025

Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen

År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.

Pressmeddelande nödcentralstjänster 112-dagen
11.02.2025
07.02.2025

Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.

Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.

Pressmeddelande varningsmeddeland 112-dagen
07.02.2025
05.02.2025

Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret

112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.

Pressmeddelande 112-dagen
05.02.2025
04.02.2025

Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi

Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.

Pressmeddelande nödcentralstjänster
04.02.2025