Yksinäisyys ja kotiolojen ongelmat korostuvat jouluisin 112:ssa

Joulunaika ja erityisesti vuodenvaihde ovat kiireistä aikaa hätäkeskuksissa. Hätäkeskuslaitoksesta muistutetaan, että hätänumerosta saa apua kiireellisiin viranomaistehtäviin. Keskusteluapua vaativiin kriisitilanteisiin on tarjolla eri järjestöjen auttavia puhelimia ja chatteja.
Hätäkeskuspäivystäjä Marika Sahlberg Hätäkeskuslaitokselta kertoo, että liiallinen alkoholinkäyttö, yksinäisyys, ahdistus, mielenterveysongelmat ja stressi varjostavat monissa kodeissa pyhien viettoa.
- Valitettavasti alkoholin aiheuttamat ongelmat korostuvat hätänumerossa joulunaikaan. Alkoholin käyttö saa aikaan muun muassa väkivaltaa, tappeluita ja myrkytyksiä. Erityisen koskettavia ovat perheväkivaltatilanteet, joissa lapsiperheen joulun vietto kärjistyy poliisin väliintuloa vaativaksi. Joskus lapsi soittaa vaikkapa omasta huoneestaan apua, kun vanhemmat tappelevat. Silloin yleensä pyrin pitämään hätälinjan auki, rauhoittelen lasta ja odotetaan yhdessä avun saapumista.
Jouluisin ei vältytä myöskään vaaratilanteilta. Juhlatunnelmassa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota turvallisuuteen, jotta vammoilta ja omaisuusvahingoilta vältyttäisiin. Sahlberg ohjeistaa huolehtimaan paloturvallisuudesta olemalla huolellinen esimerkiksi ulkotulien ja kynttilöiden polttamisessa, kinkun paistossa ja saunan lämmittämisessä.
- Hätänumeroon 112 tulee soittaa hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua eli poliisi- pelastus-, sosiaali- tai terveystoimen yksiköitä. Henkeen ja terveyteen liittyvät hätätilanteet tunnistetaan hyvin, mutta esimerkiksi sosiaalitoimen alaan kuuluvissa viranomaistehtävissä, kuten kiireellisissä lastensuojeluasioissa, voidaan helposti jättää soittamatta hätänumeroon.
Kaikki tilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista
Kiireetöntä avuntarvetta varten on tarjolla muun muassa keskusteluapua eri järjestöjen toimesta. Ennen hätänumeroon soittamista on hyvä harkita, voisiko erilaisten järjestöjen tarjoama neuvonta tai keskusteluapu ratkaista tilanteen. Monet ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät päivystävät eri yhteisöjen auttavissa puhelimissa ja chat-palveluissa myös juhlapyhinä. Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovellukseen on koottu useita palveluita kiireettömään avuntarpeeseen.
- 112 Suomi sovelluksesta löydät muun muassa Kriisipuhelimen, Nollalinjan, Lasten ja nuorten puhelimen sekä Päivystysavun yhteystiedot. Päivystysnumeroiden lisäksi sovelluksen palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa lähin sydäniskuri sekä tienkäyttäjän palveluita. Sovelluksen lataaminen omaan puhelimeen on hyvää varautumista erilaisiin hätä- ja ongelmatilanteisiin, kertoo Sahlberg.
Hätäkeskuspäivystäjät työskentelevät muiden turvallisuusviranomaisten tapaan koko joulun. Työssä saa huomata, että joulu ei ole kaikille iloinen asia.
- Joulun aikaan minua koskettaa erityisesti yksinäisyys. Suomessa on paljon ihmisiä, joilla ei ole ollenkaan läheisverkostoa. Muistetaan kaikki pitää huolta läheisistämme. On hyvä soittaa vaikkapa kauempana asuvalle sukulaiselle ja kysyä kuulumisia.
Marika Sahlbergin mukaan kalliita lahjoja tärkeämpää on viettää aikaa yhdessä, kera rakkaiden.
- Rauhallista ja turvallista joulunaikaa kaikille! Erityisen lämmin hyvän joulun toivotus heille, jotka ovat joulunpyhät töissä. Moni ensihoitaja, poliisi, sosiaalityöntekijä, pelastaja sekä hätäkeskuspäivystäjä viettää tänä vuonna joulunsa töissä auttaen juhlakansaa. Omat vapaat alkavat vasta sitten, kun toiset palaavat jo arkeen.
Hätäkeskuspäivystäjän viisi vinkkiä joulun viettoon
1) Vahdi silmä tarkkana kinkun paistoa.
2) Älä jätä palavaa kynttilää yksin. Sijoita myös ulkotulet tarpeeksi kauas rakennusten läheltä.
3) Älä stressaa ja nauti alkoholia kohtuudella.
4) Kysy kuulumiset naapuriltasi, soita yksinäiselle ihmiselle jouluntoivotus ja ole läsnä läheisillesi.
5) Lataa 112 Suomi -mobiilisovellus. Sovelluksesta löydät hätänumeron lisäksi mm. päivystysnumeroita ja lähimmän sydäniskurin.
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.