Nödnummerveckan firas i februari

112-dagen är en riksomfattande kampanj vars syfte är att fästa allmänhetens uppmärksamhet vid vardagssäkerhet och på hur den kan förbättras. Nödnummerveckan firas den 6–12 februari och kulminerar i 112-dagen lördagen den 11 februari.
År 2023 firas kampanjen med temat ”Beredskap är en av vardagens små handlingar”. Kampanjens syfte är att uppmuntra människor till att förbereda sig på olika störningar och undantagssituationer samt förebygga olika farliga situationer.
I kampanjen kan säkerhetsaktörer och till exempel skolor, arbetsplatser, hobbyklubbar och föreningar dela med sig av värdefull säkerhetsinformation. Dessutom kan var och en av oss förbättra vår egen och våra närståendes säkerhet genom att uppmärksamma små vardagliga gärningar och val.
Deltagande
- Offentligt evenemang: Ordna ett evenemang som riktar sig till allmänheten i samarbete med säkerhetsaktörer, organisationer eller till exempel företag. Evenemangen kan organiseras till exempel i köpcentrum, på gågator eller brandstationer. Anmäl evenemanget till kampanjens webbplats.
- Temadag: Uppmärksamma temadagen under nödnummerveckan till exempel på jobbet, i skolan eller hobbyverksamhet.
- Sociala medier: Dela med dig av säkerhetsinformation även i sociala medier med hashtaggarna #112paiva #112dagen #112day.
112-dagen är traditionellt sett ett gemensamt evenemang mellan olika säkerhetsmyndigheter, organisationer och volontärer. Varje år har det ordnats evenemang på olika håll i Finland, och dessutom aktiva kampanjer i sociala medier. Nu kan man delta i kampanjen under hela nödnummerveckan (vecka 6).
Vi hoppas att så många säkerhetsaktörer som möjligt ska delta i kampanjen även i nästa februari. Vi kan alla tillsammans främja säkerheten i vardagen genom att dela med oss av säkerhetstips både under lokala evenemang och till exempel på olika kanaler i sociala medier.
Kom ihåg att följa sociala media-kanalerna för 112-dagen samt vår webbplats.
Utnyttja färdigt material
• Ladda ner färdiga bilder för sociala medier och png-bilder för din användning
• Kolla in anvisningspaketet för evenemangsarrangörer
• Ladda ner 112-uppgiftspaketet för barn
Se även
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.