Suomen 10 000:s sydäniskuri rekisteröitiin elokuvateatteriin – jokaisen voi paikantaa 112 Suomi -sovelluksesta

Sydänliiton hallinnoimaan sydäniskurien paikannus- ja rekisteröintipalveluun defi.fi:hin on rekisteröity 10 000:s sydäniskuri. Se sijaitsee elokuvateatteri Maximissa Helsingin Kluuvikadulla. Kaikki palveluun rekisteröidyt laitteet ovat paikannettavissa Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovelluksesta.
Sydäniskuria tarvitaan kiireellisissä hätätilanteissa, joissa jonkun sydän on pysähtynyt. Sen tehtävä on sähköiskun avulla palauttaa sydän lyömään normaaliin tahtiin. Koska apua on annettava minuuteissa, on ensimmäisten paikallaolijoiden rooli merkittävä henkilön pelastumisen kannalta. Ensin on soitettava hätänumeroon 112, sitten aloitettava paineluelvytys ja kolmantena kehotettava joku hakemaan sydäniskuri paikalle ja käytettävä sitä. Nopeimmin lähimmän sydäniskurin paikantaa 112 Suomi -sovelluksesta.
”Kymmenestuhannes Suomeen rekisteröity sydäniskuri on merkittävä virstanpylväs, koska sen myötä olemme jo oikealla kymmentuhatluvulla matkallamme kohti pohjoismaista sydänturvallisuuden tasoa. Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa sydäniskureita on noin puolet Suomea enemmän.”, kertoo Sydänliiton elvytyksen ja riskitekijöiden asiantuntija, Mari Blek-Vehkaluoto.
Rekisteröityjen laitteiden määrä on viime vuodet kasvanut vauhdilla. Kunnissa ja yrityksissä on alettu varautua sydänpysähdystilanteisiin selkeästi paremmin.
”On ollut ilo huomata, että kunnissa ja yrityksissä sydänturvallisuus on terminä jo tutumpi ja siihen on alettu panostaa. Oli myös hienoa, että 10 000:s sydäniskuri rekisteröitiin juuri Finnkinon teatteriin. Finnkino on hyvä esimerkki erinomaisesti sydänpysähdystilanteisiin varautuneesta yrityksestä. Heillä on monta vilkasta toimipistettä, joissa kaikissa on sydäniskuri ja henkilökuntaa on koulutettu.”, jatkaa Blek-Vehkaluoto.
Finnkinolla on Suomessa 17 teatteria, joissa vierailee vuosittain miljoonia asiakkaita. Asiakasturvallisuus ja varautuminen ovat heillä merkittävässä roolissa.
”Turvallisuus on meille ensisijainen prioriteetti, ja teemme jatkuvasti töitä varmistaaksemme, että asiakkaamme voivat nauttia elokuvaelämyksistään huoletta. Henkilökuntamme on koulutettu toimimaan nopeasti ja tehokkaasti erilaisissa tilanteissa, ja jokaisesta teatteristamme löytyy myös sydäniskurit.”, kertoo Finnkinon kaupallinen johtaja, Hannele Wolf-Mannila.
Lisätietoa:
Mari Blek-Vehkaluoto
Asiantuntija, elvytys ja riskitekijät, Sydänliitto
[email protected]
p. + 358 50 325 5633
Esa Takala
Asiantuntija, markkinointi ja viestintä, Sydänliitto
[email protected]
p. +358 50 565 1255
Katri Kalliomäki
Viestintäasiantuntija, Hätäkeskuslaitos
[email protected]
p. 0295 481 253
Irene Hernberg
Viestintäpäällikkö, Finnkino
[email protected]
p. 040 662 5866
Tutustu myös
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Näin hyödynnät 112 Suomi -sovellusta hätä- ja ongelmatilanteissa
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Näin opastat hätänumeron käyttöä eri kohderyhmille
112-päivä on tehnyt hätänumero-ohjeet suuren yleisön lisäksi lapsille ja nuorille, ikäihmisille ja vieraskielisille. Tutustu ohjeisiin ja ota materiaalit käyttöön.
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Koko väestölle suunnattuun varautumisoppaaseen on koottu ohjeita poikkeuksellisiin tilanteisiin varautumisesta ja niiden aikana toimimisesta. Opas löytyy nyt 112 Suomi -mobiilisovelluksen palveluvalikoimasta.
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Lapset ovat usein esimerkillisiä hätäilmoituksen tekijöitä, sillä he kuuntelevat tarkasti ja noudattavat ohjeita. Eemeli harjoitteli hätätilanteen tunnistamista ja hätänumeron oikeaa käyttöä koulussa järjestetyllä 112-päivän oppitunnilla.
Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille
Hätänumeron oikean käytön opettaminen on turvallisuusteko. Lapsille on tärkeää puhua hätätilanteiden tunnistamisesta ja rohkaista hätäilmoituksen tekemiseen.
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.