112 Suomi -sovellus mukana Vuoden digitaalisin teko -kilpailun finaalissa

Vuoden digitaalisimmat teot on jälleen valittu yleisöäänestyksessä. Voitosta kuuden finalistin joukossa kisasi myös Hätäkeskuslaitos.
Vuoden digitaalisin teko 2022 -kilpailun finaalissa kilpailleille kolmelle julkishallinnon ja kolmelle yrityssarjan finalistille annettiin yhteensä 2 645 ääntä kaikille avoimessa verkkoäänestyksessä. Kilpailun voittajat julkistettiin Atea Focus -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa tiistaina 3.11.
Julkishallinnon sarjassa voitosta oli mukana kisaamassa Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovellus, joka kokoaa turvallisuuspalvelut yhteen ja tehostaa muun muassa vaaratiedottamista.
- Kiitän Hätäkeskuslaitoksen puolesta kaikkia 112 Suomi -sovellusta äänestäneitä. Oli hienoa päästä finaaliin yhdessä näin merkittävien digitaalisten tekojen kanssa, toteaa sovellusasiantuntija Sami Suomalainen.
- 112 Suomi -sovelluksen merkittävyys korostuu aina, kun sen avulla saadaan ihmishenki pelastettua tai välttämään vaara-aluetta. Parhaita hetkiä sovelluksen parissa on, kun saamme palautetta tai luemme mediasta, että eksynyt kansalainen on löydetty sovelluksen avulla. Muistan myös erään päiväkodin hoitajan yhteydenoton, jolloin hän kertoi vieneensä ulkoilemassa olleet lapset vaarallisen savun uhan alta suojaan sovellukseen tulleen vaaratiedotteen ansiosta, kertoo Suomalainen.
Yleisöäänestyksessä vuoden digitaalisimmiksi teoiksi valittiin julkishallinnon sarjassa 898 äänellä Etelä-Suomen lomituspalvelut ja yrityssarjassa 470 äänellä yhteisöllinen mobiilisovellus Commu App.
- Tämän vuoden finalisteja luonnehtii hyvin se, että ne joko auttavat ihmisiä jaksamaan paremmin, tuovat avun lähelle tai ehkäisevät syrjäytymistä. Meillä on vielä paljon ihmisryhmiä ja ympäristöjä, joille digitalisaatio voi pahimmillaan tarkoittaa syrjäytymistä muusta yhteiskunnasta. On hienoa, että Vuoden digitaalisimman teon tittelistä kisasi ratkaisuja, jotka on suunnattu ihmisille ja toimialoille, joilta on puuttunut räätälöityjä digiratkaisuja, Vuoden digitaalisin teko -kilpailun järjestävän Atea Finlandin markkinointi- ja viestintäjohtaja Hanna Vesenterä sanoo.
- Kilpailuun osallistuneiden töiden laaja skaala kertoo suomalaisten yritysten ja julkisen sektorin innovatiivisuudesta. Mukana oli niin pitkälle vietyjä ison käyttäjämäärän sovelluksia kuin hankkeita, joissa otettiin vasta ensi askelia.
Vuoden digitaalinen teko -kilpailuun osallistui 26 ehdokasta. Niiden joukosta yleisöäänestyksen kuusi finalistia valitsi tuomaristo, johon kuuluivat Tampereen Älykaupunki-hanketta luotsaava projektipäällikkö Outi Valkama, kyberturvapalveluista vastaava johtaja Benjamin Särkkä Loihde Trustilta, Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä, Ciscon Suomen ja Baltian toimitusjohtaja Janne Tägtström, Alma Talentin tekniikka- ja ICT-lehtien päätoimittaja Harri Junttila, OP Ryhmän arjen talouden palveluista vastaava johtaja Masa Peura ja Atea Finlandin toimitusjohtaja Juha Sihvonen.
Tutustu myös
Suomalainen hätäkeskustoiminta herättää kansainvälistä kiinnostusta
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Suomalainen hätäkeskustoiminta herättää kansainvälistä kiinnostusta
Suomen ainutlaatuinen malli tuottaa hätäkeskuspalveluita houkuttelee vuosittain useita kansainvälisiä vieraita seuraamaan hätäkeskustoiminnan arkea. Kustannustehokkaasta ja avun nopean hälyttämisen mahdollistavasta mallista halutaan ottaa mallia maailmalla.
Hätänumeron esteettömyyteen tulossa parannuksia
Hätätekstiviestipalvelun käyttäjiltä vaadittu rekisteröitymisvelvoite päättyy kesäkuussa 2025. EU:n esteettömyysdirektiivin mukainen reaaliaikainen teksti (RTT) otetaan käyttöön hätäilmoituksen yhteydessä kahden vuoden kuluttua.
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Euroopan hätänumerojärjestö EENA järjestää konferenssin Helsingin Messukeskuksessa 9.–11. huhtikuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen turvallisuuden ja teknologian edustajia ympäri maailmaa.
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Taito Vainio aloitti maaliskuun alussa toisen viisivuotiskautensa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtajana. Tulevien vuosien aikana hänen työtä kehystävät toimintaympäristön muutoksen myötä nousevat haasteet.
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.