112 seminaarissa keskusteltiin varautumisesta ja teknologian kehittymisestä

Hätäkeskuslaitoksen 112 seminaaria vietettiin Helsingissä 30.-31.8.2023. Sidosryhmille suunnattujen seminaaripäivien kantavina teemoina olivat varautuminen tulevaisuuteen ja uudet teknologiset ratkaisut hätäkeskustoiminnassa.
Seminaarin avasi sisäministeri Mari Rantanen. Tervehdyspuheessa Rantanen korosti Hätäkeskuslaitoksen roolia suomalaisten arjen turvallisuuden takaamisessa niin normaalioloissa, häiriötilanteissa sekä poikkeusoloissa. Viraston keskeinen rooli on huomioitu myös uudessa hallitusohjelmassa, jossa Hätäkeskuslaitoksen palvelut ja niiden turvaaminen on varmistettu monin eri tavoin.
Rantanen nosti puheessa esiin myös yksilön vastuun yhteiskunnassa. Hän muistutti, että yhteinen tavoite on pitää Suomi jatkossakin maailman turvallisimpana maana jokaiselle.
− On haettava ratkaisuja siihen, millä tavalla ihmisten omia taitoja voidaan lisätä arjen ongelmien ratkaisemiseksi, kertoo Rantanen.
Voimavarat kannattaa keskittää
Mika Aaltola kertoi seminaariyleisölle maailman poliittisesta tilanteesta ja sisäisestä turvallisuudesta. Esityksessä Aaltola kertoi maailman tilanteen olevan huonoin sitten toisen maailmansodan. Myös valtioiden väliset konfliktit ovat todennäköisempiä kuin pitkään aikaan.
Uhka ei kuitenkaan ole enää sidottu tilaan. Ilmastonmuutos, sään ääriolosuhteet ja kyberhyökkäykset aiheuttavat levottomuutta arjessa. Aaltolan mukaan voidaan puhua uhkaähkystä, joka näkyy ulospäin esim. hätäpuheluiden kasvavassa määrässä. Aaltola muistuttaa, että hädän hetkellä rauhoittava puhe ja kuunteleminen voivat vähentää toisen kuormaa.
− Piruja ei kannata nähdä joka paikassa, koska silloin voimavarat jakautuvat liian moneen kohtaan. Kannattaa keskittyä vain yhteen uhkakuvaan kerralla. Keskittämällä voimavarat, voimme onnistua tulevaisuuden ennakoinnissa, kertoo Aaltola.
Asiakas kehittämisen keskiössä
Seminaaripäivien aikana kuultiin myös Hätäkeskuslaitoksessa meneillään olevista kehityskohteista. Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio avasi esityksessä Hätäkeskuslaitoksen johtamisjärjestelmän uudistamista. Uusi organisaatio tulee voimaan 1.1.2024. Uudistuksen tavoitteena on tarjota entistä parempaa hätäkeskuspalvelua.
Myös hätäkeskustietojärjestelmää ja hätäpuheluliikenteen sujuvuutta kehitetään jatkuvasti. Kehittämisen lähtökohtana on luoda pitkäaikaisia järjestelmiä, jotka pystyvät muuttumaan toimintaympäristön myötä. Järjestelmien kehittämisellä tuodaan varmuutta ja luotettavuutta tulevaisuuteen.
Hätäilmoitustapaan ja hätäilmoitusten käsittelyyn on tulossa myös uudistuksia. RTT eli hätäilmoituksen tekeminen reaaliaikaisella tekstinsyötöllä tulee mahdolliseksi vuoden 2025 loppuun mennessä. Palvelu on tarkoitettu erityisesti sellaisille henkilöille, joilla on kuulemisen ja/tai puhumisen kanssa haasteita ja ketkä ovat tähän asti käyttäneet hätätekstiviestiä hätäilmoitustapana. RTT:n käyttö ei vaadi ennakkorekisteröitymistä.
Tiivistä yhteistyötä
112 seminaari on Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen tapahtuma sidosryhmille. Tilaisuuden tavoitteena on lisätä ja tiivistää yhteistyötä hätäkeskustoimintaan liittyvien teemojen ympärillä ja edistää Hätäkeskuslaitoksen sidosryhmien tietämystä mm. varautumiseen, kehittämiseen ja häiriönhallintaan liittyvistä asioista.
Tänä vuonna seminaariin osallistui lähes 140 asiantuntijaa eri virastoista.
Tutustu myös
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.