Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniina Takala
Itsestään on pidettävä hyvää huolta

Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Anniina valmistui hätäkeskuspäivystäjäksi keväällä 2020. Ensimmäiseen hätäpuheluun vastaaminen jännitti. Hetken hiljaisuuden jälkeen puhelu paljastui taskupuheluksi.
Neljä vuotta myöhemmin Anniina on vastaanottanut kymmeniä tuhansia hätäpuheluita. Mieleenpainuvimmat hätäpuhelut liittyvät elämän kohtalokkaisiin hetkiin: kun ilmoittaja löytää läheisen menehtyneenä tai on aikeissa tehdä itsemurhan.
− Tunteet tarttuvat helposti ilmoittajasta hätäkeskuspäivystäjään erityisesti suuren surun keskellä. Vaikeissa tilanteissa taas pitää pysyä tarkkana eikä keskittyminen saa herpaantua, Anniina kertoo.
Nykyään hyvin harva hätäilmoitus seuraa Anniinaa enää töiden jälkeen kotiin. Aina näin ei ole kuitenkaan ollut.
Työn suojamekanismit
Uran alkuvaiheessa hätäilmoitukset pyörivät mielessä vapaa-ajallakin. Ensimmäisten kuukausien aikana Anniina ehti jo miettiä, onko hänestä hätäkeskuspäivystäjäksi, sillä työ saattoi käydä henkisesti hyvin raskaaksi. Kuluneet vuodet ja karttunut kokemus ovat kuitenkin opettaneet palautumaan työstä ja jättämään työasiat työpaikalle.
− Olen tietoisesti satsannut palautumiseen ja keskittynyt siihen, mitä itse voin tehdä, Anniina kertoo.
Yksi palautumiskeinoista on monipuolinen urheilu. Anniinan voi löytää muun muassa lumilautailemasta tai crossfitista. Lisäksi terveelliset elämäntavat ja vapaa-ajasta nauttiminen ovat arkipäivää.
− En myöskään lue liian tarkkaan uutisia, sillä työssäni joudun päivittäin kohtaamaan vaikeita asioita, Anniina kertoo.
Muutto Turkuun
Ensimmäiset kolme vuotta Anniina teki töitä Porissa. Elämä vei kuitenkin Turkuun. Henkilökierron avulla Anniina siirtyi tekemään töitä Turun hätäkeskukseen, mutta vastasi edelleen ensisijaisesti Porin hätälinjalle saapuviin hätäpuheluihin.
− On hienoa, että työnantaja mahdollistaa henkilökierron ja työn tekemisen toisessa keskuksessa, vaikka virkapaikka olisi muualla, Anniina kiittää.
Muutaman kuukauden päästä Anniina sai vakituisen viran Turun hätäkeskuksesta. Hätäkeskuspäivystäjän työ on silti samaa virkapaikkaan katsomatta.
Merkityksellinen työ
Hätäkeskuspäivystäjä vastaanottaa tunnin aikana noin 10 hätäilmoitusta. Työ on hektistä ja päätökset pitää tehdä nopeasti sen hetkisillä tiedoilla. Anniinan mukaan hätäkeskuspäivystäjältä on löydyttävä hyvää paineensietokykyä.
− Työ on yllättävän luovaa. Tietoa ja osaamista saa hyödyntää luovasti, sillä erilaisia tilanteita tulee vastaan jatkuvasti, Anniina kuvailee.
Ennen hätäkeskuspäivystäjän uraa Anniina toimi sairaanhoitajana. Entisestä ammatista on ollut apua myös nykyisessä työtehtävässä.
− Hoitotyössä oleellista ovat vuorovaikutustaidot, jotka korostuvat myös tässä ammatissa. Työn parhaana puolena on merkityksellisyys ja toisen auttaminen. Tätä työtä olisi kuitenkin vaikea tehdä ilman yhteisöllisyyttä, Anniina kertoo.
Kollegoiden tuki tärkeää
Yhteisöllisyydellä ja kollegoilla on ollut valtava merkitys Anniinan uran aikana. Ymmärrys siitä, mitä kollega tekee ja millaista työ on, lisää yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuutta. Päivystyssalissa rankkojen tilanteiden ja aiheiden äärellä on helpompi työskennellä, kun ympärillä on hyvä ja avoin ilmapiiri.
− Tämä on omanlainen työympäristö. Olemme aika tiivis porukka, sillä meitä hätäkeskuspäivystäjiä ei ole kovin montaa verrattuna muihin viranomaisiin, Anniina kuvailee.
Päivystystyön ohella Anniina on mukana Turun hätäkeskuksen työhyvinvointi-työryhmässä sekä defusing- ja vertaistukiohjaajana. Defusing-ohjaajana hän auttaa kollegoita purkamaan erilaisia akuutteja tilanteita ja vertaistukiohjaajana pidempi aikaista kumuloitunutta stressiä.
− Hyvinvointi on tärkeä asia. Jos pystyn mitenkään edesauttamaan sitä, että kollegat ja muut ihmiset voivat hyvin, haluan tehdä sen, Anniina päättää.
Se även
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.