Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Nödnumret svarade på 20 617 samtal under julen
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 20 617 nödsamtal under tiden 24.12.2022 kl. 00.00 – 26.12.2022 kl. 24.00. Under motsvarande tid året innan var antalet 19 461. Hundra procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder (100 % år 2021).
10 721 (11 075 år 2021) utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 62 %, polis 29 %, räddning 5 % och socialjour 4 %. De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter (försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter år 2021).
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård
- försämrat allmäntillstånd
- ramlat omkull
- andningssvårigheter
Polis
- vandalism/störande beteende
- familjevåld
- störande oväsen
Räddning
- byggnadsbrand: liten
- trafikolycka: liten
- automatiska brandlarm
Socialjour
- omedelbart behov av omsorg
- akut bedömning av minderårig persons behov av vård och omsorg
- hemservice uppdrag