Suomen 10 000:s sydäniskuri rekisteröitiin elokuvateatteriin – jokaisen voi paikantaa 112 Suomi -sovelluksesta

Sydänliiton hallinnoimaan sydäniskurien paikannus- ja rekisteröintipalveluun defi.fi:hin on rekisteröity 10 000:s sydäniskuri. Se sijaitsee elokuvateatteri Maximissa Helsingin Kluuvikadulla. Kaikki palveluun rekisteröidyt laitteet ovat paikannettavissa Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovelluksesta.
Sydäniskuria tarvitaan kiireellisissä hätätilanteissa, joissa jonkun sydän on pysähtynyt. Sen tehtävä on sähköiskun avulla palauttaa sydän lyömään normaaliin tahtiin. Koska apua on annettava minuuteissa, on ensimmäisten paikallaolijoiden rooli merkittävä henkilön pelastumisen kannalta. Ensin on soitettava hätänumeroon 112, sitten aloitettava paineluelvytys ja kolmantena kehotettava joku hakemaan sydäniskuri paikalle ja käytettävä sitä. Nopeimmin lähimmän sydäniskurin paikantaa 112 Suomi -sovelluksesta.
”Kymmenestuhannes Suomeen rekisteröity sydäniskuri on merkittävä virstanpylväs, koska sen myötä olemme jo oikealla kymmentuhatluvulla matkallamme kohti pohjoismaista sydänturvallisuuden tasoa. Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa sydäniskureita on noin puolet Suomea enemmän.”, kertoo Sydänliiton elvytyksen ja riskitekijöiden asiantuntija, Mari Blek-Vehkaluoto.
Rekisteröityjen laitteiden määrä on viime vuodet kasvanut vauhdilla. Kunnissa ja yrityksissä on alettu varautua sydänpysähdystilanteisiin selkeästi paremmin.
”On ollut ilo huomata, että kunnissa ja yrityksissä sydänturvallisuus on terminä jo tutumpi ja siihen on alettu panostaa. Oli myös hienoa, että 10 000:s sydäniskuri rekisteröitiin juuri Finnkinon teatteriin. Finnkino on hyvä esimerkki erinomaisesti sydänpysähdystilanteisiin varautuneesta yrityksestä. Heillä on monta vilkasta toimipistettä, joissa kaikissa on sydäniskuri ja henkilökuntaa on koulutettu.”, jatkaa Blek-Vehkaluoto.
Finnkinolla on Suomessa 17 teatteria, joissa vierailee vuosittain miljoonia asiakkaita. Asiakasturvallisuus ja varautuminen ovat heillä merkittävässä roolissa.
”Turvallisuus on meille ensisijainen prioriteetti, ja teemme jatkuvasti töitä varmistaaksemme, että asiakkaamme voivat nauttia elokuvaelämyksistään huoletta. Henkilökuntamme on koulutettu toimimaan nopeasti ja tehokkaasti erilaisissa tilanteissa, ja jokaisesta teatteristamme löytyy myös sydäniskurit.”, kertoo Finnkinon kaupallinen johtaja, Hannele Wolf-Mannila.
Lisätietoa:
Mari Blek-Vehkaluoto
Asiantuntija, elvytys ja riskitekijät, Sydänliitto
[email protected]
p. + 358 50 325 5633
Esa Takala
Asiantuntija, markkinointi ja viestintä, Sydänliitto
[email protected]
p. +358 50 565 1255
Katri Kalliomäki
Viestintäasiantuntija, Hätäkeskuslaitos
[email protected]
p. 0295 481 253
Irene Hernberg
Viestintäpäällikkö, Finnkino
[email protected]
p. 040 662 5866
Tutustu myös
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Kaksikielinen päivystäjäkurssi valmistui Pelastusopistolta
Kaksikielinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi 44 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 6. kesäkuuta 2025. Kurssin valmistuminen vahvistaa Hätäkeskuslaitoksen ruotsinkielistä palvelutasoa.
Katso kesän tärkeimmät puhelinnumerot ja ohjeet
Tähän uutiseen on koottu muistilista palveluista, joita voit tarvita erityisesti kesällä. Kaikki ongelmatilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan TV:ssä 6. kesäkuuta
Testin tarkoituksena on kokeilla vaaratiedotejärjestelmän toimivuutta. Kokeilu aloitetaan 6.6.2025 klo 12.00.
Koulut päättyivät – hätänumeroon 13 800 ilmoitusta
Viikonloppuna juhlittiin koulujen päättymistä ja kesäloman alkua eri puolilla Suomea. Hätälinjalla päättäjäisviikonloppu näyttäytyi normaalia kesäviikonloppua vilkkaampana, ja nuoria koskevia tehtäviä oli tavallista enemmän.
Hätäkeskuksissa varaudutaan päättäjäisviikonloppuun
Nuoret juhlivat tulevana viikonloppuna ansaitusti koulujen päättymistä ja kesäloman alkamista. Hätälinjalla päättäjäisviikonloppu näyttäytyy tavallisesti normaalia kesäviikonloppua vilkkaampana.