Ny webbpublikation om Nödcentralsverkets verksamhet
I den nya publikationen "Nödcentralsverksamheten i Finland" ges en kortfattad beskrivning av Nödcentralsverkets verksamhet och tjänster. Publikationen är avsedd för alla som är intresserade av 112-verksamheten och Nödcentralsverket. Intressentgrupperna kan också utnyttja publikationen i sin egen verksamhet.
eCall ökar säkerheten då bilföraren inte kan larma hjälp själv
Automatiska nödsamtalssystem i fordon har varit aktuella i nyheterna under den senaste tiden. Systemet eCall, som fungerar i hela Europa, tar förbindelse direkt med den närmaste nödcentralen och skickar information direkt till nödcentralsdatasystemet.
Journumret för försvunna barn skapar trygghet inom hela EU
Om en minderårig försvinner är det viktigt att snabbt informera den ansvariga myndigheten, och EU har velat säkerställa att det finns hjälp att få i dessa situationer med ett gemensamt europeiskt nummer. Numret fungerar dock som en tipstelefon i Finland, eftersom det i nödsituationer är 112 som hjälper hos oss.
Det nya ledningssystemet träder i kraft i början av år 2024
Nödcentralsverkets ledningssystem genomgår en reform. Till följd av detta stärker man nödcentralernas roll ytterligare. Ämbetsverkets nya struktur träder i kraft 1.1.2024 och medför också nya uppgifter och utnämningar.
Personalsituationen och arbetstillfredsställelsen blev bättre under början av året
Under början av året rekryterades 61 nya nödcentraloperatörer till Nödcentralsverket, sjukfrånvaron började minska och personalens arbetstillfredsställelse ökade.
ILMO-systemet skickar e-postmeddelanden från och med 10.1.2023 – Uppdatera uppgifter om avtalsansvariga

Nödcentralsverkets elektroniska kommunikationssystem ILMO skickar från och med 10.1.2023 automatiska meddelanden angående ansökningar och avtal via e-post till personer som registrerats som avtalsansvariga i avtal om larmanläggningar.
Syftet med kundmeddelanden är att förbättra kommunikationen mellan Nödcentralsverket och kunderna. Det är mycket viktigt att kunderna ser till att uppgifter om avtalsansvariga är uppdaterade i ILMO-systemet och ser till att det finns en avtalsansvarig för varje avtal. Ytterligare information om underhåll av avtalsansvariges uppgifter och de vanligaste anvisningarna finns på vår webbplats.
ILMO-systemet utvecklas enligt respons från kunder. Om det uppstår problem med användningen av systemet, om du vill ge utvecklingsförslag eller respons om såväl ILMO-systemet som larmanläggningens funktion, kan du kontakta Nödcentralsverket med hjälp av responsblanketten eller skicka e-post till adressen [email protected].
Med ILMO-systemet avses Nödcentralsverkets e-kommunikationssystem för kunder som har brand- och brottslarmanläggningar. Genom systemet kan kunderna skicka anslutningsansökan, granska och upprätthålla avtal samt säga upp avtal. ILMO-systemet publicerades för företags- och samfundskunder i december 2021.
Anvisningar om tillägg av avtalsansvarig.