Juhannus työllisti hätäkeskuksia

Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 24.6. ja sunnuntain 26.6. välisenä aikana yhteensä noin 34 200 hätäilmoitusta. Viime vuoden vastaavana aikana hätäilmoituksia vastaanotettiin noin 33 000, joten juhannus oli hätäkeskusten näkökulmasta katsoen hieman viime vuotta vilkkaampi.
Kesä ja kesän juhlat ovat perinteisesti kiireistä aikaa hätänumerossa. Juhannusajalle tyypillisenä haasteena ovat olleet yksittäiset ruuhkahuiput, jolloin hätäpuheluita tulee runsaasti samaan aikaan. Perjantain ja sunnuntain välisenä aikana hätäilmoituksiin vastattiin keskimäärin 5 sekunnissa (9 sekuntia vuonna 2021).
Juhannuksen yleisimmät tehtävät olivat muu sairastuminen, kaatuminen sekä ilkivalta tai muu häiriökäyttäytyminen. Välitetyistä tehtävistä 52 % välitettiin ensihoidolle, 38 % poliisille, 6 % pelastukselle ja 4 % sosiaalipäivystykselle
Hätäilmoitusten määrä
Perjantaina 24.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 11 900
• Välitettyjen tehtävien osuus kaikista hätäilmoituksista: 5 600
Lauantaina 25.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 12 400
• Välitettyjen tehtävien osuus kaikista hätäilmoituksista: 6 100
Sunnuntaina 26.6.
• Hätäilmoitusten määrä: 9 900
• Välitettyjen tehtävien osuus kaikista hätäilmoituksista: 4 800
Se även
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.