Hätänumeroviikkoa vietetään helmikuussa
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio arjen turvallisuuteen ja sen parantamiseen. Hätänumeroviikkoa vietetään 6.-12. helmikuuta ja huipentuu 112-päivään lauantaina 11.2.
Vuonna 2023 kampanjaa vietetään teemalla ”Varautuminen on arjen pieniä tekoja”. Kampanjan avulla halutaan kannustaa ihmisiä varautumaan erilaisiin häiriö- ja poikkeustilanteisiin sekä ennaltaehkäisemään erilaisia vaaratilanteita.
Kampanjassa turvallisuustoimijat sekä esimerkiksi koulut, työpaikat, harrasteseurat ja yhdistykset voivat jakaa arvokasta turvallisuustietoutta. Lisäksi jokainen meistä voi parantaa omaa ja läheistensä turvallisuutta kiinnittämällä huomion pieniin arjen tekoihin ja valintoihin.
Näin osallistut
- Yleisötapahtuma: Järjestä yleisölle suunnattu tapahtuma yhteistyössä turvallisuustoimijoiden, järjestöjen tai vaikka yritysten kanssa. Tapahtumia voi järjestää esimerkiksi kauppakeskuksissa, kävelykaduilla tai paloasemilla. Ilmoita tapahtuma kampanjan verkkosivuille.
- Teemapäivä: Huomioi teemapäivä hätänumeroviikolla esimerkiksi työpaikalla, koulussa tai harrastustoiminnassa.
- Some: Jaa turvallisuustietoa sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #112paiva #112dagen #112day.
112-päivästä on perinteisesti eri turvallisuusviranomaisten, järjestöjen sekä vapaaehtoistyöntekijöiden yhteinen tapahtuma. Tapahtumia on järjestetty vuosittain eri puolilla Suomea ja somessa kampanjointi on ollut aktiivista. Nyt kampanjointia voi tehdä koko hätänumeroviikon (viikko 6) ajan.
Toivomme, että mahdollisimman moni turvallisuustoimija osallistuu kampanjaan myös ensi helmikuussa. Voimme kaikki yhdessä edistää arjen turvallisuutta jakamalla turvallisuusvinkkejä niin paikallisissa tapahtumissa kuin esimerkiksi sosiaalisen median kanavilla.
Muista seurata 112-päivän sosiaalisen median kanavia ja verkkosivuja.
Hyödynnä valmiita materiaaleja
• Lataa valmiit somekuvat ja png-kuvat käyttöösi
• Tutustu tapahtumajärjestäjän ohjepakettiin
• Lataa lapsille suunnattu 112-tehtäväpaketti
Tutustu myös
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Autojen yleiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä eCall korvataan vuonna 2027 uudella NGeCall-järjestelmällä (Next Generation eCall). Muutos tuo mukanaan entistä nopeamman, luotettavamman ja kattavamman tiedonsiirron hätäilmoituksen tekemiseen.
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Hätäkeskuslaitoksen toiminta ja viestintä saavat sidosryhmiltä erittäin hyvät arviot. Syksyllä 2025 toteutetun sidosryhmätyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että virasto toimii luotettavasti, ammattitaitoisesti ja tehokkaasti myös vaativissa tilanteissa.
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Perinteinen perhejuhla heijastuu hätäkeskukseen surullisina ja synkkinä ihmiskohtaloina. Erityisesti yksinäisyys, päihteiden käyttö ja kotihälytykset korostuvat hätäilmoituksissa pyhien aikaan.
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.