ILMO-systemet skickar e-postmeddelanden från och med 10.1.2023 – Uppdatera uppgifter om avtalsansvariga

Nödcentralsverkets elektroniska kommunikationssystem ILMO skickar från och med 10.1.2023 automatiska meddelanden angående ansökningar och avtal via e-post till personer som registrerats som avtalsansvariga i avtal om larmanläggningar.
Syftet med kundmeddelanden är att förbättra kommunikationen mellan Nödcentralsverket och kunderna. Det är mycket viktigt att kunderna ser till att uppgifter om avtalsansvariga är uppdaterade i ILMO-systemet och ser till att det finns en avtalsansvarig för varje avtal. Ytterligare information om underhåll av avtalsansvariges uppgifter och de vanligaste anvisningarna finns på vår webbplats.
ILMO-systemet utvecklas enligt respons från kunder. Om det uppstår problem med användningen av systemet, om du vill ge utvecklingsförslag eller respons om såväl ILMO-systemet som larmanläggningens funktion, kan du kontakta Nödcentralsverket med hjälp av responsblanketten eller skicka e-post till adressen [email protected].
Med ILMO-systemet avses Nödcentralsverkets e-kommunikationssystem för kunder som har brand- och brottslarmanläggningar. Genom systemet kan kunderna skicka anslutningsansökan, granska och upprätthålla avtal samt säga upp avtal. ILMO-systemet publicerades för företags- och samfundskunder i december 2021.
Anvisningar om tillägg av avtalsansvarig.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.