Hätäilmoitusten määrä kasvoi alkuvuonna merkittävästi
.jpg/7126f1c5-ff78-bef1-2abb-ee16002d8333?t=1644560959471&width=1200)
Hätäkeskuslaitos vastaanotti alkuvuoden aikana noin 1,5 miljoonaa hätäilmoitusta. Määrä kasvoi 10 prosenttiyksikköä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvua tapahtui pääosin hätäkeskuspalveluihin kuulumattomissa yhteydenotoissa. Hätäilmoitusten vastausaika pysyi erinomaisella tasolla.
Hätäkeskuslaitos vastaanotti 1.1.–30.6.2023 välisenä aikana yhteensä noin 1 536 000 hätäilmoitusta. Ilmoitusten määrä jatkoi kasvua nyt neljättä vuotta peräkkäin.
− Alkuvuosi on ollut ennätysvilkas. Vastattujen hätäilmoitusten kokonaismäärässä ollaan korkeammalla tasolla kuin edellisenä huippukautena vuonna 2019, kertoo suunnittelupäällikkö Tommi Hopearuoho.
Hätäkeskuslaitos välitti vuoden ensimmäisellä puoliskolla 732 000 tehtävää muille viranomaisille. Loput tehtävistä hoidettiin hätäkeskuksen neuvonnan ja opastuksen avulla. Välitettyjen tehtävien kokonaismääärä kasvoi verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Kasvu oli merkittävä erityisesti sosiaalitoimen tehtävämäärissä, joita välitettiin lähes 37 prosenttiyksikköä enemmän edelliseen vuoteen verrattuna.
Välitetyt tehtävät jakautuivat viranomaisille seuraavasti: ensihoito 56 %, poliisi 33 %, pelastus 5 %, sosiaalipäivystys 6 %.
Hätäilmoituksiin vastattiin kolmessa sekunnissa
Lisääntyneestä hätäilmoitusmäärästä huolimatta hätäilmoitusten vastausaika pysyi erinomaisella tasolla. Hätäilmoituksiin vastattiin keskimäärin kolmessa sekunnissa. Vaasan, Oulun ja Kuopin hätäkeskuksissa vastausaika jäi alle kolmeen sekuntiin.
Samaan aikaan yksittäisen hätäkeskuspäivystäjän työkuorma kasvoi alkuvuonna merkittävästi verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Yksi hätäkeskuspäivystäjä vastaanotti tammi-kesäkuun aikana keskimäärin 6 800 hätäilmoitusta, kun vuotta aiemmin vastaava luku oli 6 430.
− Vaikka alkuvuoden aikana olemme saaneet uusia hätäkeskuspäivystäjiä, on toimipisteiden välillä edelleen eroja virkojen täyttöasteissa, kertoo suunnittelupäällikkö Tommi Hopearuoho.
Kuulumattomien puheluiden määrä kasvussa
Tammi-kesäkuussa hätäkeskukset vastaanottivat noin 467 000 hätäkeskukseen kuulumatonta puhelua. Näistä tahattomasti soitettuja virhepuheluita oli 450 000 ja ilkivaltaisesti soitettuja 17 000. Tahattomasti soitetuissa puheluissa oli kasvua edelliseen vuoteen verrattuna 35 prosenttiyksikköä. Sen sijaan ilkivaltaisesti soitetut hätäpuhelut vähenivät 11 prosenttiyksikköä.
Kasvu hätäkeskukseen kuulumattomissa puheluissa johtuu pääosin älylaitteiden tekemillä hätäilmoituksilla.
− Android puhelimissa on tehty alkuvuonna käyttöjärjestelmäpäivitys, jonka seurauksena puhelin on tehnyt tietyissä tilanteissa hätäilmoituksen ilmoittajan tietämättä. Ilmiö on tunnistettu koko Euroopan alueella, ja käyttöjärjestelmässä on nyt tehty korjauspäivitys, toteaa Hopearuoho.
− Tästä tunnistetusta ongelmasta huolimatta, hätäkeskuksiin tulevien kuulumattomien puheluiden määrä on korkealla tasolla. Pyrimme aktiivisella viestinnällä ja opastuksella ohjaamaan kiireettömät tiedustelut ja kyselyt muihin numeroihin, jotta ne eivät kuormittaisi hätänumeroa ja estäisivät nopeaa avunsaantia kiireellisessä hätätilanteessa.
Hätänumero 112 vain hätätilanteisiin
Hätänumero 112 tulee käyttää vain hätätilanteissa, joissa paikalle tarvitaan kiireellisesti viranomaisapua tai kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa.
− Kesällä puheluita on tullut esim. yksittäisistä ampiaisista kesäterasseilla. Nämä puhelut eivät kuulu hätälinjalle vaan asiasta kannattaa kertoa ravintolan henkilökunnalle, muistuttaa Hopearuoho.
Myös 112 Suomi -sovellus on nopea apu hätä- ja ongelmatilanteisiin. Sovelluksesta löytyy kattavasti päivystysnumeroita erilaisten tilanteiden varalle. Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi puhelimen sovelluskaupasta (App Store, Google Play, App Gallery).
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.
Vilken värme!
Det vackra vädret har fått människor att röra på sig. Värmen märks också i antalet nödsamtal, och ibland kan väntetiderna till nödnumret vara något längre än normalt. Om det tillfälligt är kö på nödlinjen ska du inte lägga på, utan vänta kvar på linjen tills en operatör blir ledig.
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.