I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under valborg?
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under valborg; ramlat omkull, försämrat allmäntillstånd och vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 12 719 nödsamtal under tiden 30.4.2021 kl. 18 - 1.5.2021 kl. 24.
6 668 (5 882 år 2020) uppdrag förmedlades till myndigheterna på basen av nödmeddelanden. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 47 %, polis 45 %, räddning 4 % och socialjour 5 %. De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var ramlat omkull, vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende och försämrat allmäntillstånd (år 2020 samma larmuppdragen).
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
• Akutvård: ramlat omkull, försämrat allmäntillstånd, förgiftning
• Polis: vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, störande oljud, berusad person
• Räddning: brand i byggnad, brandalarm, vägtrafikolycka
• Socialjour: brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig, minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika, minderårigs försvinnande/rymning eller andra särskilda svårigheter
Mer information:
NÖDCENTRALSVERKET
Ledningscentralen
tfn. 0295 481 281
Se även
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.