Den elektroniska tjänsten för brand- och brottslarmanläggningar har nu tagits i bruk

Kunder som har larmanläggningar kan logga in i Nödcentralsverkets ILMO-system med stark autentisering från och med 1.12.2021. I ILMO-systemet kan kunden granska och upprätthålla företagets kund- och faktureringsuppgifter samt objekt- och kontaktuppgifter för brand- och brottslarmanläggningar.
Kunder som har larmanläggningar kan i fortsättningen göra ändringar i sin kundrelation och om larmanläggningen samt nya ansökningar elektroniskt från och med 1.12.2021. Inloggning i ILMO-systemet sker via webbplatsen 112.fi, och detta kräver stark autentisering med bankkoder eller mobilcertifikat.
Enligt Teemu Lehti, direktör för förvaltningsavdelningen, har Nödcentralsverket för närvarande nästan 10 000 kunder som har larmanläggningar och över 20 000 avtal.
– Centrala faktorer i utformningen och implementeringen av den elektroniska tjänsten har varit kundens användarupplevelse samt en fungerande e-tjänst. Identifieringen i systemet och fullmakt görs på ett tillförlitligt sätt i suomi.fi-portalen som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I fullmakter på Suomi.fi kan man ge personer fullmakt att sköta ärenden på företagets vägnar.
Enligt Lehti underlättar och påskyndar digitaliseringen ärendet. Processen för larmanläggning underlättas betydligt när systemet gör det möjligt för kunden att självständigt granska och upprätthålla information om larmanläggningar utan att skicka pdf-formulär och e-post. Kunden kan se uppgifter om företagets avtal, så kunden behöver inte längre lämna en separat begäran om utlämnande av uppgifter.
– Vi hoppas att våra kunder tar ILMO-systemet i bruk och använder elektroniska tjänster, säger Teemu Lehti.
ILMO-systemet har genomförts i samarbete med systemleverantören Cinia Oy.
Se även
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.