Nödnumret svarade på 20 617 samtal under julen

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 20 617 nödsamtal under tiden 24.12.2022 kl. 00.00 – 26.12.2022 kl. 24.00. Under motsvarande tid året innan var antalet 19 461. Hundra procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder (100 % år 2021).
10 721 (11 075 år 2021) utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 62 %, polis 29 %, räddning 5 % och socialjour 4 %. De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter (försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter år 2021).
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård
- försämrat allmäntillstånd
- ramlat omkull
- andningssvårigheter
Polis
- vandalism/störande beteende
- familjevåld
- störande oväsen
Räddning
- byggnadsbrand: liten
- trafikolycka: liten
- automatiska brandlarm
Socialjour
- omedelbart behov av omsorg
- akut bedömning av minderårig persons behov av vård och omsorg
- hemservice uppdrag
Se även
Översikt över 2024
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.