Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin vappuna apua?
Hätänumeroon tehtiin vappuna eniten ilmoituksia kaatumisista, muusta sairastumisesta, ilkivallasta, järjestyslakirikkomuksista ja muusta häiriökäyttäytymisestä. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 30.4. klo 18 – 1.5. klo 24 välisenä aikana 12 719 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 11 114.
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 6 668 hälytystehtävää (5 882 vuonna 2020). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 47 %, poliisi 45 %, pelastus 4 %, ja sosiaalipäivystys 5 %. Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat kaatuminen, ilkivalta, järjestyslakirikkomus ja muu häiriökäyttäytyminen ja muu sairastuminen (vuonna 2020 samat tehtävät).
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
• Ensihoito: kaatuminen, muu sairastuminen, myrkytys
• Poliisi: ilkivalta, järjestyslakirikkomus ja muu häiriökäyttäytyminen, häiritsevä meteli, päihtynyt henkilö
• Pelastus: rakennuspalo, palohälytys, tieliikenneonnettomuus
• Sosiaalipäivystys: alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpitotarpeen arviointi, alaikäisen päihteiden ja/tai huumeiden käyttö, alaikäisen katoaminen/karkaaminen tai muut erityisvaikeudet
Lisätietoja:
HÄTÄKESKUSLAITOS
Johtokeskus
puh. 0295 481 281