Erkännande till polisinrättningen i Helsingfors på 112-dagen
Nödcentralsverket belönade det förebyggande arbetet vid polisinrättningen i Helsingfors för deras insatser för nödnumret 112. Dessutom tilldelades konstapel Michela Söderström ett hedersomnämnande för aktiv kommunikation om nödnumret 112.
Nödcentralsverket belönar under nödnummerveckan traditionellt en organisation eller person som genom sitt agerande har främjat kännedom om nödnumret och gett vägledning till rätt användning av nödnumret. I år gick priset till det förebyggande arbetet vid polisinrättningen i Helsingfors. Polisinrättningen har i sin kommunikation uppmuntrat unga att ringa nödnumret och gett råd för hur man kan känna igen nödsituationer.
Polisens personal inom det förebyggande arbetet har via olika kanaler klart och tydligt framhävt att ett nödmeddelande aldrig gör saken värre, men det kan det däremot göra om man låter bli att anmäla. Att bevittna våld, vänners livsfarliga lekar, en ung person som somnat i en snödriva eller våld inom familjen är exempel på situationer där unga kan fundera om de vågar ringa. Ungdomar kan också vara nervösa för att prata i telefon med en främmande människa och fundera om de klarar av att ringa ett nödsamtal.
Arbetet som gjorts för nödnumret har även kommit fram på nödlinjen: unga som ringt nödsamtal har berättat att publikationerna har gett dem mod att ringa nödnumret i hotande och farliga situationer.
– Unga är en viktig målgrupp för oss, vilket nu syns tydligt även under nödnummerveckan. Aktiv kommunikation i förebyggande arbete har visat sig ha en positiv inverkan på korrekt användning av nödnumret 112, särskilt bland unga. Ungdomarna har vågat be om hjälp i nödsituationer, och det är fint, betonade Nödcentralsverkets generaldirektör Taito Vainio i sitt gratulationstal.
Vid evenemanget tilldelades dessutom konstapel Michela Söderström ett hedersomnämnande. Söderström har på sina egna kanaler på ett förståeligt sätt berättat om korrekt användning av nödnumret 112 på finska och svenska. Hennes budskap har nått många unga människor och det har visat sig ha en positiv inverkan på identifieringen av nödsituationer.
Priset överräcktes vid inrikesministeriet av räddningsöverdirektör Kimmo Kohvakka och Nödcentralsverkets överdirektör Taito Vainio fredagen den 9 februari. Priset togs emot av kommissarie Katja Nissinen, äldre konstapel Aleksis Gomes och konstapel Michela Söderström.
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.