Juhannus työllisti hätäkeskuksia

Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 24.6. ja sunnuntain 26.6. välisenä aikana yhteensä noin 34 200 hätäilmoitusta. Viime vuoden vastaavana aikana hätäilmoituksia vastaanotettiin noin 33 000, joten juhannus oli hätäkeskusten näkökulmasta katsoen hieman viime vuotta vilkkaampi.
Kesä ja kesän juhlat ovat perinteisesti kiireistä aikaa hätänumerossa. Juhannusajalle tyypillisenä haasteena ovat olleet yksittäiset ruuhkahuiput, jolloin hätäpuheluita tulee runsaasti samaan aikaan. Perjantain ja sunnuntain välisenä aikana hätäilmoituksiin vastattiin keskimäärin 5 sekunnissa (9 sekuntia vuonna 2021).
Juhannuksen yleisimmät tehtävät olivat muu sairastuminen, kaatuminen sekä ilkivalta tai muu häiriökäyttäytyminen. Välitetyistä tehtävistä 52 % välitettiin ensihoidolle, 38 % poliisille, 6 % pelastukselle ja 4 % sosiaalipäivystykselle
Hätäilmoitusten määrä
Perjantaina 24.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 11 900
• Välitettyjen tehtävien osuus kaikista hätäilmoituksista: 5 600
Lauantaina 25.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 12 400
• Välitettyjen tehtävien osuus kaikista hätäilmoituksista: 6 100
Sunnuntaina 26.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 9 900
• Välitettyjen tehtävien osuus kaikista hätäilmoituksista: 4 800
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Kesälomakaudella 112-palvelua tarvitaan tavallista enemmän
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Helsingissä. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi valittiin ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta.
Jaa vaaratiedote kaverille 112 Suomi -sovelluksen avulla
Uusimmassa päivityksessä sovelluksen tiedote-ominaisuutta on paranneltu, ja vaara- ja viranomaistiedotteet on nyt mahdollista jakaa kaverille esimerkiksi viestillä tai somessa.