Verkkopalveluiden tavoitteena yhdenvertaisuus ja esteettömyys

Julkaisuajankohta 19.5.2022 9.49
Uutinen
Nainen istuu ja pitelee käsissään puhelinta. Puhelimen näytöllä on auki 112 Suomi -sovellus.

Hätäkeskuslaitoksessa verkkopalveluita on pyritty kehittämään saavutettaviksi. Yhdenvertaisuus ja esteettömyys on Hätäkeskuslaitoksen tavoitteena kaikkien palveluiden kohdalla.

Hätäkeskuslaitoksen verkkopalveluihin on tehty saavutettavuustestaukset vuoden 2021 aikana. 

-    Olemme auditoineet 112 Suomi -sovelluksen, 112.fi-sivuston sekä palo- ja rikosilmoitinlaitteiden sähköisen asiointipalvelun käytettävyyttä ulkopuolisilla asiantuntijoilla. Erilaiset rajoitteet ja avustava teknologia huomioidaan kyseisissä palveluissa nyt aiempaa paremmin. Hyvän saavutettavuus tason tavoittelu hyödyntää meitä kaikkia. Kun esimerkiksi sisällöissä on huomioitu kielelliset, visuaaliset ja toiminnalliset vaatimukset, arkisten palvelujen käyttö tulee meille jokaiselle entistä helpommaksi, kuvailee teknisen viestinnän asiantuntija Hanne Paalanen-Ericsson.

Esimerkiksi 112 Suomi -sovelluksen saavutettavuutta on parannettu huomattavasti. Sovelluksen käyttäjä voi itse päättää asetuksista näytön suunnan ja sitä voi käyttää myös vaakatasossa. Sovelluksen palveluvalikoiden ja eri toimintojen ulkonäköä on muutettu niin, että kontrastit erottuvat paremmin ja fontin kokoa voi suurentaa 200 prosenttia. Lisäksi sovellus toimii loogisemmin avustavalla teknologialla, kuten ruudunlukijalla.

Paalanen-Ericsson toteaa, että työskentelyä saavutettavuuden parissa jatketaan edelleen eri verkkopalveluiden kohdalla. 

-    Saavutettavuus ei ole pelkästään tekninen toimenpide vaan se vaatii jatkossa jatkuvaa, kokonaisvaltaista ajattelua verkkoviestinnän ja digitaalisten palvelujen kehittämisen saralla. On pyrittävä suunnittelemaan ja toteuttamaan helppokäyttöisiä digitaalisia palveluja, joita jokainen voi käyttää taustastaan tai rajoitteistaan huolimatta.

Tutustu Hätäkeskuslaitoksen saavutettavuusselosteisiin 112.fi-sivustolla.

Huomasitko verkkopalveluissamme saavutettavuusongelman? Voit jättää palautetta saavutettavuudesta palautelomakkeellamme.

Toukokuun 19. päivä vietetään kansainvälistä saavutettavuuspäivää. EU:n saavutettavuudirektiivi koskee kaikkia julkishallinnon verkko- ja mobiilipalveluita, ja sen tarkoituksena on, että kaikki voisivat käyttää digitaalisia palveluita tilanteesta riippumatta.

Tekniikka Viestintä