Hätänumeroviikkoa vietetään helmikuussa

112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio arjen turvallisuuteen ja sen parantamiseen. Hätänumeroviikkoa vietetään 6.-12. helmikuuta ja huipentuu 112-päivään lauantaina 11.2.
Vuonna 2023 kampanjaa vietetään teemalla ”Varautuminen on arjen pieniä tekoja”. Kampanjan avulla halutaan kannustaa ihmisiä varautumaan erilaisiin häiriö- ja poikkeustilanteisiin sekä ennaltaehkäisemään erilaisia vaaratilanteita.
Kampanjassa turvallisuustoimijat sekä esimerkiksi koulut, työpaikat, harrasteseurat ja yhdistykset voivat jakaa arvokasta turvallisuustietoutta. Lisäksi jokainen meistä voi parantaa omaa ja läheistensä turvallisuutta kiinnittämällä huomion pieniin arjen tekoihin ja valintoihin.
Näin osallistut
- Yleisötapahtuma: Järjestä yleisölle suunnattu tapahtuma yhteistyössä turvallisuustoimijoiden, järjestöjen tai vaikka yritysten kanssa. Tapahtumia voi järjestää esimerkiksi kauppakeskuksissa, kävelykaduilla tai paloasemilla. Ilmoita tapahtuma kampanjan verkkosivuille.
- Teemapäivä: Huomioi teemapäivä hätänumeroviikolla esimerkiksi työpaikalla, koulussa tai harrastustoiminnassa.
- Some: Jaa turvallisuustietoa sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #112paiva #112dagen #112day.
112-päivästä on perinteisesti eri turvallisuusviranomaisten, järjestöjen sekä vapaaehtoistyöntekijöiden yhteinen tapahtuma. Tapahtumia on järjestetty vuosittain eri puolilla Suomea ja somessa kampanjointi on ollut aktiivista. Nyt kampanjointia voi tehdä koko hätänumeroviikon (viikko 6) ajan.
Toivomme, että mahdollisimman moni turvallisuustoimija osallistuu kampanjaan myös ensi helmikuussa. Voimme kaikki yhdessä edistää arjen turvallisuutta jakamalla turvallisuusvinkkejä niin paikallisissa tapahtumissa kuin esimerkiksi sosiaalisen median kanavilla.
Muista seurata 112-päivän sosiaalisen median kanavia ja verkkosivuja.
Hyödynnä valmiita materiaaleja
• Lataa valmiit somekuvat ja png-kuvat käyttöösi
• Tutustu tapahtumajärjestäjän ohjepakettiin
• Lataa lapsille suunnattu 112-tehtäväpaketti
Se även
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.