I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under valborg?
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under valborg; ramlat omkull, försämrat allmäntillstånd och vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 12 719 nödsamtal under tiden 30.4.2021 kl. 18 - 1.5.2021 kl. 24.
6 668 (5 882 år 2020) uppdrag förmedlades till myndigheterna på basen av nödmeddelanden. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 47 %, polis 45 %, räddning 4 % och socialjour 5 %. De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var ramlat omkull, vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende och försämrat allmäntillstånd (år 2020 samma larmuppdragen).
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
• Akutvård: ramlat omkull, försämrat allmäntillstånd, förgiftning
• Polis: vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, störande oljud, berusad person
• Räddning: brand i byggnad, brandalarm, vägtrafikolycka
• Socialjour: brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig, minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika, minderårigs försvinnande/rymning eller andra särskilda svårigheter
Mer information:
NÖDCENTRALSVERKET
Ledningscentralen
tfn. 0295 481 281
Se även
Nödfallen stannar inte upp under julen
Finländarna litar på Nödcentralsverket
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.