Försöket med nödanmälan på teckenspråk fortsätter nästa år

FPA och Nödcentralsverket inledde i juni 2021 ett försök där personer som befinner sig i en nödsituation kan göra nödanmälan på finskt teckenspråk via 112 Suomi-appen. Det blir nu en fortsättning på försöket och försöket fortgår till slutet av 2023.
Försöket riktar sig till hörselskadade personer vars modersmål är finskt teckenspråk. Under försöket utreds hur 112 Suomi-appen och FPA:s distansservice lämpar sig för nödsituationer och myndighetsverksamhet och hur tjänsten kunde utvecklas. Försöket som började sommaren 2021 fortsätter nu till slutet av 2023.
– Då det är fråga om en ny tjänst har verksamhetsmodellen ännu inte fått sin slutliga form. Nödcentralsverket har ordnat finansiering för pilotförsöket för nästa år, och vår avsikt är att under året bygga upp en bestående verksamhetsmodell. Med tanke på likabehandlingsperspektivet är det mycket viktigt för oss att försöket får fortsättning trots den ringa användningen av tjänsten. För närvarande håller vi dessutom på att göra en preliminär utredning om utvecklingen av en snabbmeddelandetjänst i realtid, dvs. en chattjänst som kan användas för att göra en nödanmälan, säger Nödcentralsverkets direktör Taito Vainio.
– Även om det är ett försök, är avsikten att tjänsten ska användas i verkliga nödsituationer. Nödanmälan kan göras av vem som helst som kommunicerar på finskt teckenspråk. Den som gör nödanmälan behöver alltså inte vara kund hos tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning, påminner Mikko Toivanen, kompetenscenterchef vid FPA.
Hur gör man en nödanmälan på teckenspråk?
Nödanmälan kan göras på teckenspråk via 112 Suomi-appen. Det lönar sig att ladda ner appen på sin telefon före en eventuell nödsituation.
En kund som befinner sig i en nödsituation kan via 112 Suomi-appen få videokontakt med en teckenspråkstolk vid FPA:s distansservice. Tolken öppnar en talförbindelse till den jourhavande vid nödcentralen, och denne behandlar nödanmälan med hjälp av tolken. Distansservicen är öppen från måndag till fredag kl. 8–16.
Länken för distanstolkning i nödsituationer finns även på 112.fi och fpa.fi. Det är även i fortsättningen möjligt att göra en nödanmälan per sms efter att ha registrerat sig som användare av tjänsten.
Se meddelande på teckenspråk
Se meddelande på teckenspråk
Katso tiedote viittomakielellä
Läs mer om nödtextmeddelande
Tolktjänst för personer med funktionsnedsättning
Tutustu myös
Hätänumeron esteettömyyteen tulossa parannuksia
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Suomalainen hätäkeskustoiminta herättää kansainvälistä kiinnostusta
Suomen ainutlaatuinen malli tuottaa hätäkeskuspalveluita houkuttelee vuosittain useita kansainvälisiä vieraita seuraamaan hätäkeskustoiminnan arkea. Kustannustehokkaasta ja avun nopean hälyttämisen mahdollistavasta mallista halutaan ottaa mallia maailmalla.
Hätänumeron esteettömyyteen tulossa parannuksia
Hätätekstiviestipalvelun käyttäjiltä vaadittu rekisteröitymisvelvoite päättyy kesäkuussa 2025. EU:n esteettömyysdirektiivin mukainen reaaliaikainen teksti (RTT) otetaan käyttöön hätäilmoituksen yhteydessä kahden vuoden kuluttua.
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Euroopan hätänumerojärjestö EENA järjestää konferenssin Helsingin Messukeskuksessa 9.–11. huhtikuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen turvallisuuden ja teknologian edustajia ympäri maailmaa.
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Taito Vainio aloitti maaliskuun alussa toisen viisivuotiskautensa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtajana. Tulevien vuosien aikana hänen työtä kehystävät toimintaympäristön muutoksen myötä nousevat haasteet.
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.