Vuonna 2023 sairauspoissaolot laskivat ja työtyytyväisyys nousi
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2023 on valmistunut. Viime vuonna henkilöstön sairauspoissaolot kääntyivät laskuun, hätäkeskuspäivystäjiä saatiin onnistuneesti rekrytoitua ja henkilökunnan tyytyväisyys lisääntyi.
Ensihoidon tehtävissä punnitaan kiireellisyys ja omaehtoinen hoitoon hakeutuminen
Ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Uuden tehtävänkäsittelyohjeen tavoitteena on ohjata avuntarvitsija oikean avun piiriin jo ensimmäisessä vaiheessa.
Hätäilmoitusten määrä nousi yli kolmeen miljoonaan
Vuonna 2023 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 8 300 hätäilmoitusta joka päivä. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin neljässä sekunnissa.
112-päivän tunnustus Helsingin poliisilaitokselle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Helsingin poliisilaitoksen ennalta estävän toiminnon hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Lisäksi palkitsemistilaisuudessa jaettiin kunniamaininta konstaapeli Michela Söderströmille hätänumeron 112 aktiivisesta viestinnästä.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 112-päivänä
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2024 klo 11.20 alkaen.
Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin vappuna apua?
Hätänumeroon tehtiin vappuna eniten ilmoituksia kaatumisista, muusta sairastumisesta, ilkivallasta, järjestyslakirikkomuksista ja muusta häiriökäyttäytymisestä. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 30.4. klo 18 – 1.5. klo 24 välisenä aikana 12 719 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 11 114.
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 6 668 hälytystehtävää (5 882 vuonna 2020). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 47 %, poliisi 45 %, pelastus 4 %, ja sosiaalipäivystys 5 %. Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat kaatuminen, ilkivalta, järjestyslakirikkomus ja muu häiriökäyttäytyminen ja muu sairastuminen (vuonna 2020 samat tehtävät).
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
• Ensihoito: kaatuminen, muu sairastuminen, myrkytys
• Poliisi: ilkivalta, järjestyslakirikkomus ja muu häiriökäyttäytyminen, häiritsevä meteli, päihtynyt henkilö
• Pelastus: rakennuspalo, palohälytys, tieliikenneonnettomuus
• Sosiaalipäivystys: alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpitotarpeen arviointi, alaikäisen päihteiden ja/tai huumeiden käyttö, alaikäisen katoaminen/karkaaminen tai muut erityisvaikeudet
Lisätietoja:
HÄTÄKESKUSLAITOS
Johtokeskus
puh. 0295 481 281