Verkkopalveluiden tavoitteena yhdenvertaisuus ja esteettömyys

Hätäkeskuslaitoksessa verkkopalveluita on pyritty kehittämään saavutettaviksi. Yhdenvertaisuus ja esteettömyys on Hätäkeskuslaitoksen tavoitteena kaikkien palveluiden kohdalla.
Hätäkeskuslaitoksen verkkopalveluihin on tehty saavutettavuustestaukset vuoden 2021 aikana.
- Olemme auditoineet 112 Suomi -sovelluksen, 112.fi-sivuston sekä palo- ja rikosilmoitinlaitteiden sähköisen asiointipalvelun käytettävyyttä ulkopuolisilla asiantuntijoilla. Erilaiset rajoitteet ja avustava teknologia huomioidaan kyseisissä palveluissa nyt aiempaa paremmin. Hyvän saavutettavuus tason tavoittelu hyödyntää meitä kaikkia. Kun esimerkiksi sisällöissä on huomioitu kielelliset, visuaaliset ja toiminnalliset vaatimukset, arkisten palvelujen käyttö tulee meille jokaiselle entistä helpommaksi, kuvailee teknisen viestinnän asiantuntija Hanne Paalanen-Ericsson.
Esimerkiksi 112 Suomi -sovelluksen saavutettavuutta on parannettu huomattavasti. Sovelluksen käyttäjä voi itse päättää asetuksista näytön suunnan ja sitä voi käyttää myös vaakatasossa. Sovelluksen palveluvalikoiden ja eri toimintojen ulkonäköä on muutettu niin, että kontrastit erottuvat paremmin ja fontin kokoa voi suurentaa 200 prosenttia. Lisäksi sovellus toimii loogisemmin avustavalla teknologialla, kuten ruudunlukijalla.
Paalanen-Ericsson toteaa, että työskentelyä saavutettavuuden parissa jatketaan edelleen eri verkkopalveluiden kohdalla.
- Saavutettavuus ei ole pelkästään tekninen toimenpide vaan se vaatii jatkossa jatkuvaa, kokonaisvaltaista ajattelua verkkoviestinnän ja digitaalisten palvelujen kehittämisen saralla. On pyrittävä suunnittelemaan ja toteuttamaan helppokäyttöisiä digitaalisia palveluja, joita jokainen voi käyttää taustastaan tai rajoitteistaan huolimatta.
Tutustu Hätäkeskuslaitoksen saavutettavuusselosteisiin 112.fi-sivustolla.
Toukokuun 19. päivä vietetään kansainvälistä saavutettavuuspäivää. EU:n saavutettavuudirektiivi koskee kaikkia julkishallinnon verkko- ja mobiilipalveluita, ja sen tarkoituksena on, että kaikki voisivat käyttää digitaalisia palveluita tilanteesta riippumatta.
Tutustu myös
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Näin hyödynnät 112 Suomi -sovellusta hätä- ja ongelmatilanteissa
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.