Verkkopalveluiden tavoitteena yhdenvertaisuus ja esteettömyys
Hätäkeskuslaitoksessa verkkopalveluita on pyritty kehittämään saavutettaviksi. Yhdenvertaisuus ja esteettömyys on Hätäkeskuslaitoksen tavoitteena kaikkien palveluiden kohdalla.
Hätäkeskuslaitoksen verkkopalveluihin on tehty saavutettavuustestaukset vuoden 2021 aikana.
- Olemme auditoineet 112 Suomi -sovelluksen, 112.fi-sivuston sekä palo- ja rikosilmoitinlaitteiden sähköisen asiointipalvelun käytettävyyttä ulkopuolisilla asiantuntijoilla. Erilaiset rajoitteet ja avustava teknologia huomioidaan kyseisissä palveluissa nyt aiempaa paremmin. Hyvän saavutettavuus tason tavoittelu hyödyntää meitä kaikkia. Kun esimerkiksi sisällöissä on huomioitu kielelliset, visuaaliset ja toiminnalliset vaatimukset, arkisten palvelujen käyttö tulee meille jokaiselle entistä helpommaksi, kuvailee teknisen viestinnän asiantuntija Hanne Paalanen-Ericsson.
Esimerkiksi 112 Suomi -sovelluksen saavutettavuutta on parannettu huomattavasti. Sovelluksen käyttäjä voi itse päättää asetuksista näytön suunnan ja sitä voi käyttää myös vaakatasossa. Sovelluksen palveluvalikoiden ja eri toimintojen ulkonäköä on muutettu niin, että kontrastit erottuvat paremmin ja fontin kokoa voi suurentaa 200 prosenttia. Lisäksi sovellus toimii loogisemmin avustavalla teknologialla, kuten ruudunlukijalla.
Paalanen-Ericsson toteaa, että työskentelyä saavutettavuuden parissa jatketaan edelleen eri verkkopalveluiden kohdalla.
- Saavutettavuus ei ole pelkästään tekninen toimenpide vaan se vaatii jatkossa jatkuvaa, kokonaisvaltaista ajattelua verkkoviestinnän ja digitaalisten palvelujen kehittämisen saralla. On pyrittävä suunnittelemaan ja toteuttamaan helppokäyttöisiä digitaalisia palveluja, joita jokainen voi käyttää taustastaan tai rajoitteistaan huolimatta.
Tutustu Hätäkeskuslaitoksen saavutettavuusselosteisiin 112.fi-sivustolla.
Toukokuun 19. päivä vietetään kansainvälistä saavutettavuuspäivää. EU:n saavutettavuudirektiivi koskee kaikkia julkishallinnon verkko- ja mobiilipalveluita, ja sen tarkoituksena on, että kaikki voisivat käyttää digitaalisia palveluita tilanteesta riippumatta.
Tutustu myös
Näin hyödynnät 112 Suomi -sovellusta hätä- ja ongelmatilanteissa
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.