Nödnummerveckan firas i februari
112-dagen är en riksomfattande kampanj vars syfte är att fästa allmänhetens uppmärksamhet vid vardagssäkerhet och på hur den kan förbättras. Nödnummerveckan firas den 6–12 februari och kulminerar i 112-dagen lördagen den 11 februari.
År 2023 firas kampanjen med temat ”Beredskap är en av vardagens små handlingar”. Kampanjens syfte är att uppmuntra människor till att förbereda sig på olika störningar och undantagssituationer samt förebygga olika farliga situationer.
I kampanjen kan säkerhetsaktörer och till exempel skolor, arbetsplatser, hobbyklubbar och föreningar dela med sig av värdefull säkerhetsinformation. Dessutom kan var och en av oss förbättra vår egen och våra närståendes säkerhet genom att uppmärksamma små vardagliga gärningar och val.
Deltagande
- Offentligt evenemang: Ordna ett evenemang som riktar sig till allmänheten i samarbete med säkerhetsaktörer, organisationer eller till exempel företag. Evenemangen kan organiseras till exempel i köpcentrum, på gågator eller brandstationer. Anmäl evenemanget till kampanjens webbplats.
- Temadag: Uppmärksamma temadagen under nödnummerveckan till exempel på jobbet, i skolan eller hobbyverksamhet.
- Sociala medier: Dela med dig av säkerhetsinformation även i sociala medier med hashtaggarna #112paiva #112dagen #112day.
112-dagen är traditionellt sett ett gemensamt evenemang mellan olika säkerhetsmyndigheter, organisationer och volontärer. Varje år har det ordnats evenemang på olika håll i Finland, och dessutom aktiva kampanjer i sociala medier. Nu kan man delta i kampanjen under hela nödnummerveckan (vecka 6).
Vi hoppas att så många säkerhetsaktörer som möjligt ska delta i kampanjen även i nästa februari. Vi kan alla tillsammans främja säkerheten i vardagen genom att dela med oss av säkerhetstips både under lokala evenemang och till exempel på olika kanaler i sociala medier.
Kom ihåg att följa sociala media-kanalerna för 112-dagen samt vår webbplats.
Utnyttja färdigt material
• Ladda ner färdiga bilder för sociala medier och png-bilder för din användning
• Kolla in anvisningspaketet för evenemangsarrangörer
• Ladda ner 112-uppgiftspaketet för barn
Se även
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.