Försöket med nödanmälan på teckenspråk fortsätter till årets slut

FPA och Nödcentralsverket inledde i juni 2021 ett försök där personer som befinner sig i en nödsituation kan göra nödanmälan på finskt teckenspråk via 112 Suomi-appen. Det blir nu en fortsättning på försöket och försöket fortgår till slutet av 2022.
Försöket riktar sig till döva och hörselskadade personer vars modersmål är finskt teckenspråk. Under försöket utreds hur 112 Suomi-appen och FPA:s distansservice lämpar sig för nödsituationer och myndighetsverksamhet och hur tjänsten kunde utvecklas. Försöket som började sommaren 2021 fortsätter nu till slutet av 2022.
- Man har inte tidigare kunnat göra nödanmälan på teckenspråk. Med tanke på likabehandling är det fint att försöket får en fortsättning, säger Mikko Toivanen, kompetenscenterchef vid FPA.
Även om det är fråga om ett försök, är avsikten att tjänsten ska användas i verkliga nödsituationer. Nödanmälan kan göras av vem som helst som kommunicerar på finskt teckenspråk. Den som gör nödanmälan behöver alltså inte vara kund hos tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning.
Hur gör man en nödanmälan på teckenspråk?
Nödanmälan kan göras på teckenspråk via 112 Suomi-appen. Det lönar sig att ladda ner appen på sin telefon före en eventuell nödsituation.
En kund som befinner sig i en nödsituation kan via 112 Suomi-appen få videokontakt med en teckenspråkstolk vid FPA:s distansservice. Tolken öppnar en talförbindelse till den jourhavande vid nödcentralen, och denne behandlar nödanmälan med hjälp av tolken. Distansservicen är öppen från måndag till fredag kl. 8–16.
Länken för distanstolkning i nödsituationer finns även på 112.fi och fpa.fi. Det är även i fortsättningen möjligt att göra en nödanmälan per sms efter att ha registrerat sig som användare av tjänsten.
Läs mer
• 112 Suomi-appen
• Nödtextmeddelande till 112
• Tolktjänst för personer med funktionsnedsättning
Se även
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.