I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under valborg?

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under valborg; ramlat omkull, försämrat allmäntillstånd och vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 12 719 nödsamtal under tiden 30.4.2021 kl. 18 - 1.5.2021 kl. 24.
6 668 (5 882 år 2020) uppdrag förmedlades till myndigheterna på basen av nödmeddelanden. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 47 %, polis 45 %, räddning 4 % och socialjour 5 %. De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var ramlat omkull, vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende och försämrat allmäntillstånd (år 2020 samma larmuppdragen).
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
• Akutvård: ramlat omkull, försämrat allmäntillstånd, förgiftning
• Polis: vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, störande oljud, berusad person
• Räddning: brand i byggnad, brandalarm, vägtrafikolycka
• Socialjour: brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig, minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika, minderårigs försvinnande/rymning eller andra särskilda svårigheter
Mer information:
NÖDCENTRALSVERKET
Ledningscentralen
tfn. 0295 481 281
Se även
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.