Midsommaren sysselsatte nödcentralerna

Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 34 200 nödsamtal mellan fredagen den 24 juni och söndagen den 26 juni. Under motsvarande tid förra året var antalet nödsamtal 33 000, så ur nödcentralernas synvinkel var midsommaren något livligare än i fjol.
Sommaren och sommarens fester är traditionellt en hektisk tid på nödnumret. En typisk utmaning för midsommartiden har varit enstaka toppar av rusning, när det kommer många nödsamtal samtidigt. Mellan fredag och söndag besvarades nödmeddelanden på i genomsnitt 5 sekunder (9 sekunder år 2021).
De vanligaste uppdragen under midsommar var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull, vandalism och andra störande beteende. Av de förmedlade uppdragen förmedlades 52 % till prehospital akutsjukvård, 38 % till polisen, 6 % till räddning och 4 % till socialjouren.
Antal nödmeddelanden
Fredag 24 juni
• Antal nödmeddelanden: 11 900
• Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 5 600
Lördag 25.6
• Antal nödmeddelanden: 12 400
• Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 6 100
Söndag 26 juni
• Antal nödmeddelanden: 9 900
• Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 4 800
Se även
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.