Hätäilmoitusten määrä nousi yli kolmeen miljoonaan

Vuonna 2023 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 8 300 hätäilmoitusta joka päivä. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin neljässä sekunnissa.
Hätäkeskuksissa käsiteltiin viime vuonna noin 3 031 000 hätäilmoitusta (2 920 000 vuonna 2022).
– Hätäilmoitusten kokonaismäärä nousi edellisvuodesta noin 4 prosenttia, ja kolmen miljoonan raja ylittyi ensimmäistä kertaa. Vilkkain kuukausi oli kesäkuu, jolloin päiväkohtainen ilmoitusmäärä nousi jopa 13 000:een. Ilmoituksista suurin kasvu koski hätäpuheluita, mutta suhteellisesti edellisvuoteen verrattuna kasvoivat autojen eCall-hälytysten määrä (33 %) sekä hätätekstiviestien määrä (34 %), toteaa Hätäkeskuslaitoksen kehittämispäällikkö Tommi Hopearuoho.
Sosiaalitoimelle välitetyissä tehtävissä hurja kasvu
Vuonna 2023 kaikista käsitellyistä hätäilmoituksista 1 501 000 johti tehtävän välittämiseen toimivaltaiselle viranomaistaholle. Välitettyjen tehtävien osuus laski edellisvuodesta (1 508 000). Välitetyistä tehtävistä 55 % välitettiin ensihoidolle, 33,5 % poliisille ja 6 % sosiaalipäivystykselle. Loput 5,5 % välitettiin pelastukselle ja muille viranomaisille.
– Toimialoittain katsottuna välitetyissä tehtävissä oli jonkin verran vaihtelua edelliseen vuoteen verrattuna. Ensihoidolle välitettyjen tehtävien määrä laski 4 %, kun taas sosiaalipäivystyksen tehtävämäärässä oli kasvua 34 %. Sosiaalipäivystyksen osuus välitetyistä tehtävistä ohitti ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän, Hopearuoho toteaa.
Noin puolet hätäilmoituksista eivät johtaneet tehtävän välittämiseen viranomaiselle.
– Ammattimaisella riskinarvion tekemisellä hätäkeskuspäivystäjä voi todeta, ettei tilanteessa ole hälytettävän viranomaisavun tarvetta. Tällöin ilmoittajalle neuvotaan, mihin hän voi olla yhteydessä tai miten hän voi omalla toiminnallaan ratkaista tilanteen. Hätäkeskuspäivystäjä voi esimerkiksi opastaa avuntarvitsijaa tyrehdyttämään nenäverenvuodon omin toimin, ja olemaan tarvittaessa yhteydessä esimerkiksi terveysneuvontaan.
Hätäilmoituksiin vastattiin 4 sekunnissa
Hätäkeskuslaitoksen verkottuneen toimintamallin avulla hätäkeskustoiminta kyetään turvaamaan aiempaa paremmin esimerkiksi ruuhkatilanteissa. Hätäilmoituksista 13 prosenttia käsiteltiin verkottuneen toiminnan avulla ja 87 % käsiteltiin ensisijaisessa hätäkeskuksessa. Hätäilmoituksiin kyettiin vastaamaan keskimäärin 4 sekunnissa (3 sekuntia vuonna 2022).
– Hätäpuhelu yhdistyy ensisijaisesti tapahtuma-alueen omaan hätäkeskukseen, mutta tietyn odotusajan jälkeen hätäilmoitus siirtyy automaattisesti toiseen hätäkeskukseen vapaalle hätäkeskuspäivystäjälle, tarkentaa Hopearuoho.
Virheelliset ilmoitukset lisääntyivät
Tommi Hopearuohon mukaan virheellisten ilmoitusten kokonaismäärä nousi edelliseen vuoteen verrattuna jopa 11 prosenttia. Vuonna 2023 hätäkeskukset vastaanottivat yhteensä noin 815 500 (732 000) virheellistä ilmoitusta, jotka eivät olisi kuuluneet hätäkeskuksen hoidettavaksi.
– Virheellisten ilmoitusten määrän kasvua selittää Android-puhelinten ohjelmistopäivitys. Päivityksen seurauksena laite teki tietyissä tilanteissa hätäilmoituksia niin, ettei puhelimen omistaja ollut tästä tietoinen. Ongelma saatiin korjattua kesällä.
Muissa tapauksissa virheelliset ilmoitukset olivat pääasiassa sellaisia, missä ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta. Ilkivaltaisten ilmoitusten osuus kaikista virheellisistä ilmoituksista oli 32 800, ja määrä laski edellisvuodesta (37 600).
– Ilkivaltaisista ilmoituksista teemme tarvittaessa tutkintapyynnön poliisille, sillä jokainen virheellinen yhteydenotto hätäkeskukseen voi viivästyttää oikean avuntarvitsijan palvelua.
Se även
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
Läsårets slut och sommarlovets början firades på olika håll i Finland på skolavslutningsveckoslutet. På nödlinjen var skolavslutningsveckoslutet mer brådskande än normala sommarveckoslut, och mängden uppdrag som gällde unga var större än normalt.
Nödcentralerna förbereder sig inför skolavslutningshelgen
Under det kommande veckoslutet firar ungdomar välförtjänt att läsåret slutar och sommarlovet börjar. På nödlinjen syns skolavslutningshelgen vanligen genom större brådska än under ett vanligt sommarveckoslut.
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.