Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
GPS-häiriöillä ei ole ollut suurta vaikutusta hätäpuheluiden paikantamisessa
Itärajan tuntumassa on ilmennyt GPS-häiriöitä kuluneen viikon aikana. Häirintä ei ole kohdistunut hätäkeskuksen toimintaan vaan GPS-verkkoon, jota hyödynnetään muun muassa hätäpuheluiden paikannuksessa.
Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilaisen mukaan Itä-Suomessa ilmenneillä GPS-häiriöillä on ollut hyvin pieniä vaikutuksia hätäpuheluiden paikantamiseen. Vastaavia häiriöitä on ollut havaittavissa aiemminkin.
- Hätäkeskusten toiminta ilmoittajan sijaintitiedon selvittämisessä ei ole pelkästään paikannustekniikan varassa. Hätäkeskuspäivystäjän on ohjeiden mukaan varmistettava aina hätäilmoituksen tekijän sijainti myös suullisesti. Mikäli ilmoittajalla on tiedossa paikan tarkka osoite, pyytää hätäkeskuspäivystäjä aina myös sen, Matilainen toteaa.
Matilaisen mukaan erilaisista teknisistä apuvälineistä huolimatta sijaintitiedon selvittämisessä oleellisessa asemassa on aina hätäilmoituksen tekijän ja hätäkeskuspäivystäjän välinen vuorovaikutus.
Hätäpuheluiden paikannusmenetelmistä 112 Suomi -sovellus, automaattinen AML-paikannus sekä autojen hätäviestipalvelu eCall toimivat älypuhelimen oman GPS-satelliittipaikannustoiminnon avulla. Matkapuhelimen hätäpaikannus sen sijaan toimii GSM-liittymänumeron perusteella, ja paikkatieto saadaan kysytyn liittymän kotiverkko-operaattorin paikannuspalvelimelta.