Saat vaara- ja viranomaistiedotteet suoraan puhelimeesi lataamalla 112 Suomi -sovelluksen
112 Suomi -mobiilisovelluksen avulla kansalainen saa vaara- ja viranomaistiedotteet sijaintitietoon perustuen omaan puhelimeensa. Ilmainen sovellus löytyy jo noin kahdelta miljoonalta suomalaiselta. Hätäkeskuslaitos kannustaa ihmisiä tekemään sovelluksen käyttöönottoasetukset, tutustumaan sovelluksen palvelukokonaisuuteen ja käyttämään sitä hätä- ja ongelmatilanteissa.
Hätäkeskuslaitoksen sovellusasiantuntija Sami Suomalaisen mukaan vaara- ja viranomaistiedotteet tavoittavat kansalaiset 112 Suomi -sovelluksen myötä aiempaa paremmin. Alueelliset tiedotteet välitetään sovelluksen kautta puhelimen sijaintitietoon perustuen.
– Sovellus parantaa turvallisuutta, sillä matkapuhelin löytyy yhä useimmilta aivan käden ulottuvilta toisin kuin radio tai TV. Tästä osoituksena saamamme asiakaspalaute erään päiväkodin
hoitajalta, joka vei lapset sisälle turvaan saatuaan puhelimeensa vaaratiedotteen tulipalosta, joka levitti ilmastoon vaarallisia savua.
Tammikuun 18. päivä sovelluksen tiedoteominaisuuteen tehdään päivitys, joka näyttää tapahtumapaikan ja tiedotusalueen kartalla.
– Päivityksen avulla halutaan korostaa tapahtumapaikkaa ja tiedotusaluetta kartan avulla. Esimerkiksi autoilijoille karttanäkymän toivotaan antavan lisäarvoa sijainnin hahmottamiselle, sillä pelkkä kunnan tai tien nimi ei välttämättä riitä ohi ajavalle. Viranomainen määrittelee tietyn suuruisen tiedotusalueen, ja tiedote välittyy kyseisellä alueella oleviin sovelluksiin. Tiedotteen saa myös tilanteissa, kun henkilö siirtyy määritetylle alueelle. Liikennetiedotteet poikkeavat hieman muista tiedotteista. Niiden kohdalla vaikutusalueena näytetään joko tieosuus tai maantieteellinen alue, Suomalainen kertoo.
112 Suomi -mobiilisovellus on Hätäkeskuslaitoksen teettämä mobiilisovellus, jota on kehitetty yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa. Suuren suosion ja latausmäärän myötä sovelluksesta on rakennettu isompaa turvallisuuden palvelukokonaisuutta, josta kansalainen löytää palveluita erilaisiin avuntarpeisiin.
– Ilmaisen ja viranomaisten suositteleman sovelluksen käyttäjämäärä on jo kahden miljoonan tienoilla. Se osoittaa, että ihmiset haluavat varautua hätä- ja ongelmatilanteisiin. Pelkkä lataaminen ei kuitenkaan riitä. Jotta saat sovelluksen toimintavalmiiksi ja palvelut käyttöösi, on avattava sovellus ja tehtävä käyttöönottoasetukset huolellisesti.
112 Suomi -sovelluksen käyttöönotto
- Lataa maksuton sovellus puhelimeesi sovelluskaupasta (App Gallery, Google Play, App Store).
- Aseta ikoni puhelimen aloitusnäyttöön niin, että se on nopeasti löydettävissä.
- Käynnistä sovellus, syötä puhelinnumerosi ja valitse haluamasi kieli (suomi, ruotsi tai englanti).
- Saat kaikki ominaisuudet käyttöön antamalla luvan sovelluksen esittämiin kysymyksiin. Kysymyksissä on käyttöjärjestelmäkohtaisia eroja.
- Sovelluksen avaaminen ei tarkoita sitä, että hätäpuhelu käynnistyy. Voit huoletta tutustua sovelluksen palveluvalikoimaan.
Hyvä tietää 112 Suomi -sovelluksen tiedoteominaisuudesta
- Vaara- ja viranomastiedotteiden sisällöstä vastaa aina tiedotteen antava viranomainen.
- Saat uudesta vaara- ja viranomaistiedotteesta äänimerkin sekä ilmoituksen puhelimen näytölle.
- Kaikki avoimet tiedotteet löytyvät Tiedotteet-välilehdeltä.
- Puhelinten omat käyttöjärjestelmät saattavat rajoittaa tiedotteiden saamista. Ilmoitus voi jäädä tulematta esimerkiksi silloin, jos ei ole antanut sovellukselle lupaa seurata sijaintia tai lähettää ilmoituksia, puhelin on virransäästötilassa tai paikannus ei ole jostain syystä onnistunut.
- Voit säätää tiedotteiden ääniasetuksia sovelluksen kohdassa: Asetukset/ Ilmoitukset.
- 112 Suomi -mobiilisovellus on turvallisuusviranomaisten suosittelema sovellus. Yksityisyytesi on turvattu.
- Uudet päivitykset saat päivittämällä sovelluksen.
Tutustu myös
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Juhlapyhinäkin kellon ympäri työskentelevät hätäkeskuspäivystäjät saavat työssään huomata, ettei joulu ole kaikille iloinen asia. Hätätilanteet ja avun tarve eivät pysähdy edes jouluisin.
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
T-Median toteuttaman Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Hätäkeskuslaitoksen kohdalla kansalaiset kokivat parhaimmaksi maineen osa-alueeksi vastuullisuuden.