Joulun aikaan hätänumeroon 20 617 ilmoitusta

Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja hengitysvaikeus. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 24.12.2022 kello 00.00 – 26.12.2022 kello 24.00 välisenä aikana 20 617 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 19 461. Hätäpuheluista 100 prosenttiin vastattiin 30 sekunnissa (100 % vuonna 2021).
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 10 721 hälytystehtävää (11 075 vuonna 2021). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 62 %, poliisi 29 %, pelastus 5%, ja sosiaalipäivystys 4 %. Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat heikentynyt yleistila, kaatuminen ja hengitysvaikeus (heikentynyt yleistila, kaatuminen ja hengitysvaikeus vuonna 2021).
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito
- heikentynyt yleistila
- kaatuminen
- hengitysvaikeus
Poliisi
- ilkivalta/häiriökäyttäytyminen
- perheväkivalta
- häiritsevä meteli tms.
Pelastus
- rakennuspalo: pieni
- tieliikenneonnettomuus: pieni
- automaattinen palohälytys
Sosiaalipäivystys
- välittömän huolenpidon tarve
- alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpidon arviointi
- kotipalvelutehtävä
Se även
Översikt över 2024
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
Läsårets slut och sommarlovets början firades på olika håll i Finland på skolavslutningsveckoslutet. På nödlinjen var skolavslutningsveckoslutet mer brådskande än normala sommarveckoslut, och mängden uppdrag som gällde unga var större än normalt.
Nödcentralerna förbereder sig inför skolavslutningshelgen
Under det kommande veckoslutet firar ungdomar välförtjänt att läsåret slutar och sommarlovet börjar. På nödlinjen syns skolavslutningshelgen vanligen genom större brådska än under ett vanligt sommarveckoslut.
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.