NÖDNUMRET 112

Varningsmeddelande

To 9.10.2025 02:21

Sastamala Kiertokatu, Hyötykierrätys OY. Röken från branden orsakar inte längre fara. Rökutvecklingen från branden har upphört, räddningstjänsten fortsätter på plats med eftersläckning. Birkalands räddningsverk

Nödnumret svarade på 20 617 samtal under julen

Utgivningsdatum 27.12.2022 8.45
Typ:Pressmeddelande
Nainen Hätäkeskuspäivystäjän vEn kvinna i uniform av en nödcentralsoperatör framför en skärm med en headset-mikrofon på huvudet.

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.

Nödcentralerna svarade på 20 617 nödsamtal under tiden 24.12.2022 kl. 00.00 – 26.12.2022 kl. 24.00. Under motsvarande tid året innan var antalet 19 461. Hundra procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder (100 % år 2021). 

10 721 (11 075 år 2021) utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 62 %, polis 29 %, räddning 5 % och socialjour 4 %. De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter (försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter år 2021). 

Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande: 

Akutvård

  • försämrat allmäntillstånd
  • ramlat omkull
  • andningssvårigheter

Polis

  • vandalism/störande beteende
  • familjevåld
  • störande oväsen

Räddning

  • byggnadsbrand: liten
  • trafikolycka: liten
  • automatiska brandlarm

Socialjour

  • omedelbart behov av omsorg
  • akut bedömning av minderårig persons behov av vård och omsorg
  • hemservice uppdrag