112 Suomi -sovellus mukana Vuoden digitaalisin teko -kilpailun finaalissa
Vuoden digitaalisimmat teot on jälleen valittu yleisöäänestyksessä. Voitosta kuuden finalistin joukossa kisasi myös Hätäkeskuslaitos.
Vuoden digitaalisin teko 2022 -kilpailun finaalissa kilpailleille kolmelle julkishallinnon ja kolmelle yrityssarjan finalistille annettiin yhteensä 2 645 ääntä kaikille avoimessa verkkoäänestyksessä. Kilpailun voittajat julkistettiin Atea Focus -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa tiistaina 3.11.
Julkishallinnon sarjassa voitosta oli mukana kisaamassa Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovellus, joka kokoaa turvallisuuspalvelut yhteen ja tehostaa muun muassa vaaratiedottamista.
- Kiitän Hätäkeskuslaitoksen puolesta kaikkia 112 Suomi -sovellusta äänestäneitä. Oli hienoa päästä finaaliin yhdessä näin merkittävien digitaalisten tekojen kanssa, toteaa sovellusasiantuntija Sami Suomalainen.
- 112 Suomi -sovelluksen merkittävyys korostuu aina, kun sen avulla saadaan ihmishenki pelastettua tai välttämään vaara-aluetta. Parhaita hetkiä sovelluksen parissa on, kun saamme palautetta tai luemme mediasta, että eksynyt kansalainen on löydetty sovelluksen avulla. Muistan myös erään päiväkodin hoitajan yhteydenoton, jolloin hän kertoi vieneensä ulkoilemassa olleet lapset vaarallisen savun uhan alta suojaan sovellukseen tulleen vaaratiedotteen ansiosta, kertoo Suomalainen.
Yleisöäänestyksessä vuoden digitaalisimmiksi teoiksi valittiin julkishallinnon sarjassa 898 äänellä Etelä-Suomen lomituspalvelut ja yrityssarjassa 470 äänellä yhteisöllinen mobiilisovellus Commu App.
- Tämän vuoden finalisteja luonnehtii hyvin se, että ne joko auttavat ihmisiä jaksamaan paremmin, tuovat avun lähelle tai ehkäisevät syrjäytymistä. Meillä on vielä paljon ihmisryhmiä ja ympäristöjä, joille digitalisaatio voi pahimmillaan tarkoittaa syrjäytymistä muusta yhteiskunnasta. On hienoa, että Vuoden digitaalisimman teon tittelistä kisasi ratkaisuja, jotka on suunnattu ihmisille ja toimialoille, joilta on puuttunut räätälöityjä digiratkaisuja, Vuoden digitaalisin teko -kilpailun järjestävän Atea Finlandin markkinointi- ja viestintäjohtaja Hanna Vesenterä sanoo.
- Kilpailuun osallistuneiden töiden laaja skaala kertoo suomalaisten yritysten ja julkisen sektorin innovatiivisuudesta. Mukana oli niin pitkälle vietyjä ison käyttäjämäärän sovelluksia kuin hankkeita, joissa otettiin vasta ensi askelia.
Vuoden digitaalinen teko -kilpailuun osallistui 26 ehdokasta. Niiden joukosta yleisöäänestyksen kuusi finalistia valitsi tuomaristo, johon kuuluivat Tampereen Älykaupunki-hanketta luotsaava projektipäällikkö Outi Valkama, kyberturvapalveluista vastaava johtaja Benjamin Särkkä Loihde Trustilta, Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä, Ciscon Suomen ja Baltian toimitusjohtaja Janne Tägtström, Alma Talentin tekniikka- ja ICT-lehtien päätoimittaja Harri Junttila, OP Ryhmän arjen talouden palveluista vastaava johtaja Masa Peura ja Atea Finlandin toimitusjohtaja Juha Sihvonen.
Tutustu myös
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Näin hyödynnät 112 Suomi -sovellusta hätä- ja ongelmatilanteissa
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Koko väestölle suunnattuun varautumisoppaaseen on koottu ohjeita poikkeuksellisiin tilanteisiin varautumisesta ja niiden aikana toimimisesta. Opas löytyy nyt 112 Suomi -mobiilisovelluksen palveluvalikoimasta.
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Lapset ovat usein esimerkillisiä hätäilmoituksen tekijöitä, sillä he kuuntelevat tarkasti ja noudattavat ohjeita. Eemeli harjoitteli hätätilanteen tunnistamista ja hätänumeron oikeaa käyttöä koulussa järjestetyllä 112-päivän oppitunnilla.
Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille
Hätänumeron oikean käytön opettaminen on turvallisuusteko. Lapsille on tärkeää puhua hätätilanteiden tunnistamisesta ja rohkaista hätäilmoituksen tekemiseen.
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.