Suomen 10 000:s sydäniskuri rekisteröitiin elokuvateatteriin – jokaisen voi paikantaa 112 Suomi -sovelluksesta

Sydänliiton hallinnoimaan sydäniskurien paikannus- ja rekisteröintipalveluun defi.fi:hin on rekisteröity 10 000:s sydäniskuri. Se sijaitsee elokuvateatteri Maximissa Helsingin Kluuvikadulla. Kaikki palveluun rekisteröidyt laitteet ovat paikannettavissa Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovelluksesta.
Sydäniskuria tarvitaan kiireellisissä hätätilanteissa, joissa jonkun sydän on pysähtynyt. Sen tehtävä on sähköiskun avulla palauttaa sydän lyömään normaaliin tahtiin. Koska apua on annettava minuuteissa, on ensimmäisten paikallaolijoiden rooli merkittävä henkilön pelastumisen kannalta. Ensin on soitettava hätänumeroon 112, sitten aloitettava paineluelvytys ja kolmantena kehotettava joku hakemaan sydäniskuri paikalle ja käytettävä sitä. Nopeimmin lähimmän sydäniskurin paikantaa 112 Suomi -sovelluksesta.
”Kymmenestuhannes Suomeen rekisteröity sydäniskuri on merkittävä virstanpylväs, koska sen myötä olemme jo oikealla kymmentuhatluvulla matkallamme kohti pohjoismaista sydänturvallisuuden tasoa. Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa sydäniskureita on noin puolet Suomea enemmän.”, kertoo Sydänliiton elvytyksen ja riskitekijöiden asiantuntija, Mari Blek-Vehkaluoto.
Rekisteröityjen laitteiden määrä on viime vuodet kasvanut vauhdilla. Kunnissa ja yrityksissä on alettu varautua sydänpysähdystilanteisiin selkeästi paremmin.
”On ollut ilo huomata, että kunnissa ja yrityksissä sydänturvallisuus on terminä jo tutumpi ja siihen on alettu panostaa. Oli myös hienoa, että 10 000:s sydäniskuri rekisteröitiin juuri Finnkinon teatteriin. Finnkino on hyvä esimerkki erinomaisesti sydänpysähdystilanteisiin varautuneesta yrityksestä. Heillä on monta vilkasta toimipistettä, joissa kaikissa on sydäniskuri ja henkilökuntaa on koulutettu.”, jatkaa Blek-Vehkaluoto.
Finnkinolla on Suomessa 17 teatteria, joissa vierailee vuosittain miljoonia asiakkaita. Asiakasturvallisuus ja varautuminen ovat heillä merkittävässä roolissa.
”Turvallisuus on meille ensisijainen prioriteetti, ja teemme jatkuvasti töitä varmistaaksemme, että asiakkaamme voivat nauttia elokuvaelämyksistään huoletta. Henkilökuntamme on koulutettu toimimaan nopeasti ja tehokkaasti erilaisissa tilanteissa, ja jokaisesta teatteristamme löytyy myös sydäniskurit.”, kertoo Finnkinon kaupallinen johtaja, Hannele Wolf-Mannila.
Lisätietoa:
Mari Blek-Vehkaluoto
Asiantuntija, elvytys ja riskitekijät, Sydänliitto
[email protected]
p. + 358 50 325 5633
Esa Takala
Asiantuntija, markkinointi ja viestintä, Sydänliitto
[email protected]
p. +358 50 565 1255
Katri Kalliomäki
Viestintäasiantuntija, Hätäkeskuslaitos
[email protected]
p. 0295 481 253
Irene Hernberg
Viestintäpäällikkö, Finnkino
[email protected]
p. 040 662 5866
Tutustu myös
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Tekniikka ja erityisesti 112 Suomi -sovellus on tässä hyvä apuväline.
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 20.6. ja sunnuntain 22.6. välisenä aikana yhteensä noin 24 900 hätäilmoitusta (28 300 vuonna 2024), joista 12 400 välitettiin tehtäväksi viranomaisille (14 000 vuonna 2024).