Päivystysapu 116117 vai hätänumero 112 – miten valitsen?
Viime aikoina on uutisoitu terveyspalvelujen ruuhkautumisesta, ja sen yhteydessä on usein noussut esiin päivystysavun numero 116117. Epäselvyyksien välttämiseksi on paikallaan kerrata, milloin kuuluu soittaa hätänumeroon, ja milloin päivystysapuun.
Vuonna 2022 hätäpuhelun soittajalle vastattiin keskimäärin kolmessa sekunnissa
Vuonna 2022 hätäkeskuksissa käsiteltiin yhteensä lähes kolme miljoonaa hätäilmoitusta. Vastattujen hätäilmoitusten kokonaismäärä kasvoi 5 prosenttiyksikköä edelliseen vuoteen verrattuna. Hätäpuheluihin vastattiin kuitenkin edellisvuotta nopeammin.
Häiriö ilmoitinlaitteiden ilmoitusten käsittelyssä
ILMO-asiointipalvelujärjestelmässä on havaittu häiriö, joka aiheuttaa viivettä asiakkaiden lähettämien palo- ja rikosilmoittimien ilmoitusten käsittelyssä. ILMO-järjestelmä toimii muutoin normaalisti.
Rikosuhripäivystys löytyy nyt 112 Suomi -sovelluksen palveluista
112 Suomi -mobiilisovelluksen palveluvalikoima kasvaa 23. helmikuuta, jolloin vietetään myös kansainvälistä rikosuhriviikkoa. Sovelluksen päivystysnumeroihin lisätään Rikosuhripäivystyksen numero 116006.
Tulkattujen hätäilmoitusten määrässä huima kasvu
Vuonna 2022 tulkkauspalvelua käytettiin peräti 575 kertaa ja tulkattuja kieliä oli 31. Tulkkaustarpeen ilmetessä hätäkeskuspäivystäjä käynnistää neuvottelupuhelun tulkkipalvelun kanssa, ja on tärkeää, että soittaja malttaa odottaa tulkin tavoittamista, eikä sulje puhelua kesken kaiken.
Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu jatkuu ensi vuoden

Kelan ja Hätäkeskuslaitoksen kokeilussa hätätilanteessa oleva henkilö voi tehdä hätäilmoituksen suomalaisella viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksen kautta. Kesällä 2021 alkanutta kokeilua on päätetty jatkaa vuoden 2023 loppuun.
Kokeilu on suunnattu kuulovammaisille henkilöille, joiden äidinkieli on suomalainen viittomakieli. Kokeilussa selvitetään, miten 112 Suomi -sovellus ja Kelan etäpalvelu soveltuvat hätätilanteisiin ja viranomaistoimintaan sekä miten palvelua voisi kehittää. Kesällä 2021 alkanut kokeilu sai jatkoa vuoden 2023 loppuun.
– Koska kyseessä on uusi palvelu, toimintamalli hakee vielä paikkaansa. Hätäkeskuslaitos on järjestänyt pilotin rahoituksen ensi vuodeksi, ja tuona aikana on tarkoitus hakea pysyvää toimintamallia. Yhdenvertaisuuden näkökulmasta meille onkin erittäin tärkeää, että kokeilu saa jatkoaikaa palvelun vähäisestä käytöstä huolimatta. Teemme myös parhaillaan esiselvitystä reaaliaikaisen pikaviestintäpalvelun kehittämisestä eli chat-palvelusta hätäilmoituksen tekemiseen, sanoo Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio.
– Vaikka kyseessä on kokeilu, palvelu on tarkoitettu todellisiin hätätilanteisiin. Hätäilmoituksen voi tehdä kuka tahansa suomalaisella viittomakielellä kommunikoiva henkilö. Hätäilmoituksen tekijän ei siis tarvitse olla vammaisten tulkkauspalvelun asiakas, muistuttaa Kelan osaamiskeskuksen päällikkö Mikko Toivanen.
Miten hätäilmoituksen voi tehdä viittomakielellä?
Hätäilmoituksen voi tehdä viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksen kautta. Sovellus kannattaa ladata omaan laitteeseen ennen mahdollista hätätilannetta.
Hätätilanteessa asiakas saa 112 Suomi -sovelluksessa videoyhteyden Kelan etäpalvelun viittomakielen tulkkiin. Tulkki avaa puheyhteyden hätäkeskuspäivystäjään, joka käsittelee hätäilmoituksen tulkin avustuksella. Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–16.
Linkki hätäetätulkkaukseen on myös 112.fi:ssä ja kela.fissä. Hätäilmoituksen voi jatkossakin tehdä myös hätätekstiviestillä rekisteröidyttyään palveluun.
Katso tiedote viittomakielellä
Katso tiedote viittomakielellä
Lue lisää hätätekstiviestistä
Lue lisää vammaisten tulkkaupalvelusta