Saat vaara- ja viranomaistiedotteet suoraan puhelimeesi lataamalla 112 Suomi -sovelluksen
112 Suomi -mobiilisovelluksen avulla kansalainen saa vaara- ja viranomaistiedotteet sijaintitietoon perustuen omaan puhelimeensa. Ilmainen sovellus löytyy jo noin kahdelta miljoonalta suomalaiselta. Hätäkeskuslaitos kannustaa ihmisiä tekemään sovelluksen käyttöönottoasetukset, tutustumaan sovelluksen palvelukokonaisuuteen ja käyttämään sitä hätä- ja ongelmatilanteissa.
112 Suomi -sovellukseen saavutettavuusparannuksia
112 Suomen saavutettavuutta on paranneltu viimeisen vuoden aikana ja sovelluksen uusin päivitys on tehty 18. tammikuuta.
Hätänumeroviikkoa vietetään helmikuussa
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio arjen turvallisuuteen ja sen parantamiseen. Hätänumeroviikkoa vietetään 6.-12. helmikuuta ja huipentuu 112-päivään lauantaina 11.2.
ILMO-järjestelmä lähettää 10.1.2023 alkaen sähköposti-ilmoituksia – Päivitäthän sopimusvastaavien tiedot
Hätäkeskuslaitoksen sähköinen ILMO-asiointipalvelujärjestelmä lähettää 10.1.2023 alkaen hakemuksiin ja sopimuksiin liittyviä automaattisia ilmoituksia sähköpostilla ilmoitinlaitesopimuksiin sopimusvastaaviksi merkityille henkilöille.
Vuodenvaihteessa hätänumeroon 15 000 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista kaatuminen, ilkivalta, häiriökäyttäytyminen ja muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Joulun aikaan hätänumeroon 20 617 ilmoitusta

Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja hengitysvaikeus. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 24.12.2022 kello 00.00 – 26.12.2022 kello 24.00 välisenä aikana 20 617 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 19 461. Hätäpuheluista 100 prosenttiin vastattiin 30 sekunnissa (100 % vuonna 2021).
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 10 721 hälytystehtävää (11 075 vuonna 2021). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 62 %, poliisi 29 %, pelastus 5%, ja sosiaalipäivystys 4 %. Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat heikentynyt yleistila, kaatuminen ja hengitysvaikeus (heikentynyt yleistila, kaatuminen ja hengitysvaikeus vuonna 2021).
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito
- heikentynyt yleistila
- kaatuminen
- hengitysvaikeus
Poliisi
- ilkivalta/häiriökäyttäytyminen
- perheväkivalta
- häiritsevä meteli tms.
Pelastus
- rakennuspalo: pieni
- tieliikenneonnettomuus: pieni
- automaattinen palohälytys
Sosiaalipäivystys
- välittömän huolenpidon tarve
- alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpidon arviointi
- kotipalvelutehtävä