Nödnumret svarade på 20 617 samtal under julen

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 20 617 nödsamtal under tiden 24.12.2022 kl. 00.00 – 26.12.2022 kl. 24.00. Under motsvarande tid året innan var antalet 19 461. Hundra procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder (100 % år 2021).
10 721 (11 075 år 2021) utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 62 %, polis 29 %, räddning 5 % och socialjour 4 %. De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter (försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter år 2021).
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård
- försämrat allmäntillstånd
- ramlat omkull
- andningssvårigheter
Polis
- vandalism/störande beteende
- familjevåld
- störande oväsen
Räddning
- byggnadsbrand: liten
- trafikolycka: liten
- automatiska brandlarm
Socialjour
- omedelbart behov av omsorg
- akut bedömning av minderårig persons behov av vård och omsorg
- hemservice uppdrag
Se även
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Översikt över 2024
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Nödcentralsverket förmedlar uppdrag också till social- och krisjouren. Antalet sådana uppdrag ökade med 4 procentenheter år 2024 jämfört med året innan och överskred antalet uppdrag till räddningsväsendet.
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Juho Karkiainens agerande vid rökobservationen och hans mod att göra en nödanmälan möjliggjorde att terrängbranden kunde begränsas i ett tidigt skede. Tack vare Juho kunde nödcentralen snabbt larma räddningstjänsten och förmedla viktiga tilläggsuppgifter.
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.