Erkännande till polisinrättningen i Helsingfors på 112-dagen

Nödcentralsverket belönade det förebyggande arbetet vid polisinrättningen i Helsingfors för deras insatser för nödnumret 112. Dessutom tilldelades konstapel Michela Söderström ett hedersomnämnande för aktiv kommunikation om nödnumret 112.
Nödcentralsverket belönar under nödnummerveckan traditionellt en organisation eller person som genom sitt agerande har främjat kännedom om nödnumret och gett vägledning till rätt användning av nödnumret. I år gick priset till det förebyggande arbetet vid polisinrättningen i Helsingfors. Polisinrättningen har i sin kommunikation uppmuntrat unga att ringa nödnumret och gett råd för hur man kan känna igen nödsituationer.
Polisens personal inom det förebyggande arbetet har via olika kanaler klart och tydligt framhävt att ett nödmeddelande aldrig gör saken värre, men det kan det däremot göra om man låter bli att anmäla. Att bevittna våld, vänners livsfarliga lekar, en ung person som somnat i en snödriva eller våld inom familjen är exempel på situationer där unga kan fundera om de vågar ringa. Ungdomar kan också vara nervösa för att prata i telefon med en främmande människa och fundera om de klarar av att ringa ett nödsamtal.
Arbetet som gjorts för nödnumret har även kommit fram på nödlinjen: unga som ringt nödsamtal har berättat att publikationerna har gett dem mod att ringa nödnumret i hotande och farliga situationer.
– Unga är en viktig målgrupp för oss, vilket nu syns tydligt även under nödnummerveckan. Aktiv kommunikation i förebyggande arbete har visat sig ha en positiv inverkan på korrekt användning av nödnumret 112, särskilt bland unga. Ungdomarna har vågat be om hjälp i nödsituationer, och det är fint, betonade Nödcentralsverkets generaldirektör Taito Vainio i sitt gratulationstal.
Vid evenemanget tilldelades dessutom konstapel Michela Söderström ett hedersomnämnande. Söderström har på sina egna kanaler på ett förståeligt sätt berättat om korrekt användning av nödnumret 112 på finska och svenska. Hennes budskap har nått många unga människor och det har visat sig ha en positiv inverkan på identifieringen av nödsituationer.
Priset överräcktes vid inrikesministeriet av räddningsöverdirektör Kimmo Kohvakka och Nödcentralsverkets överdirektör Taito Vainio fredagen den 9 februari. Priset togs emot av kommissarie Katja Nissinen, äldre konstapel Aleksis Gomes och konstapel Michela Söderström.
Se även
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.