ILTA-palvelun käyttöönotto siirtyy keväälle 2025
Ilmoitinlaitteiden itsenäiseen testaukseen kehitetyn ILTA-palvelun käyttöönotto viivästyy. Palvelun uusi arvioitu käyttöönotto on keväällä 2025.
Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Verkkopalveluiden tavoitteena yhdenvertaisuus ja esteettömyys
Hätäkeskuslaitoksessa verkkopalveluita on pyritty kehittämään saavutettaviksi. Yhdenvertaisuus ja esteettömyys on Hätäkeskuslaitoksen tavoitteena kaikkien palveluiden kohdalla.
Hätäkeskuslaitoksen verkkopalveluihin on tehty saavutettavuustestaukset vuoden 2021 aikana.
- Olemme auditoineet 112 Suomi -sovelluksen, 112.fi-sivuston sekä palo- ja rikosilmoitinlaitteiden sähköisen asiointipalvelun käytettävyyttä ulkopuolisilla asiantuntijoilla. Erilaiset rajoitteet ja avustava teknologia huomioidaan kyseisissä palveluissa nyt aiempaa paremmin. Hyvän saavutettavuus tason tavoittelu hyödyntää meitä kaikkia. Kun esimerkiksi sisällöissä on huomioitu kielelliset, visuaaliset ja toiminnalliset vaatimukset, arkisten palvelujen käyttö tulee meille jokaiselle entistä helpommaksi, kuvailee teknisen viestinnän asiantuntija Hanne Paalanen-Ericsson.
Esimerkiksi 112 Suomi -sovelluksen saavutettavuutta on parannettu huomattavasti. Sovelluksen käyttäjä voi itse päättää asetuksista näytön suunnan ja sitä voi käyttää myös vaakatasossa. Sovelluksen palveluvalikoiden ja eri toimintojen ulkonäköä on muutettu niin, että kontrastit erottuvat paremmin ja fontin kokoa voi suurentaa 200 prosenttia. Lisäksi sovellus toimii loogisemmin avustavalla teknologialla, kuten ruudunlukijalla.
Paalanen-Ericsson toteaa, että työskentelyä saavutettavuuden parissa jatketaan edelleen eri verkkopalveluiden kohdalla.
- Saavutettavuus ei ole pelkästään tekninen toimenpide vaan se vaatii jatkossa jatkuvaa, kokonaisvaltaista ajattelua verkkoviestinnän ja digitaalisten palvelujen kehittämisen saralla. On pyrittävä suunnittelemaan ja toteuttamaan helppokäyttöisiä digitaalisia palveluja, joita jokainen voi käyttää taustastaan tai rajoitteistaan huolimatta.
Tutustu Hätäkeskuslaitoksen saavutettavuusselosteisiin 112.fi-sivustolla.
Toukokuun 19. päivä vietetään kansainvälistä saavutettavuuspäivää. EU:n saavutettavuudirektiivi koskee kaikkia julkishallinnon verkko- ja mobiilipalveluita, ja sen tarkoituksena on, että kaikki voisivat käyttää digitaalisia palveluita tilanteesta riippumatta.