112-dagen firas den 11 februari

Lyft fram temadagen exempelvis på arbetsplatsen, i skolan, i fritids- och föreningsverksamhet samt i sociala medier.
112-dagen firas åter den 11 februari. Lokala tillställningar är en viktig del av kampanjen och traditionerna kring 112-dagen, men på grund av den rådande pandemin rekommenderar vi att 2022 års tillställningar anordnas på nätet eller utan publik.
Ingen brist på metoder
I kampanjen kan säkerhetsaktörer och till exempel skolor, arbetsplatser, hobbyklubbar och föreningar dela med sig av värdefull säkerhetsinformation och på så sätt påverka människors känsla av säkerhet. Dessutom kan var och en av oss förbättra vår egen och våra närståendes säkerhet genom att uppmärksamma små vardagliga gärningar och val. Du kan bland annat använda dig av material på webbsidan för 112-dagen.
Dela med dig av trygghetsinformation även i sociala medier med hashtaggarna #112paiva #112dagen #112day.
Vi skapar en känsla av säkerhet tillsammans
Under 2022 kommer kampanjen att firas under temat ”Vi skapar en känsla av säkerhet tillsammans”. Med känsla av säkerhet avses effekten av rädsla och oro i samband med bland annat olyckor och brott samt därmed jämförbara fenomen på människors välbefinnande.
112-dagen som redan har blivit tradition har firats i Finland sedan 1997.
År 2008 firades den första gemensamma 112-dagen i Europa. För att göra 112 känt överallt i Europa har Europeiska kommissionen tillsammans med Europaparlamentet och rådet utsett den 11 februari till Europas 112-dag.
Se även
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.