Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
![](/documents/25150957/157492449/2023_ekasikirja_53.jpg/730ea317-1cef-8245-fb1b-a5d383b84d8c?t=1695363623839&width=1200)
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskuslaitoksen sosiaalitoimelle välittämien tehtävien määrä on kasvanut joka vuosi. Taustalla vaikuttaa mm. lisääntynyt tietoisuus sosiaali- ja kriisipäivystyksen palveluista ja väestörakenteessa tapahtunut muutos, mutta myös monet muut yhteiskunnalliset ilmiöt, jotka voivat aiheuttaa akuutteja haasteita ja sosiaalisia hätätilanteita. Näiden tilanteiden tunnistaminen on osa hätäkeskuspäivystäjän työtä ja tutkintokoulutuksen antamia valmiuksia. Koulutuksella onkin oma roolinsa tehtävämäärän kasvussa: sosiaaliset hätätilanteet tunnistetaan yhä paremmin.
− Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä hoidetaan mm. sosiaalihuoltolakiin ja lastensuojelulakiin liittyviä kiireellisiä tehtäviä. Meillä hoidetaan kaikenikäisten ihmisten asioita, mutta tehtävät painottuvat alaikäisiin ja ikäihmisiin. Toinen painopiste on kriisityö, kertoo sosiaalityöntekijä Sofia Varsinais-Suomen sosiaali- ja kriisipäivystyksestä.
Hätäkeskus välittää tehtävän sosiaalitoimelle esimerkiksi tilanteessa, jossa alaikäinen on vailla hoitoa tai huolenpitoa, tai hän on karannut tai käyttänyt päihteitä. Ikäihmisten osalta kyseessä voi olla esimerkiksi tilanne, jossa iäkäs on akuutisti avuntarpeessa, eikä hänellä ole esimerkiksi kotihoidon asiakkuutta. Kriisiapu taas on akuuttia kriisiapua esimerkiksi onnettomuustilanteissa. Suuri osa sosiaali- ja kriisipäivystyksen tehtävistä ovatkin moniviranomaistehtäviä, jolloin saman tehtävän hoitamiseen osallistuu useampia viranomaisia.
Sosiaali- ja kriisipäivystäjät kohtaavat tehtävillään usein nuoria, ja tahtotila on aina kuulla nuorta itseään häntä koskevissa asioissa.
Esimerkiksi lastensuojelullisessa asiassa täytyy pitää mielessä, että mehän olemme hoitamassa lapsen asiaa. Haluamme tavata lapsia ja nuoria ja jutella heidän kanssa. Ei me aikuiset aina tiedetä paremmin, ja nuorelta kysymmekin usein mitä hän itse ajattelee? Sofia kommentoi.
Sosiaali- ja kriisipäivystyksiin saa yhteyden myös heidän oman asiakaslinjansa kautta. Numero löytyy esimerkiksi hyvinvointialueiden verkkosivuilta. Tämän lisäksi yhteydenoton vähemmän kiireellisissä tilanteissa voi tehdä kirjallisesti hyvinvointialueiden verkkosivuilta löytyvien lomakkeiden avulla. Hätätilanteessa on kuitenkin tärkeää viivytyksettä tehdä ilmoitus hätänumeroon 112.
Uutinen on tehty hätänumeroviikolla julkaistun videon perusteella. Video löytyy Hätäkeskuslaitoksen sosiaalisen median kanavilta Facebookista ja Instagramista.
Tutustu myös
Kiireettömiin ensihoidon tehtäviin vastataan moniammatillisella yhteistyöllä
EU-hanke tuo hätänumerotietoutta lapsille
Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Kiireettömiin ensihoidon tehtäviin vastataan moniammatillisella yhteistyöllä
Viime aikoina on uutisoitu paljon sosiaali- ja terveyspalvelujen ruuhkautumisesta, ja se koskee myös päivystystä ja ensihoitoa. Yhä useammin ensihoidolle päätyy myös kiireettömiä tehtäviä, joiden hoitamiseen on eri puolilla maata kehitetty moniammatillisia lähestymistapoja.
Juhannuksena 28 300 hätäilmoitusta
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 21.6. ja sunnuntain 23.6. välisenä aikana yhteensä noin 28 300 hätäilmoitusta (34 300 vuonna 2023), joista 14 000 välitettiin tehtäväksi viranomaisille.
Kesälomakaudella hätätilanteita tapahtuu tavallista enemmän
Hätäilmoitusten määrää voidaan verrata säähän; mitä kauniimpaa ja lämpimämpää on, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat perinteisesti päihteiden aiheuttamat ongelmat, erilaiset tapaturmat sekä vesillä sattuvat onnettomuudet.
Kesän tärkeimmät puhelinnumerot ja ohjeet
Kesällä ihmiset lomailevat mökeillä ja ulkomailla, liikkuvat vesillä, luonnonhelmassa ja yleisötapahtumissa sekä matkustavat tieliikenteessä. Mitä enemmän ihmiset tekevät, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Katso uutisesta mitä numeroita ja palveluita eri ongelmatilanteisiin on tarjolla.
EU-hanke tuo hätänumerotietoutta lapsille
Hätäkeskuslaitos osallistuu EU-hankkeeseen, jossa kadonneiden lasten auttamisjärjestelmää tehdään näkyväksi. Keskeisenä teemana on hätänumeron oikean käytön opettaminen lapsille.