Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin vappuna apua?
Hätänumeroon tehtiin vappuna eniten ilmoituksia kaatumisista, muusta sairastumisesta, ilkivallasta, järjestyslakirikkomuksista ja muusta häiriökäyttäytymisestä. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 30.4. klo 18 – 1.5. klo 24 välisenä aikana 12 719 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 11 114.
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 6 668 hälytystehtävää (5 882 vuonna 2020). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 47 %, poliisi 45 %, pelastus 4 %, ja sosiaalipäivystys 5 %. Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat kaatuminen, ilkivalta, järjestyslakirikkomus ja muu häiriökäyttäytyminen ja muu sairastuminen (vuonna 2020 samat tehtävät).
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
• Ensihoito: kaatuminen, muu sairastuminen, myrkytys
• Poliisi: ilkivalta, järjestyslakirikkomus ja muu häiriökäyttäytyminen, häiritsevä meteli, päihtynyt henkilö
• Pelastus: rakennuspalo, palohälytys, tieliikenneonnettomuus
• Sosiaalipäivystys: alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpitotarpeen arviointi, alaikäisen päihteiden ja/tai huumeiden käyttö, alaikäisen katoaminen/karkaaminen tai muut erityisvaikeudet
Lisätietoja:
HÄTÄKESKUSLAITOS
Johtokeskus
puh. 0295 481 281
Tutustu myös
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Juhlapyhinäkin kellon ympäri työskentelevät hätäkeskuspäivystäjät saavat työssään huomata, ettei joulu ole kaikille iloinen asia. Hätätilanteet ja avun tarve eivät pysähdy edes jouluisin.
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
T-Median toteuttaman Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Hätäkeskuslaitoksen kohdalla kansalaiset kokivat parhaimmaksi maineen osa-alueeksi vastuullisuuden.
Ammattikunnan edustajana Linnan juhlissa
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniina Takala viettää itsenäisyyspäivää Presidentinlinnassa. Hän kokee kutsun olevan kunnianosoitus koko ammattikunnalle.
Mistä apua myrskytilanteissa?
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.