Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin vappuna apua?
Hätänumeroon tehtiin vappuna eniten ilmoituksia kaatumisista, muusta sairastumisesta, ilkivallasta, järjestyslakirikkomuksista ja muusta häiriökäyttäytymisestä. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 30.4. klo 18 – 1.5. klo 24 välisenä aikana 12 719 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 11 114.
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 6 668 hälytystehtävää (5 882 vuonna 2020). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 47 %, poliisi 45 %, pelastus 4 %, ja sosiaalipäivystys 5 %. Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat kaatuminen, ilkivalta, järjestyslakirikkomus ja muu häiriökäyttäytyminen ja muu sairastuminen (vuonna 2020 samat tehtävät).
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
• Ensihoito: kaatuminen, muu sairastuminen, myrkytys
• Poliisi: ilkivalta, järjestyslakirikkomus ja muu häiriökäyttäytyminen, häiritsevä meteli, päihtynyt henkilö
• Pelastus: rakennuspalo, palohälytys, tieliikenneonnettomuus
• Sosiaalipäivystys: alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpitotarpeen arviointi, alaikäisen päihteiden ja/tai huumeiden käyttö, alaikäisen katoaminen/karkaaminen tai muut erityisvaikeudet
Lisätietoja:
HÄTÄKESKUSLAITOS
Johtokeskus
puh. 0295 481 281
Tutustu myös
Mistä apua myrskytilanteissa?
Näin hyödynnät 112 Suomi -sovellusta hätä- ja ongelmatilanteissa
Aloita 112-päivän suunnittelu ajoissa
Mistä apua myrskytilanteissa?
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
Näin hyödynnät 112 Suomi -sovellusta hätä- ja ongelmatilanteissa
Jo miljoonia latauksia saavuttanut 112 Suomi -sovellus on verraton apu erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa. Tutustu sovelluksen palveluvalikoimaan ja muista käyttää sitä tarvittaessa.
Aloita 112-päivän suunnittelu ajoissa
112-päivä on valtakunnallinen turvallisuuskampanja, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio ensi vuonna hätänumeroon ja hätätilanteiden tunnistamiseen.
Petteri Helisten Kuopion hätäkeskuksen päälliköksi
Petteri Helisten on nimetty Kuopin hätäkeskuksen päälliköksi. Hän aloittaa virassa 1. marraskuuta 2024.
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Älypuhelimiin on nyt saatavilla 112-widget, jonka kautta voi soittaa hätänumeroon. Widgetin voi asentaa puhelimiin, joissa on 112 Suomi -sovellus.