Yksinäisyys ja kotiolojen ongelmat korostuvat jouluisin 112:ssa

Joulunaika ja erityisesti vuodenvaihde ovat kiireistä aikaa hätäkeskuksissa. Hätäkeskuslaitoksesta muistutetaan, että hätänumerosta saa apua kiireellisiin viranomaistehtäviin. Keskusteluapua vaativiin kriisitilanteisiin on tarjolla eri järjestöjen auttavia puhelimia ja chatteja.
Hätäkeskuspäivystäjä Marika Sahlberg Hätäkeskuslaitokselta kertoo, että liiallinen alkoholinkäyttö, yksinäisyys, ahdistus, mielenterveysongelmat ja stressi varjostavat monissa kodeissa pyhien viettoa.
- Valitettavasti alkoholin aiheuttamat ongelmat korostuvat hätänumerossa joulunaikaan. Alkoholin käyttö saa aikaan muun muassa väkivaltaa, tappeluita ja myrkytyksiä. Erityisen koskettavia ovat perheväkivaltatilanteet, joissa lapsiperheen joulun vietto kärjistyy poliisin väliintuloa vaativaksi. Joskus lapsi soittaa vaikkapa omasta huoneestaan apua, kun vanhemmat tappelevat. Silloin yleensä pyrin pitämään hätälinjan auki, rauhoittelen lasta ja odotetaan yhdessä avun saapumista.
Jouluisin ei vältytä myöskään vaaratilanteilta. Juhlatunnelmassa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota turvallisuuteen, jotta vammoilta ja omaisuusvahingoilta vältyttäisiin. Sahlberg ohjeistaa huolehtimaan paloturvallisuudesta olemalla huolellinen esimerkiksi ulkotulien ja kynttilöiden polttamisessa, kinkun paistossa ja saunan lämmittämisessä.
- Hätänumeroon 112 tulee soittaa hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua eli poliisi- pelastus-, sosiaali- tai terveystoimen yksiköitä. Henkeen ja terveyteen liittyvät hätätilanteet tunnistetaan hyvin, mutta esimerkiksi sosiaalitoimen alaan kuuluvissa viranomaistehtävissä, kuten kiireellisissä lastensuojeluasioissa, voidaan helposti jättää soittamatta hätänumeroon.
Kaikki tilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista
Kiireetöntä avuntarvetta varten on tarjolla muun muassa keskusteluapua eri järjestöjen toimesta. Ennen hätänumeroon soittamista on hyvä harkita, voisiko erilaisten järjestöjen tarjoama neuvonta tai keskusteluapu ratkaista tilanteen. Monet ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät päivystävät eri yhteisöjen auttavissa puhelimissa ja chat-palveluissa myös juhlapyhinä. Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovellukseen on koottu useita palveluita kiireettömään avuntarpeeseen.
- 112 Suomi sovelluksesta löydät muun muassa Kriisipuhelimen, Nollalinjan, Lasten ja nuorten puhelimen sekä Päivystysavun yhteystiedot. Päivystysnumeroiden lisäksi sovelluksen palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa lähin sydäniskuri sekä tienkäyttäjän palveluita. Sovelluksen lataaminen omaan puhelimeen on hyvää varautumista erilaisiin hätä- ja ongelmatilanteisiin, kertoo Sahlberg.
Hätäkeskuspäivystäjät työskentelevät muiden turvallisuusviranomaisten tapaan koko joulun. Työssä saa huomata, että joulu ei ole kaikille iloinen asia.
- Joulun aikaan minua koskettaa erityisesti yksinäisyys. Suomessa on paljon ihmisiä, joilla ei ole ollenkaan läheisverkostoa. Muistetaan kaikki pitää huolta läheisistämme. On hyvä soittaa vaikkapa kauempana asuvalle sukulaiselle ja kysyä kuulumisia.
Marika Sahlbergin mukaan kalliita lahjoja tärkeämpää on viettää aikaa yhdessä, kera rakkaiden.
- Rauhallista ja turvallista joulunaikaa kaikille! Erityisen lämmin hyvän joulun toivotus heille, jotka ovat joulunpyhät töissä. Moni ensihoitaja, poliisi, sosiaalityöntekijä, pelastaja sekä hätäkeskuspäivystäjä viettää tänä vuonna joulunsa töissä auttaen juhlakansaa. Omat vapaat alkavat vasta sitten, kun toiset palaavat jo arkeen.
Hätäkeskuspäivystäjän viisi vinkkiä joulun viettoon
1) Vahdi silmä tarkkana kinkun paistoa.
2) Älä jätä palavaa kynttilää yksin. Sijoita myös ulkotulet tarpeeksi kauas rakennusten läheltä.
3) Älä stressaa ja nauti alkoholia kohtuudella.
4) Kysy kuulumiset naapuriltasi, soita yksinäiselle ihmiselle jouluntoivotus ja ole läsnä läheisillesi.
5) Lataa 112 Suomi -mobiilisovellus. Sovelluksesta löydät hätänumeron lisäksi mm. päivystysnumeroita ja lähimmän sydäniskurin.
Se även
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
Läsårets slut och sommarlovets början firades på olika håll i Finland på skolavslutningsveckoslutet. På nödlinjen var skolavslutningsveckoslutet mer brådskande än normala sommarveckoslut, och mängden uppdrag som gällde unga var större än normalt.
Nödcentralerna förbereder sig inför skolavslutningshelgen
Under det kommande veckoslutet firar ungdomar välförtjänt att läsåret slutar och sommarlovet börjar. På nödlinjen syns skolavslutningshelgen vanligen genom större brådska än under ett vanligt sommarveckoslut.
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.