112-päivän tunnustus Helsingin poliisilaitokselle

Hätäkeskuslaitos palkitsi Helsingin poliisilaitoksen ennalta estävän toiminnon hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Lisäksi palkitsemistilaisuudessa jaettiin kunniamaininta konstaapeli Michela Söderströmille hätänumeron 112 aktiivisesta viestinnästä.
Hätäkeskuslaitos on perinteisesti palkinnut hätänumeroviikolla organisaation tai henkilön, joka on toiminnallaan edistänyt hätänumeron 112 tunnettavuutta ja opastanut hätänumeron oikeaa käyttöä. Tänä vuonna palkinto myönnettiin Helsingin poliisilaitoksen ennalta estävälle toiminnalle, joka on viestinnällä rohkaissut nuoria hätänumeroon soittamisessa ja opastanut hätätilanteiden tunnistamisessa.
Poliisin ennalta estävän toiminnon henkilöstö on tuonut eri kanavissa vahvasti ja selkeästi esille, että hätäilmoituksen tekeminen ei koskaan pahenna asiaa, mutta ilmoittamatta jättäminen sen sijaan voi niin tehdä. Pahoinpitelyn näkeminen, ystävien hengenvaaralliset leikit, lumihankeen sammunut nuori ja perheen sisällä tapahtuva väkivalta ovat esimerkkejä tilanteista, jolloin nuoret voivat miettiä, uskaltaako tilanteeseen puuttua. Nuoret voivat myös jännittää puhelimeen puhumista vieraan ihmisen kanssa ja pohtia, osaako hän tehdä hätäilmoituksen.
Hätänumeroon hyväksi tehty työ on kuulunut myös hätälinjalla: nuoret hätäilmoituksen tekijät ovat kertoneet julkaisujen tuoneen rohkeutta soittaa hätänumeroon uhka- ja vaaratilanteissa.
− Nuoret ovat meille tärkeä kohderyhmä, mikä näkyy nyt vahvasti myös hätänumeroviikolla. Ennalta estävän toiminnon aktiivisen viestinnän on nähty vaikuttaneen myönteisesti hätänumeron 112 oikeaan käyttöön erityisesti nuorten keskuudessa. Nuoret ovat uskaltaneet pyytää apua hätätilanteissa, ja se on hieno asia, korosti Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio onnittelupuheessa.
Tilaisuudessa jaettiin lisäksi kunniamaininta konstaapeli Michela Söderströmille. Söderström on omilla kanavilla kertonut ymmärrettävästi hätänumeron 112 oikeasta käytöstä suomeksi ja ruotsiksi. Hänen viestinsä ovat tavoittaneet laajasti nuoria, ja niiden on nähty vaikuttaneen myönteisesti hätätilanteiden tunnistamisessa.
Palkinnon luovuttivat sisäministeriössä pelastusylijohtaja Kimmo Kohvakka sekä Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio perjantaina 9. helmikuuta. Palkinnon vastaanottivat komisario Katja Nissinen, vanhempi konstaapeli Aleksis Gomes ja konstaapeli Michela Söderström.
Tutustu myös
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.