Verkkopalveluiden tavoitteena yhdenvertaisuus ja esteettömyys
Hätäkeskuslaitoksen verkkopalveluihin on tehty saavutettavuustestaukset vuoden 2021 aikana. - Olemme auditoineet 112 Suomi -sovelluksen, 112.fi-sivuston sekä palo- ja...
Vastuullisuus on olennainen osa arjen työtä
Raportin taustalla on valtiokonttorin ohjeistus, jossa ministeriöitä, virastoja ja laitoksia suositellaan laatimaan toiminnastaan vastuullisuusraportti. Valtiokonttori laatii raporteista...
Alkoholinkäyttöön liittyvät ilmoitukset korostuivat vappuna hätänumerossa
Vapun vietto oli tänä vuonna hätänumeron 112 näkökulmasta yhtä kiireinen kuin vuonna 2021. Hätänumeroon tehtiin 30.4. klo 18 – 1.5. klo 24 välisenä aikana 12 685 hätäilmoitusta (12 719 vuonna...
Henkilöstön määrä lisääntyi hieman
Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio kertoo, että virasto jäi noin 32 henkilötyövuotta Hätäkeskuslaitoksen yhdessä sisäministeriön kanssa asettamasta tavoitteesta. Tavoitteena on, että...
Yhteinen toimintaohje selkeyttää vastuita lastensuojelun luvattomissa poissaoloissa
Ohjeistuksen tavoitteena on selkeyttää eri toimijoiden vastuita ja käytänteitä tilanteessa, jossa lapsi on poistunut luvatta sijaishuoltopaikastaan perhekodista tai lastensuojelulaitoksesta tai...
GPS-häiriöillä ei ole ollut suurta vaikutusta hätäpuheluiden paikantamisessa

Itärajan tuntumassa on ilmennyt GPS-häiriöitä kuluneen viikon aikana. Häirintä ei ole kohdistunut hätäkeskuksen toimintaan vaan GPS-verkkoon, jota hyödynnetään muun muassa hätäpuheluiden paikannuksessa.
Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilaisen mukaan Itä-Suomessa ilmenneillä GPS-häiriöillä on ollut hyvin pieniä vaikutuksia hätäpuheluiden paikantamiseen. Vastaavia häiriöitä on ollut havaittavissa aiemminkin.
- Hätäkeskusten toiminta ilmoittajan sijaintitiedon selvittämisessä ei ole pelkästään paikannustekniikan varassa. Hätäkeskuspäivystäjän on ohjeiden mukaan varmistettava aina hätäilmoituksen tekijän sijainti myös suullisesti. Mikäli ilmoittajalla on tiedossa paikan tarkka osoite, pyytää hätäkeskuspäivystäjä aina myös sen, Matilainen toteaa.
Matilaisen mukaan erilaisista teknisistä apuvälineistä huolimatta sijaintitiedon selvittämisessä oleellisessa asemassa on aina hätäilmoituksen tekijän ja hätäkeskuspäivystäjän välinen vuorovaikutus.
Hätäpuheluiden paikannusmenetelmistä 112 Suomi -sovellus, automaattinen AML-paikannus sekä autojen hätäviestipalvelu eCall toimivat älypuhelimen oman GPS-satelliittipaikannustoiminnon avulla. Matkapuhelimen hätäpaikannus sen sijaan toimii GSM-liittymänumeron perusteella, ja paikkatieto saadaan kysytyn liittymän kotiverkko-operaattorin paikannuspalvelimelta.