Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentraloperatörerna möter livet i hela dess mångfald i sitt arbete, och en del av materialet kan vara traumatiserande. De som arbetar med att hjälpa människor i nöd löper en stor risk att drabbas av empatitrötthet och sekundär traumatisering. Detta gäller även nödcentraloperatörer. Eftersom personalen ständigt kommer i kontakt med våldsamma händelser, dödsprat och livets skuggsidor i sina arbetsuppgifter behövs det åtgärder för att upprätthålla arbetsförmågan.
Nödcentralsverket försöker motverka belastningens effekter på många olika sätt. Nödcentralsverkets verktyg omfattar för närvarande defusing, det vill säga avlastningssamtal, kamratstödsverksamhet som är under utveckling just nu, arbetshandledning, företagshälsovårdens tjänster samt arbetsplatspräster i Kervo, Åbo, Björneborg, Vasa och Uleåborg. Utöver dessa används en posttraumaverkstad, som enligt planerna kommer att genomföras nästa gång 2025.
Systemet med kamratstöd, som är under utveckling just nu, är en helt ny verksamhet inom Nödcentralsverket. Kamratstödshandledarna är anställda vid Nödcentralsverket som utbildats till uppgiften och medverkar i det ettåriga pilotprojektet. Handledarna erbjuder lättillgängligt stöd och lugn, konfidentiell samtalshjälp. Kamratstödshandledning är en mer långsiktig verksamhet, medan avlastningssamtalen vanligen är begränsade till en gång och en situation. Syftet med kamratstödshandledning är att lindra eventuell ångest och minska personens rädsla för att bli ensam med sin börda, samt att lindra personens oro för hur hen kommer att klara sig eller hens ovisshet om hur hen ska hantera en svår situation när den upprepas.
En av de bästa sidorna med kamratstödsverksamheten är att kamratstödshandledaren förstår yrkets helhet och detaljer bättre än någon utomstående. Kamratstödshandledaren är en kollega och erfarenhetsexpert som vet vilka aspekter som kan vara belastande i det här arbetet och hur man ska gå vidare, säger skiftmästare Miia Pohjolainen, som varit med om att bygga Nödcentralsverkets modell för kamratstödshandledare.
De första kamratstödshandledarna har nu utbildats och bygget av verksamhetsmodellen pågår i syfte att erbjuda stöd till alla anställda vid nödcentralerna och i centralförvaltningen. Verksamhetsmodellen testas först genom ett ettårigt pilotprojekt. Målet har skrivits in i den långsiktiga arbetshälsoplanen och det har också kopplats till Nödcentralsverkets mål för ledning av arbetsförmågan, utvecklingen av avlastning av psykisk belastning och stöd för individens välbefinnande.
Multiprofessionella samtal skapar en gemensam bild
Det är tryggt att avlasta psykisk belastning med metoder som anpassats efter individernas behov, men det finns också mycket resurser att hämta genom gemensamma samtal i grupp. I Kervo nödcentralsområde testas för närvarande metoden för multiprofessionella samtal, dit personer som deltagit i uppdraget både i joursalen och ute på fältet får inbjudan. Det är inte fråga om defusing, utan händelserna behandlas kronologiskt och inom den specifika arbetsuppgiftens ramverk. Alla deltagare får berätta om sina uppfattningar och upplevelser i situationen. Det multiprofessionella samtalet utvecklas av sakkunnig Henrik Vornanen vid Kervo nödcentral.
− Jag fick själv vara med om ett multiprofessionellt samtal efter ett trafikolycksuppdrag år 2015. På den tiden arbetade jag som skiftledare på nödcentralen, och jag minns att alla aktörer bjöds in till ett gemensamt evenemang för att gå igenom uppgiften ungefär en månad efter händelsen. Jag tyckte att verksamhetsmodellen var väldigt bra. Jag har ordnat tre multiprofessionella samtal under det gångna året, berättar Henrik Vornanen.
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala är med i arbetsgruppen för arbetshälsa i Åbo nödcentral och som defusing- och kamratstödshandledare. I hennes intervju kan du läsa mera om vilken betydelse det psykosociala stödet har i operatörens arbete.
Se även
Akutvårdens icke-brådskande uppdrag hanteras genom multiprofessionellt samarbete
Sommarens viktigaste telefonnummer och instruktioner
EU-projekt informerar barn om nödnummer
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.