GPS-häiriöillä ei ole ollut suurta vaikutusta hätäpuheluiden paikantamisessa

Itärajan tuntumassa on ilmennyt GPS-häiriöitä kuluneen viikon aikana. Häirintä ei ole kohdistunut hätäkeskuksen toimintaan vaan GPS-verkkoon, jota hyödynnetään muun muassa hätäpuheluiden paikannuksessa.
Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilaisen mukaan Itä-Suomessa ilmenneillä GPS-häiriöillä on ollut hyvin pieniä vaikutuksia hätäpuheluiden paikantamiseen. Vastaavia häiriöitä on ollut havaittavissa aiemminkin.
- Hätäkeskusten toiminta ilmoittajan sijaintitiedon selvittämisessä ei ole pelkästään paikannustekniikan varassa. Hätäkeskuspäivystäjän on ohjeiden mukaan varmistettava aina hätäilmoituksen tekijän sijainti myös suullisesti. Mikäli ilmoittajalla on tiedossa paikan tarkka osoite, pyytää hätäkeskuspäivystäjä aina myös sen, Matilainen toteaa.
Matilaisen mukaan erilaisista teknisistä apuvälineistä huolimatta sijaintitiedon selvittämisessä oleellisessa asemassa on aina hätäilmoituksen tekijän ja hätäkeskuspäivystäjän välinen vuorovaikutus.
Hätäpuheluiden paikannusmenetelmistä 112 Suomi -sovellus, automaattinen AML-paikannus sekä autojen hätäviestipalvelu eCall toimivat älypuhelimen oman GPS-satelliittipaikannustoiminnon avulla. Matkapuhelimen hätäpaikannus sen sijaan toimii GSM-liittymänumeron perusteella, ja paikkatieto saadaan kysytyn liittymän kotiverkko-operaattorin paikannuspalvelimelta.
Tutustu myös
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.