Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvä sähköinen asiointipalvelu on nyt käytössä
Ilmoitinlaiteasiakkaat voivat vahvan tunnistautumisen avulla kirjautua Hätäkeskuslaitoksen ILMO-järjestelmään 1.12.2021 alkaen. ILMO-järjestelmässä asiakas voi tarkastaa ja ylläpitää yrityksen asiakas- ja laskutustietoja sekä palo- ja rikosilmoitinlaitteiden kohde- ja yhteystietoja.
Ilmoitinlaiteasiakas voi jatkossa tehdä asiakkuuteen ja laitteisiin liittyvät muutokset ja uudet hakemukset sähköisesti 1.12.2021 alkaen. ILMO-järjestelmään siirrytään 112.fi-sivuston kautta, ja järjestelmään kirjautuminen edellyttää vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta käyttäen.
Hallinto-osaston johtaja Teemu Lehden mukaan Hätäkeskuslaitoksella on tällä hetkellä lähes 10 000 ilmoitinlaiteasiakasta ja sopimuksia yli 20 000.
– Asiakkaan käyttökokemus ja sähköisen asioinnin onnistuminen ovat olleet keskeisiä tekijöitä sähköisen asioinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Järjestelmään tunnistautuminen sekä valtuutusten tekeminen tehdään luotettavasti Digi- ja väestöviraston ylläpitämään suomi.fi-portaalissa. Suomi.fi-valtuuksissa henkilöitä voi valtuuttaa asioimaan yrityksen puolesta.
Lehden mukaan digitalisointi helpottaa ja nopeuttaa asiointia. Ilmoitinlaiteprosessi helpottuu huomattavasti, kun asiakas voi järjestelmän avulla omatoimisesti tarkastaa ja ylläpitää ilmoitinlaitteisiin liittyviä tietoja ilman pdf-lomakkeiden lähettämistä ja sähköpostikeskusteluja. Asiakas pääsee katsomaan yrityksen sopimustietoja, jolloin asiakkaan ei tarvitse tehdä enää erillisiä tietojenluovutuspyyntöjä.
– Toivomme, että asiakkaat ottavat ILMO-järjestelmän käyttöön ja hyödyntävät sähköistä asiointia", sanoo Teemu Lehti.
ILMO-järjestelmä on toteutettu yhteistyössä järjestelmätoimittaja Cinia Oy:n kanssa.
Tutustu myös
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Juhannuksena 28 300 hätäilmoitusta
Kesälomakaudella hätätilanteita tapahtuu tavallista enemmän
Mistä apua myrskytilanteissa?
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
Näin hyödynnät 112 Suomi -sovellusta hätä- ja ongelmatilanteissa
Jo miljoonia latauksia saavuttanut 112 Suomi -sovellus on verraton apu erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa. Tutustu sovelluksen palveluvalikoimaan ja muista käyttää sitä tarvittaessa.
Aloita 112-päivän suunnittelu ajoissa
112-päivä on valtakunnallinen turvallisuuskampanja, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio ensi vuonna hätänumeroon ja hätätilanteiden tunnistamiseen.
Petteri Helisten Kuopion hätäkeskuksen päälliköksi
Petteri Helisten on nimetty Kuopin hätäkeskuksen päälliköksi. Hän aloittaa virassa 1. marraskuuta 2024.
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Älypuhelimiin on nyt saatavilla 112-widget, jonka kautta voi soittaa hätänumeroon. Widgetin voi asentaa puhelimiin, joissa on 112 Suomi -sovellus.