Försöket med nödanmälan på teckenspråk avslutas vid utgången av 2023
FPA:s och Nödcentralsverkets försök med nödanmälan på finskt teckenspråk via appen 112 Suomi avslutas. Tjänsten upphör eftersom dess finansiering tar slut.
Teckenspråkiga personer har i drygt två års tid kunnat kontakta nödcentralen via appen 112 Suomi genom videoförbindelse. Försöket som har genomförts i myndighetssamarbete mellan Nödcentralsverket och FPA har varit avsett för verkliga nödsituationer. Försöket avslutas vid utgången av 2023, eftersom dess finansiering tar slut.
Försöket inleddes sommaren 2021. Syftet med försöket var att utreda hur finskt teckenspråk och appen 112 Suomi lämpar sig för nödsituationer och myndighetsverksamhet.
– Antalet kontakter har varit 600–700 per år och av dem förenades 10–20 till Nödcentralsverket. Erfarenheterna från försöket var goda med tanke på såväl tekniken och genomförandet som myndighetssamarbetet, säger projektchef Tuomas Sola vid FPA.
Nödsamtal med tolkning från teckenspråk fungerar så att en teckenspråkig person kontaktar FPA:s center för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning genom videoförbindelse via appen 112 Suomi. Därefter ringer tolken vid centret för tolktjänst ett normalt samtal till nödcentralen.
– Vi upptäckte att tolkning från teckenspråk fungerar på ungefär samma sätt som tolktjänsten vid nödsamtal på främmande språk. Jämfört med ett vanligt nödsamtal fördröjs behandlingen av nödsamtalet naturligtvis något av att tolken ska inkopplas, men i övrigt fungerar tjänsten på samma sätt som taltolkade samtal, konstaterar överdirektör Taito Vainio vid Nödcentralsverket
År 2025 tar Nödcentralsverket i bruk ett nytt sätt att lämna nödmeddelanden, textinmatning i realtid (RTT). För närvarande används en tjänst där man kan göra en nödanmälan per sms. Till skillnad från textinmatning i realtid kräver den nuvarande tjänsten registrering. Textinmatning i realtid kan användas i samband med att man ringer nödnumret eller använder appen 112 Suomi.
Se även
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.