Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvä sähköinen asiointipalvelu on nyt käytössä
Ilmoitinlaiteasiakkaat voivat vahvan tunnistautumisen avulla kirjautua Hätäkeskuslaitoksen ILMO-järjestelmään 1.12.2021 alkaen. ILMO-järjestelmässä asiakas voi tarkastaa ja ylläpitää yrityksen asiakas- ja laskutustietoja sekä palo- ja rikosilmoitinlaitteiden kohde- ja yhteystietoja.
Ilmoitinlaiteasiakas voi jatkossa tehdä asiakkuuteen ja laitteisiin liittyvät muutokset ja uudet hakemukset sähköisesti 1.12.2021 alkaen. ILMO-järjestelmään siirrytään 112.fi-sivuston kautta, ja järjestelmään kirjautuminen edellyttää vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta käyttäen.
Hallinto-osaston johtaja Teemu Lehden mukaan Hätäkeskuslaitoksella on tällä hetkellä lähes 10 000 ilmoitinlaiteasiakasta ja sopimuksia yli 20 000.
– Asiakkaan käyttökokemus ja sähköisen asioinnin onnistuminen ovat olleet keskeisiä tekijöitä sähköisen asioinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Järjestelmään tunnistautuminen sekä valtuutusten tekeminen tehdään luotettavasti Digi- ja väestöviraston ylläpitämään suomi.fi-portaalissa. Suomi.fi-valtuuksissa henkilöitä voi valtuuttaa asioimaan yrityksen puolesta.
Lehden mukaan digitalisointi helpottaa ja nopeuttaa asiointia. Ilmoitinlaiteprosessi helpottuu huomattavasti, kun asiakas voi järjestelmän avulla omatoimisesti tarkastaa ja ylläpitää ilmoitinlaitteisiin liittyviä tietoja ilman pdf-lomakkeiden lähettämistä ja sähköpostikeskusteluja. Asiakas pääsee katsomaan yrityksen sopimustietoja, jolloin asiakkaan ei tarvitse tehdä enää erillisiä tietojenluovutuspyyntöjä.
– Toivomme, että asiakkaat ottavat ILMO-järjestelmän käyttöön ja hyödyntävät sähköistä asiointia", sanoo Teemu Lehti.
ILMO-järjestelmä on toteutettu yhteistyössä järjestelmätoimittaja Cinia Oy:n kanssa.
Tutustu myös
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.