Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu päättyy vuoden 2023 lopussa

Kelan ja Hätäkeskuslaitoksen kokeilu hätäilmoituksen tekemisestä suomalaisella viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksen kautta päättyy. Palvelu loppuu, koska sen rahoitus päättyy.
Viittomakieliset ovat voineet runsaan kahden vuoden ajan ottaa yhteyden hätäkeskukseen 112 Suomi -sovelluksen kautta videoyhteydellä. Kyseessä on Hätäkeskuslaitoksen ja Kelan viranomaisyhteistyössä toteutettu kokeilu, joka on ollut tarkoitettu todellisiin hätätilanteisiin. Kokeilu päättyy vuoden 2023 lopussa, koska sen rahoitusta ei jatketa.
Kokeilu alkoi kesällä 2021 ja sen tavoitteena oli selvittää, miten suomalainen viittomakieli ja 112- sovellus soveltuvat hätätilanteisiin ja viranomaistoimintaan.
- Yhteydenottoja on ollut vuosittain 600-700, joista Hätäkeskuslaitokseen on yhdistetty 10-20 vuodessa. Kokeilu antoi hyviä kokemuksia niin käytettävästä tekniikasta, toimeenpanosta kuin viranomaisyhteistyöstäkin, projektipäällikkö Tuomas Sola Kelasta kertoo.
Viittomakielestä tulkatut hätäpuhelut toimivat siten, että viittomakielinen henkilö ottaa yhteyttä 112 Suomi -sovelluksen kautta videoyhteydellä Kelan Vammaisten tulkkauspalvelukeskukseen. Sen jälkeen tulkkauspalvelukeskuksen tulkki soittaa hätäkeskukseen normaalin puhelun.
- Havaitsimme, että viittomakielinen tulkkaus toimii suurin piirtein samalla tavalla kuin tulkkipalvelun käyttö vieraskielisissä hätäpuheluissa. Tavalliseen hätäpuheluun verrattuna tulkin saaminen mukaan tietenkin hieman viivästyttää hätäpuhelun käsittelyä, mutta muuten palvelu toimi kuten äänellä tulkattavat puhelutkin, Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio toteaa.
Hätäkeskuslaitos ottaa käyttöönsä uuden hätäilmoitustavan, reaaliaikaisen tekstinsyötön (RTT) vuonna 2025. Tällä hetkellä käytössä on palvelu, jossa ihmiset voivat tehdä hätäilmoituksen tekstiviestillä. Se vaatii kuitenkin rekisteröitymistä palveluun, toisin kuin reaaliaikainen tekstinsyöttö, jota voi käyttää, kun soittaa hätänumeroon tai käyttää 112 Suomi -sovellusta.
Tutustu myös
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.