Ny webbpublikation om Nödcentralsverkets verksamhet
I den nya publikationen "Nödcentralsverksamheten i Finland" ges en kortfattad beskrivning av Nödcentralsverkets verksamhet och tjänster. Publikationen är avsedd för alla som är intresserade av 112-verksamheten och Nödcentralsverket. Intressentgrupperna kan också utnyttja publikationen i sin egen verksamhet.
eCall ökar säkerheten då bilföraren inte kan larma hjälp själv
Automatiska nödsamtalssystem i fordon har varit aktuella i nyheterna under den senaste tiden. Systemet eCall, som fungerar i hela Europa, tar förbindelse direkt med den närmaste nödcentralen och skickar information direkt till nödcentralsdatasystemet.
Journumret för försvunna barn skapar trygghet inom hela EU
Om en minderårig försvinner är det viktigt att snabbt informera den ansvariga myndigheten, och EU har velat säkerställa att det finns hjälp att få i dessa situationer med ett gemensamt europeiskt nummer. Numret fungerar dock som en tipstelefon i Finland, eftersom det i nödsituationer är 112 som hjälper hos oss.
Det nya ledningssystemet träder i kraft i början av år 2024
Nödcentralsverkets ledningssystem genomgår en reform. Till följd av detta stärker man nödcentralernas roll ytterligare. Ämbetsverkets nya struktur träder i kraft 1.1.2024 och medför också nya uppgifter och utnämningar.
Personalsituationen och arbetstillfredsställelsen blev bättre under början av året
Under början av året rekryterades 61 nya nödcentraloperatörer till Nödcentralsverket, sjukfrånvaron började minska och personalens arbetstillfredsställelse ökade.
Nödnumret svarade på 20 617 samtal under julen

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 20 617 nödsamtal under tiden 24.12.2022 kl. 00.00 – 26.12.2022 kl. 24.00. Under motsvarande tid året innan var antalet 19 461. Hundra procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder (100 % år 2021).
10 721 (11 075 år 2021) utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 62 %, polis 29 %, räddning 5 % och socialjour 4 %. De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter (försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter år 2021).
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård
- försämrat allmäntillstånd
- ramlat omkull
- andningssvårigheter
Polis
- vandalism/störande beteende
- familjevåld
- störande oväsen
Räddning
- byggnadsbrand: liten
- trafikolycka: liten
- automatiska brandlarm
Socialjour
- omedelbart behov av omsorg
- akut bedömning av minderårig persons behov av vård och omsorg
- hemservice uppdrag