112 Suomi -sovellus mukana Vuoden digitaalisin teko -kilpailun finaalissa

Vuoden digitaalisimmat teot on jälleen valittu yleisöäänestyksessä. Voitosta kuuden finalistin joukossa kisasi myös Hätäkeskuslaitos.
Vuoden digitaalisin teko 2022 -kilpailun finaalissa kilpailleille kolmelle julkishallinnon ja kolmelle yrityssarjan finalistille annettiin yhteensä 2 645 ääntä kaikille avoimessa verkkoäänestyksessä. Kilpailun voittajat julkistettiin Atea Focus -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa tiistaina 3.11.
Julkishallinnon sarjassa voitosta oli mukana kisaamassa Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovellus, joka kokoaa turvallisuuspalvelut yhteen ja tehostaa muun muassa vaaratiedottamista.
- Kiitän Hätäkeskuslaitoksen puolesta kaikkia 112 Suomi -sovellusta äänestäneitä. Oli hienoa päästä finaaliin yhdessä näin merkittävien digitaalisten tekojen kanssa, toteaa sovellusasiantuntija Sami Suomalainen.
- 112 Suomi -sovelluksen merkittävyys korostuu aina, kun sen avulla saadaan ihmishenki pelastettua tai välttämään vaara-aluetta. Parhaita hetkiä sovelluksen parissa on, kun saamme palautetta tai luemme mediasta, että eksynyt kansalainen on löydetty sovelluksen avulla. Muistan myös erään päiväkodin hoitajan yhteydenoton, jolloin hän kertoi vieneensä ulkoilemassa olleet lapset vaarallisen savun uhan alta suojaan sovellukseen tulleen vaaratiedotteen ansiosta, kertoo Suomalainen.
Yleisöäänestyksessä vuoden digitaalisimmiksi teoiksi valittiin julkishallinnon sarjassa 898 äänellä Etelä-Suomen lomituspalvelut ja yrityssarjassa 470 äänellä yhteisöllinen mobiilisovellus Commu App.
- Tämän vuoden finalisteja luonnehtii hyvin se, että ne joko auttavat ihmisiä jaksamaan paremmin, tuovat avun lähelle tai ehkäisevät syrjäytymistä. Meillä on vielä paljon ihmisryhmiä ja ympäristöjä, joille digitalisaatio voi pahimmillaan tarkoittaa syrjäytymistä muusta yhteiskunnasta. On hienoa, että Vuoden digitaalisimman teon tittelistä kisasi ratkaisuja, jotka on suunnattu ihmisille ja toimialoille, joilta on puuttunut räätälöityjä digiratkaisuja, Vuoden digitaalisin teko -kilpailun järjestävän Atea Finlandin markkinointi- ja viestintäjohtaja Hanna Vesenterä sanoo.
- Kilpailuun osallistuneiden töiden laaja skaala kertoo suomalaisten yritysten ja julkisen sektorin innovatiivisuudesta. Mukana oli niin pitkälle vietyjä ison käyttäjämäärän sovelluksia kuin hankkeita, joissa otettiin vasta ensi askelia.
Vuoden digitaalinen teko -kilpailuun osallistui 26 ehdokasta. Niiden joukosta yleisöäänestyksen kuusi finalistia valitsi tuomaristo, johon kuuluivat Tampereen Älykaupunki-hanketta luotsaava projektipäällikkö Outi Valkama, kyberturvapalveluista vastaava johtaja Benjamin Särkkä Loihde Trustilta, Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä, Ciscon Suomen ja Baltian toimitusjohtaja Janne Tägtström, Alma Talentin tekniikka- ja ICT-lehtien päätoimittaja Harri Junttila, OP Ryhmän arjen talouden palveluista vastaava johtaja Masa Peura ja Atea Finlandin toimitusjohtaja Juha Sihvonen.
Tutustu myös
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Kaksikielinen päivystäjäkurssi valmistui Pelastusopistolta
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua hätäilmoituksen merkityksestä. Esimerkiksi fyysinen väkivalta on aina rikos, vaikka sitä kutsuttaisiin koulukiusaamiseksi. Meneillään oleva väkivaltatilanne on aina syy soittaa hätänumeroon 112.
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.
Huh hellettä!
Kauniit ilmat ovat saaneet ihmiset liikkeelle. Helle näkyy myös hätäpuheluiden määrässä ja ajoittain hätälinjan odotusajat voivat olla hieman normaalia pidempiä. Jos hätälinjalla on hetkittäinen ruuhka, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.